De nieuwe endurance racer van Cube rijdt relaxed en zijdezacht over asfalt en vraagt om gas te geven op de steentjes. Hij zoekt de balans tussen comfort en prestatie, zonder dat de prijs uit de hand loopt.
Met een volledige Shimano 105 Di2-groep, een lichtgewicht carbon frame en geometrie gericht op lange dagen in het zadel mikt Cube op de renner die de kilometers vooral soepel, comfortabel en efficiënt wil afleggen. En daar slagen ze verduiveld goed in.
Frame en afmontage
De basis van de Attain C:62 SLX wordt gevormd door Cube’s C:62-carbonframe. Gebouwd met hun Twin Mold-techniek voor een optimale vezelstructuur (zonder potentieel gevaarlijke vouwen in de carbonstructuur) en een strakke afwerking. Het frame heeft interne kabelgeleiding (dus geen gerammel), een geïntegreerde zadelpenklem en flatmount-schijfrembevestigingen. De voorvork is volledig carbon met voldoende ruimte voor banden tot 34 millimeter, wat de fiets nog meer comfort geeft.
"De Shimano 105 Di2 12-speed groep schakelt snel en nauwkeurig"
Cube heeft gekozen voor een complete opbouw met Shimano 105 Di2 12-speed groep die snel en nauwkeurig schakelt, met een ergonomie die bekend en vertrouwd is voor veel renners. Hydraulische schijfremmen zorgen voor gecontroleerde en voorspelbare remkracht, ongeacht de omstandigheden. Blijf wel met je grijpgrage vingers van de schijven af en zorg dat je met vette sprays ver uit de buurt blijft om gillende remmen te voorkomen.
De wielen komen van Newmen. Je rijdt met het Evolution SL R.35 model: hoge aluminium velgen (35 millimeter), met een interne breedte van 22 millimeter die goed samengaat met de standaard gemonteerde Continental Grand Prix 5000-banden van 30 millimeter. Het zijn robuuste en stijve wielen, maar met 1.750 gram – exclusief cassette, schijven en velglint – niet de lichtste in deze prijsklasse. Dat merk je vooral bij het accelereren.
In Nederland staat de Attain C:62 SLX voor 2.499 euro in de winkel, waarmee Cube hem scherp positioneert ten opzichte van concurrerende endurance-racemodellen met vergelijkbare afmontage.
Geometrie en zitpositie
De geometrie van de Attain C:62 SLX is duidelijk endurance-georiënteerd. De stack is hoger en de reach wat korter dan bij pure racemodellen. Dat levert een zitpositie op die rust geeft in de rug, schouders en nek, en waarmee langere ritten comfortabeler aanvoelen. Cube heeft gekozen voor een balhoofdhoek en wielbasis die stabiliteit prioriteit geven, zodat de fiets ook bij hoge snelheid of in afdalingen vertrouwen geeft. Zelfs met de stuurpen in de laagste stand – dus met alle spacers ertussenuit – voelt de fiets comfortabel en ontspannen, ook rijdend in de beugel.
"De fiets voelt comfortabel en ontspannen aan, ook rijdend in de beugel"
Het stuur is bovenop lekker breed, zodat het met een lekker lint erom veel grip en demping geeft. De bocht is fijn compact, waardoor je makkelijk met je handen bij de shifters komt zonder ver te hoeven reiken. De bocht onderin het stuur is wat mij betreft niet ideaal. Het onderste deel van de bocht is niet vlak, maar staat licht schuin naar beneden, waardoor je handen op die plek niet in ontspannen houding op het stuur kunnen rusten.
Rij-eigenschappen
Op de weg laat de Attain C:62 SLX zien waar hij voor gebouwd is. Het comfortniveau is hoog: oneffenheden worden effectief weggefilterd door het carbonframe en de brede banden, waardoor lange stukken over minder glad asfalt geen probleem vormen. Dat gevoel van demping doet gelukkig geen afbreuk aan de directheid; de fiets reageert voorspelbaar op sturen en voelt solide in snelle bochten.
Het stuurgedrag is bewust rustig gehouden. Waar een racemodel vaak vraagt om meer aandacht en snel reageert op elke stuurbeweging, blijft de Attain stabiel en gecontroleerd. Dit komt het vertrouwen ten goede, zeker tijdens langere afdalingen of op onbekend terrein.
Toch merk je dat de fiets eerder uitnodigt tot fietsen op cadans en constante snelheid dan tot explosieve sprints. Wie flink aanzet, moet echt even doortrekken om het gewicht van de aluminium wielen in gang te trekken. Eenmaal op stoom rollen ze echter efficiënt en dragen ze bij aan een stabiele snelheid. Over een paar jaar toe aan een upgrade? Kijk naar een set lichte wielen en verander je fiets in een comfortabele laagvlieger met klimambitie.
Wanneer de Cube Attain C:62 echt uitblinkt, is het moment dat glad asfalt verandert in klinkers, steentjes, kasseien of andersoortige martelwerktuigen voor wielrenners. Op dat moment transformeert hij van de rustig kwispelende labrador in de jachthond die met krachtige sprongen, geruisloos en vederlicht naar een prooi lijkt te glijden zonder het wegdek te voelen.
"De Cube Attain C:62 blinkt echt echt uit op klinkers, steentjes, kasseien of andersoortige martelwerktuigen voor wielrenners"
Wie een explosief karakter zoekt of echt wil koersen, zal mogelijk sneller kijken naar een agressievere geometrie. Maar voor de meeste rijders die vooral veel uren willen maken, en dat met gemak en vertrouwen, is dit een fiets die jarenlang dienst trouwe dienst gaat doen.
Comfort en efficiëntie
De combinatie van de endurance-geometrie, het carbonframe, de carbon zadelpen, de ranke voorvork en de bredere banden maakt de Attain C:62 SLX bijzonder geschikt voor rijders die comfortabel en niet al te diep willen zitten. De druk op de handen en schouders is minder groot dan bij agressievere geometrieën, en de zithouding maakt het eenvoudiger om ook aan het eind van een lange rit ontspannen te blijven rijden.
De schakelprestaties van de 105 Di2 zijn voorbeeldig. Overgangen tussen versnellingen verlopen soepel en met minimale inspanning. In combinatie met de betrouwbare hydraulische schijfremmen levert dat een fiets op die in alle weersomstandigheden vertrouwen biedt.
Vergeet ook niet in de E-Tube-app van Shimano te spelen met de synchro-shiftmodus. Daarmee stel je in óf en zo ja, op welk punt hij automatisch van het binnen- naar het buitenblad schakelt en andersom. Je zorgt er daarmee voor dat je kettinglijn ideaal blijft en gebruikmaakt van kleine sprongetjes tussen de tandwielen. Ook kun je daarmee de snelheid van schakelen instellen en de batterijstatus checken.
Conclusie: mooie prijs
De Cube Attain C:62 SLX is een doordachte endurance-racefiets voor renners die comfort en betrouwbaarheid hoog op hun lijst hebben staan. De geometrie zorgt voor een ontspannen zit en de combinatie van carbonframe, brede banden en stabiel stuurgedrag maakt lange ritten minder vermoeiend.
"De 105 Di2-groep is in deze prijsklasse een grote plus"
De 105 Di2-groep is in deze prijsklasse een grote plus, en Cube weet dat alles te combineren in een mooie prijs. Een fiets die balanceert op het prijspunt waar veel fietsers de grens trekken. Maar dat je voor dat bedrag zowel een zachtaardige labrador áls een razende jachthond koopt, is wat mij betreft uitzonderlijk.
Prijs: 2.499 euro. Meer info:
Cube.eu
Pluspunten
- Hoog comfortniveau, geschikt voor lange ritten
- Speel met de stuurpenhoogte voor sportieve of meer comfortabele zit
- Stabiel en voorspelbaar stuurgedrag
- Complete Shimano 105 Di2-groep met hydraulische schijfremmen
- Scherpe prijs-kwaliteitverhouding
Minpunten
- Tamelijk zware Aluminium, minder levendig bij acceleratie
- Het stuur heeft geen vlak, horizontaal deel om de handen lekker op te laten rusten.
Tekst: Thomas Zijlma
Beeld: Bram Berkien