• Routes + Reizen
  • Gewijzigd op 5 december 2022

Bordjes op MTB-routes

Nederland telt bijna 250 vaste mountainbikeroutes. En dat aantal stijgt snel. Voor de bewegwijzering van mountainbikeroutes is een internationaal teken ontwikkeld, het bekende driehoekje met de twee bolletjes eronder.
Bordjes op MTB-routes
Bordjes op MTB-routes

Je ziet deze bordjes langs bijna alle MTB-routes hangen. Net als waarschuwingsborden, voorrangsborden en kleurcode-bordjes. Wielersportbond NTFU en routebouwer Tracks & Trails ontwikkelden deze bebording. Tijd om uit te leggen wat al die bordjes nu betekenen.

Bewegwijzering

Routebord

Het bord dat de doorgaande route aangeeft, herken je aan het internationale teken: de bekende driehoek met de twee bollen. Dit bord is er in zes kleuren: groen, zwart, bruin, blauw, rood en paars. 

Voor wandelaars, ruiters en hardlopers is dat weer minder duidelijk. Daarom hangt er soms een bord met het opschrift 'Mountainbikeroute' onder. Dat is bedoeld om met name niet-mountainbikers erop te wijzen dat ze zich op een mountainbikeroute bevinden. 

Verbinding

Dit bord geeft de verbindingsroute van de ene naar de andere route in een netwerk aan. Het symbool op het bord krijgt de twee kleuren van de routes die worden verbonden.

Afkorting

Dit bord geeft de  afkorting in een route aan.

Splitsing

Kom je op een splitsing, dan zie je een dubbel routebord. Om je extra te waarschuwen voor de splitsing, zie je soms ook onderstaand splitsingsbord.

Startpunt

Dit bord leidt je naar een startpunt. Een startpuntroute is een heen- en terugroute van bijvoorbeeld een restaurantje of parkeerplaats naar de doorgaande route.

Kleurcode

Langs steeds meer routes zie je ook kleurcode-bordjes hangen. Dit rechthoekige bord hangt ónder de routepijl. Het geeft de moeilijkheidsgraad van de route aan: makkelijk (groen), gemiddeld (blauw), moeilijk (rood) of zeer moeilijk (zwart).

Met dit kleurensysteem kun je beter een route vinden die bij jouw technisch niveau past. En het helpt je om stapsgewijs je vaardigheden te ontwikkelen en op die manier plezier in de sport te houden. Als je na verloop van tijd goed overweg kan op een blauwe route, kun je beter afwegen of je een rode route wil proberen.

Groen (makkelijk)

Dit bord laat zien dat je op een makkelijke route rijdt. Een groene route bestaat voornamelijk uit zand- en gravelpaden, afgewisseld met asfaltpaden. Grote kans dat je ook andere fietsers en wandelaars tegenkomt. Het pad van een groene route deel je namelijk vaak met andere mensen. 

Blauw (gemiddeld)

Blauwe mountainbikeroutes bestaan uit singletracks, afgewisseld met korte stukken waar je over een breder pad rijdt. Singletracks zijn smal, slingerend en flowy en dicht tegen dat smalle pad staan bomen en struiken.

Rood (moeilijk)

Rode mountainbikeroutes bestaan – net als blauwe routes – uit singletracks, maar je komt onderweg wel technische elementen tegen. Bijvoorbeeld een steile afdaling, lastige bochten, boomwortels, springbulten, rockgardens en drop-offs (maximaal 40 centimeter). 

Zwart (zeer moeilijk)

Zwarte mountainbikeroutes zijn technisch gezien erg zwaar en daarom vooral geschikt voor zeer ervaren mountainbikers, zoals wedstrijdrijders, bikeparkfanaten of mountainbikers met ervaring in het buitenland op rotsachtig terrein. Een zwarte route bestaat voornamelijk uit technisch zware elementen. Bijvoorbeeld rockgardens met grote spleten, gap jumps en grote drops, scherpe switchbacks en pittige klimmetjes. 

Kleur van het routebord versus moeilijkheidsgraad

Het kan zijn dat je op een blauwe route rijdt, met moeilijkheidsgraad rood (moeilijk). Waarom twee verschillende borden? Omdat we een klein landje zijn, liggen er vaak verschillende routes dicht op elkaar. Om die goed van elkaar gescheiden te houden, zijn er aparte routeborden en krijgt elke route aparte borden voor de moeilijkheidsgraad. 

Diamanten

Door de introductie van de kleurcode-borden, verdwijnen de borden met diamanten. Je kunt de diamanten dus nog wel tegenkomen, maar de kans wordt steeds kleiner. Zo'n diamant waarschuwt je voor een technische passage. Het aantal diamanten geeft aan hoe moeilijk de hindernis is. Eén diamant is risicovol, twee zeer risicovol en dus dus alleen geschikt voor technisch zeer begaafde mountainbikers. 

Waarschuwing

Waarschuwingsborden zijn driehoeken met een rode rand daaromheen. Middenin de driehoek zie je waarvoor je wordt gewaarschuwd. Ze waarschuwen je voor elementen die je niet direct verwacht op een MTB-route of technische stukken waar opperste concentratie vereist is.

Gevaarlijke kruising

Dit bord waarschuwt je voor een gevaarlijke kruising met een wandel- of fietspad of verkeersweg. Gas terug en kijken of je niemand hindert.

Op trajecten waar je tegenliggers tegenkomt of langs een smal en onoverzichtelijk pad waar tweerichtingsverkeer overheen gaat, wordt je gewaarschuwd met onderstaand bord. Maak plaats voor een ander, minder vaart en ga achter elkaar rijden als je in een groep rijdt. 

Je bent niet alleen in het bos. Kom je wandelaars tegen, dan wordt je daar voor gewaarschuwd met dit bord. Je snelheid aanpassen is hier extra belangrijk. Als je wandelt, ervaar je de snelheid heel anders dan dat je ingehaald wordt als je fietst.

Dit bord waarschuwt je als je een ruiterroute kruist. Snelheid minderen en goed kijken dus. We geven je in dit artikel tips om een ruiter veilig te passeren.

Steile afdaling

Niets mooier dan een technische, steile afdaling. Dan moet je die uiteraard wel zien aankomen. Afdalingen die plots opdoemen, herken je aan onderstaande borden. Twee pijlen betekent dat er een steile afdaling aankomt. Bij drie pijlen is de afdaling zeer steil.

North shore

Dit bord waarschuwt je voor een houten element (zogenaamde north shore) die, als je daar niet op bedacht bent, risico op kan leveren.

Jump

Dit bord waarschuwt je voor een (hoge) sprong.

Rock garden

Dit bord waarschuwt je voor een verzameling stenen, oftewel een rock garden. Fiets dit technische element alleen wanneer je voldoende techniek en ervaring hebt.

Drop-off

Dit bord waarschuwt mountainbikers voor een drop-off. Een drop is een verlaging waar je niet vanaf kunt fietsen. Je komt hierbij los van de grond. Ook hier geldt: alleen fietsen wanneer je voldoende techniek hebt.

Daarnaast zijn er standaard waarschuwingsborden ontwikkeld voor risicovolle kom-bochten, mul zand, geulvorming, boomwortels en waterpassages.

Verboden- en geslotenverklaringsborden

Onderstaand bord geeft aan dat je de mountainbikeroute alleen in één richting mag rijden. Zie je dit bord, dat weet je dat je de route tegen de richting inrijdt. Omdraaien dus!

Kom je onderstaand bord tegen, dan is het niet toegestaan voor mountainbikers om verder te fietsen. 

Wandelaars, ruiters en motorrijders worden ook geïnformeerd als ze niet op de mountainbikeroute mogen rijden.

 

Informatieborden

Zoals we al zeiden, Nederland is een klein landje. Dat betekent dat we onze speeltuin moeten delen met anderen. Wandelaars, ruiters en andere fietsers maken soms gebruik van hetzelfde pad. Helemaal niet erg. Wij kunnen namelijk prima delen! Zie je onderstaand bord? Houd dan rekening met andere gebruikers. Minder vaart, groet vriendelijk en passeer veilig. Daarna kan het gas er weer op!

Een ongeluk zit in een klein hoekje, zeker bij mountainbiken. En zo'n ongeval gebeurt vaak in afgelegen plekken en dus lastiger te vinden voor de hulpdiensten. Daarom hangen er langs steeds meer routes een bordje met een locatiecode erop. Als je 112 moet bellen voor een mountainbiker die zwaar gewond is, kun je deze locatiecode doorgeven aan de meldkamer. Deze code is bekend bij de hulpdiensten, zodat ze direct weten waar ze precies naar toe moeten.

Naast borden op de route vind je vaak aan het begin van een route een informatiebord. Dit bord informeert je over de lengte van de route en beschrijft wat je onderweg kunt verwachten. Dat voorkomt een regen van bordjes in het bos. Je hebt namelijk ook een eigen verantwoordelijkheid. Draag altijd een helm als je de route opduikt en overschat jezelf niet. Kies een route die past bij je niveau en pas het tempo aan op je techniek.

De borden en bijbehorende teksten uit dit artikel zijn afkomstig uit de handleiding 'bebording van mountainbikeroutes' van NTFU en Tracks & Trails. Voor meer informatie neem contact op met de NTFU. 

Blijven genieten van onze sport

Met de financiële steun van iedere Fietssport PLUS-gebruiker kan de NTFU zich inzetten op het gebied van belangenbehartiging, zodat jij nu en in de toekomst kunt blijven genieten van onze sport, op de weg en op de trails.

Meer info
Bart van de Vossenberg
Door Bart van de Vossenberg

Fietsende sportgek. Mountainbiken, wielrennen, triathlon en trailrunning. Altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen. Zorgt dat je op Fietssport.nl de leukste artikelen, mooiste tochten en meest uitdagende routes vindt.

Dit vind je misschien ook interessant