Laatst gewijzigd op 1 mei 2020
Laatst gewijzigd op 1 mei 2020

Beginnen met mountainbiken

Het bos lonkt. Je wilt een mountainbike. Maar welke maat past eigenlijk bij je? En welk zadel? Hoe stel je hem af, welke pedalen kies je en wat zijn de basisbeginselen die je moet weten om een lekker sportief rondje te kunnen trappen?
Beginnen met mountainbiken

Hoe leuker je de sport gaat vinden, hoe gemotiveerder je bent om jezelf het fietsen eigen te maken, doelen te stellen en door te groeien. Om te beginnen is mountainbiken een kwestie van lekker zitten. Het verschil tussen fietsplezier en fietsongemak gaat gepaard met de keuze voor de juiste framemaat, het afstellen van je fiets, een passend zadel en jezelf een goede basishouding aanleren. 

Draag altijd een helm

Op de mountainbike draag je altijd een helm. Alle argumenten om geen helm te dragen, kunnen de prullenbak in. Je maakt meer snelheid dan op de stadsfiets en fietst over oneffen terrein. Door een klein foutje kun je al naast je mountainbike belanden. Gelukkig zijn de helmen van tegenwoordig superlicht en ventileren ze meer dan voldoende. Last van een helm heb je dus niet. 

Hoe bepaal je jouw framemaat?

Mountainbikematen worden vaak in inches weergegeven. Als stelregel nemen we daarom het rekensommetje binnenbeenlengte keer 0,226. Binnenbeenlengte? Precies! Zet je voeten iets uit elkaar (zonder schoenen) en meet de afstand van de vloer tot je kruis. Een binnenbeenmaat van 82 x 0,226 betekent dus dat je framemaat 18,5 hebt. Omdat de verhouding tussen beenlengte en het bovenlijf per persoon kan verschillen, is het verstandig een testrondje te rijden op de fiets die je wilt aanschaffen. 

“Besluit je een tweedehandsje op de kop te tikken, kijk dan of de ketting en tandwielen niet versleten zijn”

Wie zelf niet zo handig is, kan tenslotte voor hoge kosten bij de fietsenmaker komen te staan. In dat geval is het misschien gunstiger om een nieuwe mountainbike aan te schaffen, waar je meteen mee van start kunt. En daarbij, als je weet dat je mountainbiken leuk vindt, doe je er sowieso goed aan te investeren in een degelijke fiets. In de Benelux, waar we over het algemeen ‘cross country’ rijden, kan je prima uit de voeten met een hardtail, voorzien van een geveerde voorvork.

Welk zadel kies je?

Oké, je hebt nu een mooie fiets, maar je fiets kan nog zo mooi zijn, als je zadel geen match is met je lijf en houding bijt je na de nodige kilometers al gauw het puntje van je tong af. Er kan teveel druk op je edele delen ontstaan, met het gevolg dat de boel gevoelloos wordt of gaat tintelen. Ook rug- en kniepijn steken de kop op als je fiets niet goed is afgesteld. 

Elke beginnende rijder is geneigd om een zacht zadel te kopen, omdat deze veel comfortabeler ‘lijkt’ dan zo’n hard dekje. Voor je boodschappenritjes is dat ook zeker waar. Zit je langer op de fiets? Wen dan aan een hardere variant. Eén die past bij de afstand tussen jouw zitbotjes. Als je deze maat meet, weet je meteen de ideale breedte van je zadel. 

Wat is de juiste zadelhoogte?

De juiste hoogte vind je door op je fiets te gaan zitten en je crank in het verlengde van je zadelbuis te draaien. Nu zet je je hak op het laagste punt op je pedaal. Je knie moet nagenoeg recht staan. Finetunen doe je tijdens het rijden. Er zijn namelijk nog een aantal factoren die maken dat je ‘speelt’ met de hoogte. Bijvoorbeeld; welk type rijder ben je? Waar zit je op het zadel en plaats je je voeten? Afhankelijk van je pedalen (SPD of flats) sta je immers of op de bal van je voet, dan wel meer gecentreerd. 

Welke pedalen kies je?

Hoewel de meeste cross country rijders zweren bij klikpedalen, zijn zogeheten flat pedals (platvorm pedalen) ook een goede keuze. Voordeel is dat je geen paar fietsschoenen hoeft aan te schaffen. Met een beetje grippy sneaker sta je al snel stabiel op het pedaal, die door de pinnetjes je schoenen op zijn plek houdt. Voor een beginner voelt het safe om nog in een reflex een voetje aan de grond te zetten, toch rijden de experts er net zo lief hun technische parcours op. Je zult je afvragen waarom er dan zoveel mtb’ers met SPD-pedalen fietsen. Nou, het voordeel van dit type pedaal is dat je niet alleen je kracht kwijt kunt met duwen, maar ook in een opwaartse beweging. Dit maakt dat je efficiënter rijdt en makkelijker snelheid maakt.

Uit de startblokken

Werp jezelf niet meteen een pittig parcours voor de wielen. Leer eerst je fiets kennen én je lijf. Je kunt tenslotte veel voordeel halen uit jezelf. Je knieën bieden veerweg, je heupen helpen je evenwicht houden. Enkels, ellenbogen, blikveld; je kunt alles inzetten om zo dynamisch mogelijk te zijn en heel belangrijk, balans en controle te bewaren! Er is dan ook niet één juiste houding. Het is continu meedeinen met je speelveld, anticiperen, gewicht verdelen, druk op je pedalen uitoefenen, grip op het stuur en duimen eromheen, zodat je niet onverhoopt doorschiet. Nog meer tips:

  • Kijk altijd 5 tot 10 meter vooruit, dan weet je wat er komt
  • Ligt er een obstakel? Kom dan iets uit je zadel en veer mee 
  • Afhankelijk van de steilheid van een up- of downhill in het terrein verplaats je je gewicht naar voren of naar achteren 
  • Zorg dat het zwaartepunt in het midden van je fiets is en blijf in een actieve, soepele houding
  • Leren op tijd schakelen en gedoseerd remmen hoort ook bij de juiste rijtechniek 
  • Oefen met stoeprandjes en bochten. 

Meer lezen? Zie onze artikelen over aanvalshouding, kijken, klimmen, afdalen, los zand en snelheid houden.

Geschreven door Redactie Fietssport

Doe je mee met Start2Bike?

Het snelste krijg je de basisvaardigheden van het mountainbiken onder de knie door een cursus te volgen, zoals Start2Bike. Na vier trainingen kun jij zelfverzekerd de mtb-routes opzoeken. In het najaar begint een nieuwe editie vanStart2Bike.

Naar Start2Bike

Deel dit artikel