John Quintana, ingenieur, fietsliefhebber en vader, ergerde zich al jaren. Want waarom had hij in vredesnaam voor elke kinderfiets in zijn schuur een andere pomp of een andere nippel nodig? Die nippels ben je altijd kwijt, de juiste pomp is nooit in de buurt, terwijl er altijd wel een band die een beetje extra lucht kan gebruiken.
Dat moest anders, vond de Amerikaan. Dus dokterde hij in zijn schuur een nieuw ventiel uit en wandelde er een paar jaar geleden het Sea Otter Bike Festival mee op, waar hij zijn idee presenteerde aan de mensen van Schwalbe. Die zagen er wel wat in. Het prototype werd geoptimaliseerd en het eindresultaat ligt inmiddels in de winkels: de Schwalbe Clik Valve.
"Een revolutionair fietsventiel? Misschien wel. Want dit kleine stukje techniek is verrassend slim én simpel"
Een revolutionair fietsventiel? Misschien wel. Want dit kleine stukje techniek is verrassend slim én simpel. Nooit meer een krom Frans ventiel. Nooit
meer gesis bij het loshalen van je pomp. Gewoon: klik, pomp, klaar. En voor de puristen: geen drukverlies bij het losmaken van je pomp.
Hoe werkt het eigenlijk?
De Clik Valve lijkt in de basis van binnen het meest op een klassiek Dunlop (Nederlands) ventiel, maar dan in een uniek nieuw jasje, geoptimaliseerd voor sportieve fietsen. Het werkt met ventielen voor zowel Presta (Frans) als Dunlop. Je draait simpelweg het ventielkerntje uit je huidige ventiel en vervangt het door het Clik Valve-binnenwerk. Voor autoventielen is er een eenvoudige adapter. Vanaf dat moment is elke band voorzien van een universeel klikventiel.
Pompen doe je het best met de speciale Clik Valve-pompkop of de pompkop adapter waarmee je jouw huidige pomp gemakkelijk ombouwt. Goed nieuws: ook je bestaande pomp (geschikt voor Frans of Nederlands ventiel) werkt gewoon. Wel zo makkelijk als je op vakantie bent of bij het station toch even je band wilt oppompen. Autoventiel? Dan is er een adapter die je er één keer op draait en daarna laat zitten, zodat je ook daar gewoon op kunt klikken.
Samengevat:
- Het Clik Valve ventiel past in Franse én Nederlandse ventielen
- Pompen met Franse of Nederlandse aansluiting werken gewoon
- Voor autoventielen is er een adapter die je kunt laten zitten
- De Clik Valve-pompkop werkt uitsluitend met Clik Valve-ventielen
- Schwalbe levert al veel binnenbanden standaard met Clik Valve. Je vertrouwde race-, gravel-, en MTB-banden zijn allemaal ook al standaard verkrijgbaar met Clik Valve ventiel.
Wat dat betekent? Eén pomp voor al je fietsen. Racefiets, stadsfiets, kinderfiets, bakfiets – alles.
Een Clik die telt
Wie ooit een vloerpomp op een Presta-ventiel heeft gezet, weet: drukverlies hoort erbij tijdens het pompen. Zeker bij die schroefmechanismes die soms meer lucht afblazen dan erin, maar ook rubberen delen slijten. Frustratie gegarandeerd, en nogal precair als je bedenkt dat een band wezenlijk anders rijdt met 0,2 bar meer of minder op verschillende ondergronden. Ja, echt.
Enter: de Clik Valve. Klik erop. Pompen. Klik eraf. Geen gevloek. Geen krom ventiel. Het doet wat je al jaren van een ventiel verwacht, maar nooit kreeg. Ooit geprobeerd om met verkleumde vingers een Presta ventiel open te draaien in januari? Je weet: gebruiksgemak wint.
Niet zonder kanttekeningen
Natuurlijk is niet alles goud wat klikt. Bijna elke innovatie komt met haken, ogen en verbeterpunten. Zo is het meegeleverde montagetooltje — een plastic sleuteltje waarmee je de ventielkern kunt losdraaien — aan de slappe kant. Als je ventiel goed vastzit (bijvoorbeeld door opgedroogde latex), buigt het tooltje eerder dan het ventiel. Gelukkig is Schwalbe al bezig met een update van aluminium!
Een ander minpuntje: lucht aflaten gaat niet vanzelf. Want soms wil je tijdens een rit toch snel wat druk aflaten. Dan wordt het een beetje schipperen maar kun je toch gebruik maken van dit simpele trucje: Gebruik het ventieldopje. De rand daarvan is perfect om het pinnetje in het ventiel in te drukken. Een huissleutel werkt hiervoor ook prima. We vragen ons alleen wel af of we hiermee niet het stiftje dat in het ventiel zit per ongeluk krom maken en hoe erg dat dan is.
Verder is het Clik Valve-systeem (nog) niet volledig universeel. Voor optimale werking gebruik je het liefst de speciale pompkop of wél universele pompkop adapter. Oudere pompen, zoals een klassieke Silca of SKS met metalen bek, kunnen wat eigenwijs zijn.
Conclusie: klik, pomp, geniet
De Schwalbe Clik Valve is zo’n innovatie waarvan je je afvraagt waarom niemand dit eerder bedacht heeft. Het werkt, het is handig, en het voorkomt een hoop gevloek in de schuur of langs de kant van de weg. Is het een gamechanger? Misschien. Maar vooral is het iets wat fietsen nét even aangenamer maakt.
En als je eenmaal al je fietsen ermee hebt uitgerust — van je carbon racer tot de kinderfiets van je jongste — dan is de grootste winst misschien nog wel dat je nooit meer hoeft te zoeken naar de juiste nippel. ‘One pump to rule them all', zullen we maar zeggen.
Winactie
Wil je een Clik Valve winnen? We geven 3x een startkit weg.
Doe voor 27 september mee en wie weet win jij dit revolutionaire ventiel.
Tekst: Thomas Zijlma