Laatst gewijzigd op 8 juli 2020
Laatst gewijzigd op 8 juli 2020

Schwalbe denkt met de rijder mee

Banden zijn voor een wielrenner essentieel. De juiste keuze band en de juiste druk kunnen het verschil maken tussen winnen of verliezen. Daarom kiest SEG eRacing Academy bewust voor Schwalbe banden.
Schwalbe denkt met de rijder mee

SEG eRacing Academy is een opleidingsploeg voor jonge talenten tot 23 jaar oud. De ploeg bestaat uit dertien tot vijftien renners die jaarlijks internationale wedstrijden rijden. Het team probeert het beste uit zijn renners te halen door een compleet aanbod van ondersteuning in de vorm van coaching, voeding en mentale ondersteuning. En uiteraard op het gebied van materiaal. Op ieder vlak probeert het team zijn rijders beter te maken en hen de overstap te laten maken naar het professionele wielrennen. 

Winnende combinatie

Het gebruikte materiaal is een deel van de complete formule die SEG eRacing Academy hanteert. Het frame, de afwerking en de banden zijn de raderen die het wiel van succes laten draaien. Mecanicien Tessel Sprengers vindt dat de filosofie van Schwalbe naadloos aansluit bij hoe zijn team tegen de wielersport aankijkt. “Schwalbe is al sinds de start van ons team sponsor. SEG eRacing Academy staat niet alleen voor talent development, maar ook voor product development, innovatie." 

"Schwalbe voorziet ons van de nodige spullen die we tijdens wedstrijden nodig hebben" 

"Wij genereren data uit het maximale intensieve gebruik van hun producten die we weer aan hen terugkoppelen en op basis waarvan zij de producten zo nodig verder aanscherpen. Zo snijdt het mes aan twee kanten en vormen Schwalbe en SEG eRacing Academy een winnende combinatie.”

Schwalbe Pro One TLE tubeless banden 

SEG eRacing Academy rijdt dit jaar voor het eerst alle trainingen en wedstrijden met de Schwalbe Pro One TLE tubeless banden. “We gebruikten die band al tijdens trainingen en heel sporadisch in wedstrijden, maar sinds dit jaar dus voor het eerst in alle wedstrijden. We maken verder gebruik van de Schwalbe Doc Blue professional Anti-lek vloeistof.” 

De Pro One TLE tubeless is nog niet op grote schaal ingezet, maar toch heeft zijn waarde zich al bewezen tijdens koersen met veel onverharde stukken, zegt Sprengers. “We rijden bijvoorbeeld Parijs-Roubaix en enkele gravelkoersen. In 2018 en 2019 hebben we Parijs-Roubaix gereden op 28 en 30 mm tubeless banden. Die twee jaar op rij hebben we geen enkele keer lek gereden. In 2018 waren we zelfs de enige ploeg zonder lekke banden. Bovendien hadden we in 2018 ook nog eens twee podiumplaatsen met Julius van de Berg en Thymen Arensman.” 

Meer vertrouwen in de koers

Arensman, derde tijdens Parijs-Roubaix, heeft dan ook veel vertrouwen in de Pro One TLE tubeless. “Voor mij als renner is het belangrijk dat een band lang meegaat. Dat is eigenlijk nog belangrijker dan de rolweerstand. Twee keer lek rijden tijdens een koers levert veel meer tijdverlies op dan net een stukje betere rolweerstand. Daarom past de Pro One TLE tubeless prima bij mij. Niet alleen hoef je niet af te stappen als hij al lek gaat, maar ik fiets met veel meer vertrouwen tijdens de koers. Ook op onverharde stukken bewijst de Pro One TLE tubeless zijn waarde. Ik ga moeiteloos een paar honderd meter off road zonder angst voor een lekke band.”

Slim qua opbouw

Behalve over de Pro One TLE Tubeless is Sprengers ook tevreden over de tubes van Schwalbe die zijn team eerder al gebruikte. “Het is een topproduct waar ik zelfverzekerd en met veel vertrouwen mee werk. Al met al vind ik de Schwalbe tubes en tubeless banden slim qua opbouw." 

"De tubeless banden hebben een stugger loopvlak, wat lek rijden voorkomt"

"Als mecanicien kijk ik naar eigenschappen als hoe veel loopt de band af bij stilstand en tijdens gebruik, hoe lang gaat de band mee en hoe groot is daarin het aandeel van verschillende typen wedstrijden en weersomstandigheden. De Pro One TLE tubeless die we dit seizoen intensiever gebruiken, werkt heel prettig in combinatie met de Doc Blue professional Anti-lek vloeistof. Dat is fijn, zeker gezien het grote aantal banden dat wij moeten klaarmaken. Bovendien is er aan de Doc Blue weinig onderhoud nodig en laat het product toch de prestaties zien die wij als team verwachten.”

Geschreven door Redactie Fietssport

Deel dit artikel