• Materiaal
  • Gewijzigd op 23 september 2025

Review Lezyne Radar React: zesde zintuig op de fiets

Een mijlpaal voor Lezyne: het Amerikaanse merk presenteert zijn nieuwe verlichting mét radarsysteem voor achteropkomend verkeer. Radar React moet fungeren als een zesde zintuig op de fiets. Wordt die belofte waargemaakt? Fietssport kreeg een preview.
Review Lezyne Radar React: zesde zintuig op de fiets
Review Lezyne Radar React: zesde zintuig op de fiets
Tekst en beeld Bram de Vrind

Bij de ontwikkelingsafdeling in Amerika en de fabriek in Taiwan hebben de knappe koppen overuren gedraaid. De wereldpers is uitgenodigd om de lampjes te testen. De introductie van het Radar React system is een mijlpaal voor Lezyne. We kennen het merk uit Reno, Nevada al van zijn hoogwaardige pompen, zadeltasjes en lampjes. Nu voegen ze daar dus een radarsysteem aan toe. 

F-35 jachtvliegtuig

Nee, bij zo’n radarsysteem moet je niet denken aan de schermen waarmee ze bij de luchtverkeersleiding op Schiphol werken. Beeld jezelf ook geen cockpit van een F-35 jachtvliegtuig in. In de fietswereld staat 'radar' voor een systeem in het achterlicht dat achteropkomend verkeer opmerkt. Het lampje gaat dan feller knipperen je krijgt op je fietscomputer een signaal dat er 'gevaar' op komst is. Het mes snijdt aan twee kanten: automobilisten merken jou eerder op en jij merkt hen eerder op. Heel fijn in een tijden van appende bestuurders en met de donkere dagen die eraan komen. 

“Radar React is een zesde zintuig op de fiets”, zegt mede-oprichter en 'marketing guy' Dillon Clapp van Lezyne tijdens een online briefing voor de media. “We maakten al verlichting, maar voegen daar nu radar aan toe. Het is dus geen radar met wat led-lampjes, maar een volwaardige set met radar eraan toegevoegd”, benadrukt hij. 

De Radar React Drive voorlicht van gefreesd aluminium heeft zes lichtstanden en gaat tot een krachtige 1200 lumen. Het Radar Drive achterlicht heeft zeven standen en max 300 lumen. Het ontwerp en de uitvoering is zoals je van Lezyne gewend bent: robuust en hoogwaardig. In de woorden van de Lezyne-baas: “It looks really cool.”

Nachtje doorhalen

Opvallend is de lange brandduur: je kunt het achterlicht met radarfunctie tot twintig uur gebruiken. Dat is in de laagste stand, maar ook met de ‘day flash’ (achttien uur) en de low mode (zestien uur) kun je in theorie een nachtje doorhalen.

Ja, Radar React komt met een app. En ja, je kunt de lampjes met je fietscomputer 'connecten'. Maar wat dit systeem echt onderscheidt, is dat je het ook los van je fietscomputer of telefoon kunt gebruiken. “Het achterlicht en voorlicht koppelen automatisch als een op zichzelf staand systeem. Rode LED indicatoren op het voorlicht waarschuwen jou als fietser dan voor naderend verkeer. Je kunt de lichten zo uit de doos gebruiken”, zegt Clapp. Overigens kun je het achterlicht (met radar) en voorlicht ook afzonderlijk van elkaar gebruiken.  

We bedanken de Lezyne-oprichter voor de uitleg en klappen de laptop dicht. Tijd om op de fiets te springen. Ik heb een uitgebreide set ontvangen, inclusief lampen en een aparte GPS-houder, waar je de voorlamp onder kunt hangen. Een fraaie oplossing, maar een nadeel is wel dat je de rode waarschuwingslampjes op het voorlicht wat minder goed kunt zien, omdat ze achter de voorvork hangen. Het achterlicht is mooi afgewerkt, maar het is wel een ‘flinke unit’ in vergelijking met ‘gewone’ fietslampjes zonder radar erin.



Coole gadget

Dan nog even de Lezyne Radar app installeren. Dat is zo gebeurd en je kunt met deze app op een fijne en intuïtieve manier de lampjes in- en uitschakelen. Die app werkt zo makkelijk dat ik de lampjes eigenlijk altijd met mijn telefoon instel. Overigens kun je met de app ook alles wat je kunt bedenken aan- en uitzetten: van geluid tot verlichting en de radar zelf. Handig als je bijvoorbeeld met een clubje een avondrit hebt gepland en je vrienden niet wilt verblinden met een fel knipperende lamp als er een auto achterop komt.

Op de fiets voelt het alsof ik met een coole gadget op pad ben. De radar merkt auto’s vanaf een afstand tot 150 meter op. Hij geeft dan een geluidsignaal en het rode ledlampje op het voorlicht begint te knipperen. Op het scherm van mijn fietscomputer zie ik de auto naderen. Als de auto voorbijkomt, geeft de radar nog een geluidssignaal: de kust is veilig. All clear! Waar ik normaal niet zo van de piepjes ben, vind ik de geluidjes van de Lezyne Radar Drive juist wel prettig. Ik laat ze er tijdens de testperiode dan ook gewoon opstaan.

Het systeem is uren en uren en met Gopro-camera’s getest, om te voorkomen dat je ‘vals positieve meldingen’ krijgt, drukte Lezyne-oprichter Clapp ons op het hart. Toch kreeg is het zo nu en dan raak. Bijvoorbeeld als ik op een gescheiden fietspad of parallelweg langs de snelweg fiets. Voorbijrazend verkeer wordt dan weleens opgepikt door de radar.

Bom duiten

Wat verder opvalt is dat je moet oppassen dat de lampjes niet té goed hun werk doen. Tijdens een middagritje met de lampjes op de felle ‘day flash’ mode, houdt een moeder haar hand voor de ogen van haar kind omdat ze mijn lampje kennelijk te fel vindt. Maar ook en vooral in het donker is het opletten dat je tegemoetkomende fietsers of je maatjes in het wiel niet verblindt met overijverig knippende verlichting. Gelukkig is dus alles handig via de app in te stellen. Let er ook op dat je de lampjes altijd in de juiste hoek afstelt. Voorlicht naar beneden richten dus!

Dan moeten we het nog hebben over de prijs. Het Radar Drive achterlicht kost 169,95 euro, React Drive doet 119,95 euro en de complete Radar React System-set 259,95 euro. Dat is een flinke bom duiten voor een set lampjes! De houder die wij erbij kregen kost 44,95 euro. Gelukkig heeft Lezyne voor de kleinere beurs ook lampjes van een paar tientjes, waarmee je ook prima veilig in het donker of in de schemer op pad kunt.

Ons voorlopige verdict? We hebben de lampjes nu twee weken getest. Om te oordelen over bouwkwaliteit en robuustheid moeten we toch echt meer vlieguren maken. De eerste signalen over de batterijduur zijn in ieder geval positief: ik heb de lampjes in de tussentijd niet op hoeven laden.

Het systeem waarin radar, app, lampjes en fietscomputer samenwerken zit vernuftig in elkaar. Achteropkomend verkeer valt niet te missen, niet voor de automobilist en niet voor jou als fietser. De belofte van een zesde zintuig wordt daarmee waargemaakt. Voor de liefhebbers van mooie spullen: je rijdt rond met een coole gadget die er vrolijk oplos knippert en piept (als je dat wilt). Maar het systeem produceert in sommige situaties dus ook ‘vals positieven’, bijvoorbeeld vanaf een gescheiden fietspad of parallelweg. Dit gebeurt overigens ook bij andere radarsystemen. Dit systeem is, als het zijn beloften waarmaakt, bovendien kampioen batterijduur. En de prijs? Ga vooral bij jezelf na of je het de extra veiligheid en/of leuke gadget waard vindt.

Verkrijgbaar via dealers in Nederland, zoals Mantel en FuturumMeer info over Radar React system

Bram de Vrind
Door Bram de Vrind

Gek van reizen én fietsen. Inspireert fietsers letterlijk hun grenzen te verleggen met reisverslagen op Fietssport.nl en in Fietssport Magazine.

Dit vind je misschien ook interessant