Laatst gewijzigd op 24 mei 2019
Laatst gewijzigd op 24 mei 2019

Schwalbe Pro One

De profs hebben het allang ontdekt: Minder luchtdruk, betekent meer comfort. De rolweerstand van je band neemt af, waardoor je al gauw 1 tot 1,5 km/u harder kunt rijden en je hoeft je geen zorgen meer te maken over de lekbestendigheid.

De vraag is dus eigenlijk niet óf je overstapt op tubeless, maar voor welke band jij kiest. Je hebt banden, nog meer banden en dan is er 'on top of all' de Pro One van Schwalbe. Waar tubeless rijden op de racefiets voor de één nog ‘nieuw’ klinkt, heeft het Duitse bandenmerk haar jarenlange ervaring gestopt in een allesomvattende high-end generatie. 

De beste combinatie

De Pro One is het resultaat van een blik op de toekomst en het door ontwikkelen tot de beste combinatie in gewicht, rolweerstand, slijtvastheid, een goede passing en grip zijn gevonden, legt Stefan Treling (Schwalbe) uit. “De 28 mm versie rolt het lichtst, maar er is een omslagpunt bij 40 km/u. Wie zo hard rijdt als een prof heeft de meeste baat bij een Pro One van 25 mm”, weet hij een mond vol onderzoek samen te vatten.

Sterk en licht

De vele testen liegen er dan ook niet om en in de praktijk zijn de reacties al even lovend. Ja, met de Pro One heeft Schwalbe bewezen dat een tubeless tenue niet langer slechts de mountainbike past en dat een band niet zomaar een band is. “Zomaar een band?”, vraagt Treling zich hardop af.

“Een beetje ambitieuze wielrenner neemt daar natuurlijk ook geen genoegen meer mee. En wij van Schwalbe al helemaal niet!”

Dit onderdeel van je fiets is immers zowel verantwoordelijk voor je rijplezier als je prestatie. Zie het zo: als het frame de body is, zijn de wielen het karakter. En die wil je het liefst upgraden met zoveel mogelijk vaardigheden. Schwalbe is daarom steeds op zoek naar een product dat sterk genoeg is en tegelijkertijd snel.

Daarbij moet een band - zonder verlies van kracht - extreem licht zijn en luchtdicht. Dit alles vraagt om veel kennis, technologie en de juiste materialen.

MicroSkin

Eén van de sleutels tot deze eigenschappen noemt Schwalbe ‘MicroSkin’. Dit is een zeer fijn geweven microweefsel die samen met het compound en het gehele karkas gevulkaniseerd wordt. Het resultaat? Een band die tot 70 gram lichter is dan andere TL banden, 10 procent sneller rijdt en nóg beter bestand is tegen insnijdingen dan voorheen. Het tempo van afdichten is zo groot dat je meestal niet eens merkt dat je een inrijding hebt gehad. Zorgeloos op weg dus. Althans…zelfs al is er geen betere bescherming op de markt, Treling weet te vertellen dat uitgerekend lek staan de meest gehoorde twijfel is op weg naar tubeless rijden.

Lekke-banden-angst

“Veel wielrenners zijn bang dat hun rit in één klap van de baan is en ze moeten hannesen met latex. Nou, om te beginnen is er geen sprake van een klap. Waar je met een binnenbandje plotseling leeg kan staan, is het verlies van lucht bij een te groot gat in de tubeless versie veel gecontroleerder. Over het algemeen kom je er gewoon mee thuis. ”Wanneer de insnijding niet van binnenuit gedicht kan worden, is het een kwestie van je geijkte stappenplan volgen. “De oplossing is niets meer dan je tubeless ventiel eruit draaien, het kleine beetje latex weghalen, binnenbandje erin, pompen en opstappen.”

Band-wiel-combinatie

Goed, je bent overtuigd, de keuze voor de band is ook gemaakt. Blijft er alleen nog de pitstop over. Ofwel, de bandenwissel. Om te beginnen is het goed te weten dat een tubeless toekomst niet begint bij de band, maar bij je wielset. De velg moet namelijk luchtdicht zijn, of je moet hem luchtdicht kunnen maken. “Pro One heeft een extreem goede passing op velgen van de meest voorkomende wielermerken. En 95 procent van de fabrikanten maakt hun wielset al tubeless ready. Toch is het raadzaam eerst te checken of jouw materiaal geschikt is”, adviseert Treling.

“In een speciaal velgentestcentrum testen wij de passing van verschillende band-wiel-combinaties”

Omdat ze bij Schwalbe willen dat deze goede koop ook écht een goede koop is voor jou, hebben ze de samenwerking gezocht met wielsetfabrikanten. Treling: “In een speciaal velgentestcentrum testen wij de passing van verschillende band-wiel-combinaties. Een overzicht van onze ondervindingen en de bijbehorende luchtdrukadviezen vind je op de site van Schwalbe.”

Klaar voor de start

Wie een beetje handig is en de juiste materialen in huis heeft, hoeft zijn lekvrije ritten nu niet langer uit te stellen. Met recht noemt Schwalbe de Pro One een ‘tubeless easy’ band, zo gebruiksvriendelijk gaat de montage. “Je hebt tubeless velglint nodig, tubeless ventielen, een flesje Doc Blue vloeibare lekbescherming en eventueel montagevloeistof’”, somt Treling op. “Zet YouTube even aan als je het voor het eerst doet en ga daarna vooral lekker rijden.”

Geschreven door Redactie Fietssport

Deel dit artikel