• Routes + Reizen
  • Gewijzigd op 13 december 2025

André Deunhouwer geeft zijn bike de sporen op de nieuwe trails van MTB-route Schoorl

De legendarische mountainbikeroute van Schoorl is flink uitgebreid. Het routenetwerk werd in 2024 officieel geopend na meer dan tien jaar procederen, maar daar is al genoeg over geschreven. Tijd voor MTB-reporter André Deunhouwer om de nieuwe trails
André Deunhouwer geeft zijn bike de sporen op de nieuwe trails van MTB-route Schoorl
André Deunhouwer geeft zijn bike de sporen op de nieuwe trails van MTB-route Schoorl
Noord-Holland zal vast niet de eerste provincie zijn waar je aan denkt bij mountainbiken in Nederland, maar ook daar liggen routes die de moeite zijn om naar af te reizen. Vrijwilligersorganisatie MTB-Noordwest heeft er op verschillende locaties mountainbikeroutes aangelegd, zoals in Spaarnwoude, Geestmerambacht en het Dijkgatbos.

Stuk voor stuk pareltjes met een eigen karakter. De kracht van deze groep ligt, wat mij betreft, in het zien en creëren van mogelijkheden. Bijvoorbeeld door, bij een gebrek aan hoogtemeters, met features toch een attractieve route te maken of door de aanwezige hoogtemeters optimaal te benutten. Bij het routenetwerk van Schoorl is dit niet anders.

Routenetwerk Schoorl

Want hoewel de Schoorlse duinen je aardig wat klimmetjes en afdalingen serveren, brengen ze wel andere uitdagingen met zich mee. Los zand als ondergrond voor een trail is bijvoorbeeld niet ideaal. Denk ook aan regelgeving waarmee rekening gehouden moet worden om de kwetsbare natuur te respecteren. Hoe daarmee omgegaan wordt, wordt duidelijk als je er een rondje gaat rijden. Op een mooie herfstige dag reizen we af naar de Noord-Hollandse duinen. De temperatuur is aangenaam en het vooruitzicht van pittig klimwerk heeft ons doen besluiten dat we kort-kort gaan rijden. Iets waar we achteraf dankbaar voor zullen zijn!

"Het hele routenetwerk is 24 kilometer lang en bevat ongeveer 700 hoogtemeters"

Eerst even de statistieken op een rijtje. Het hele routenetwerk is 24 kilometer lang en bevat ongeveer 700 hoogtemeters. Er zijn drie routes die je ook los van elkaar kunt rijden. De noordroute is zeven kilometer lang, heeft ongeveer 250 hoogtemeters en wordt door de NTFU als rood geclassificeerd. De middenroute trakteert je op 260 hoogtemeters die verspreid zijn over negen kilometer en ook deze wordt geclassificeerd als rood. De zuidroute wordt als blauw geclassificeerd en brengt je acht kilometer en 190 hoogtemeters aan mountainbikeplezier.

Het verschil in de classificatie blauw en rood zit hem onder andere in de technische vaardigheden en conditie die de routes van je vragen. Bij de midden- en noordroute is dit net wat uitdagender en zijn er ook geen 'chicken runs' aanwezig, wat betekent dat je moeilijke passages niet kunt omzeilen, wat bij de zuidroute wel kan.

Trailcheck

Het netwerk kent meerdere startplekken en wij starten zo noordelijk mogelijk, want volgens Wouter, mijn lokale ‘partner in crime’ vandaag, is dat de pittigste van de drie. De aanrijroutes worden vanaf de parkeerplaats al goed aangegeven met de herkenbare mountainbikeroutebordjes.

"Wat direct opvalt, zijn de houten latten die je helpen om grip te pakken in het losse zand"

De noordroute wordt op de bordjes aangeduid als de groene route. Maar let op: dat maakt het geen ‘walk in the park’, want deze route heeft een rode classificatie. Dat staat er duidelijk onder met een rood bordje. Even warm trappen is er niet bij, want de eerste korte, maar steile klim krijgen we al snel voor de kiezen. Wat direct opvalt, zijn de houten latten die je helpen om grip te pakken in het losse zand. Dit zal zeker in de droge maanden een welkom hulpmiddel zijn!

Hoge hartslag

We zitten snel in de hoge hartslag, maar bijkomen is er niet echt bij, want ook de afdaling vergt alle aandacht als we tussen de bomen door slingeren. De hele route blijft je trakteren op korte klimmetjes en mooie afdalingen, afgewisseld met kort bochtenwerk (naar boven én beneden) en natuurlijke features als boomwortels en los zand.

De verbinding naar de middenroute, aangeduid met oranje bordjes, is duidelijk aangegeven. Het karakter is redelijk hetzelfde, al lijkt het alsof de klimmen iets geleidelijker zijn, maar dit kan ook komen doordat we nu goed warm zijn gedraaid. Al snel arriveren we bij de splitsing naar de zuidroute, die we uiteraard meepakken.

Beklimming van ‘de Nok’

Dit gedeelte is bekend als de oude route van Schoorl. Je merkt goed dat er al jaren wordt gereden, want de ondergrond is helemaal gevormd als mountainbike trail. We merken dat ons tempo hier ook hoger ligt, want in vergelijking met de andere twee routes, is dit de minst zware. Maar vergis je niet: ook hier moet je soms flink aan de bak. Zo volgt de beklimming van ‘de Nok’, met 48 meter boven NAP één van de hoogste duintoppen van Nederland. Een iconische klim, die met de bijbehorende afdaling zeker op je bucketlist hoort.

"De Nol is met 48 meter boven NAP één van de hoogste duintoppen van Nederland. Een iconische klim, die zeker op je bucketlist hoort"

Meermaals krijgen we de keuze om onze afdaling wat uitdagender te maken. Bordjes met duidelijke kleuren en pijlen geven de keuze voor rood of blauw, waarbij rood ons trakteert op een ‘drop’, sprong of steile afdaling. Wouter kent mijn vaardigheden en zegt dat ik dit prima kan rijden, dus ik waag de sprong in het diepe. Ben je hier voor het eerst, dan is het zeker aan te raden om bij elke ‘feature’ even te gaan kijken. ‘Pre-ride, re-ride, freeride’!

Terug op de middenroute valt op dat we meer smalle passages tegenkomen waarbij de snelheid ondergeschikt is aan de ‘slowspeed skills’. Kort bochtenwerk, met kleine natuurlijke ‘drops’ of trappetjes doen een beroep op onze technische vaardigheden. Dit zien we niet zo vaak op de Nederlandse mountainbikeroutes!



MOET je gereden hebben!

Mijn conclusie? Het korte antwoord: Deze MOET je een keer gereden hebben! Het uitgebreide, meer genuanceerde antwoord: deze routes staan regelmatig in de top tien van de website mtbroutes.nl en dat is niet zonder reden. Waar veel routes in ons land qua flow op elkaar lijken of weinig uitdaging bieden, is het routenetwerk van Schoorl een unieke mountainbikebeleving die je nergens anders in Nederland vindt.

"Het Schoorlse duingebied is een prachtige omgeving waar je afwisselend door duinen, naaldbossen en heide rijdt"

Het Schoorlse duingebied is een prachtige omgeving waar je afwisselend door duinen, naaldbossen en heide rijdt. Vooral de gevorderde rijder komt hier aan zijn trekken vanwege de relatief vele hoogtemeters en technische uitdaging. Maar ook als je nog niet zoveel ervaring hebt kan je, zeker op de zuidroute, een mooi rondje rijden. De mogelijkheid om verschillende lussen te rijden is prettig, want de hele ronde rijden is best zwaar.

Liefde

De routes worden intensief onderhouden door een groep vrijwilligers met een grote liefde voor de mountainbikesport. Zij zorgen ervoor dat de trails er goed en veilig bijliggen, zonder dat de natuur daaronder lijdt. Zo maken ze vlonders op kwetsbare stukken, gebruiken ze natuurlijk materiaal voor features en wordt de arbeid volledig door vrijwilligers gedaan.

De routes zijn op hun best als ze wat liefde hebben gehad, in de vorm van regen. De herfst- en wintermaanden zijn voor Schoorl dan ook de drukste periode. In de zomer is het vaak erg mul en wordt de ronde nog zwaarder. Je kunt dan beter uitwijken naar één van de andere routes van MTB-Noordwest. Langs de route zijn meerdere horecagelegenheden en ook fietsverhuur is mogelijk.

"De routes zijn op hun best als ze wat liefde hebben gehad, in de vorm van regen"

Dus wil je een keer een unieke mountainbike ervaring in eigen land? Bezoek dan deze winter een keer het routenetwerk van Schoorl. Je gaat er geen spijt van krijgen. Beloofd!

Meer informatie

Routedetails
  • Afstand: 24 km
  • Hoogtemeters: 700
  • Start- en finish: Postweg/de Kuil, Schoorl
Tekst en beeld: André Deunhouwer


 
Redactie Fietssport
Door Redactie Fietssport

Redactie Fietssport

Dit vind je misschien ook interessant