• Materiaal
  • Gewijzigd op 7 januari 2019

De voor- en nadelen van schijfremmen

De schijfrem is in het racepeloton bezig met een schijnbaar onstuitbare opmars. Een goede ontwikkeling of een marketinghype om ons te prikkelen de vertrouwde velgrem op een zijspoor te rangeren? Welke eigenschappen zijn van belang?
De voor- en nadelen van schijfremmen

Wie te hard remt, vliegt over de kop. De kortste remweg haal je door precies zo hard in je voorrem te knijpen dat dat net niet gebeurt. De druk op je achterwiel is dan nul of die zweeft een centimetertje of wat boven het asfalt en kan uiteraard geen remkracht meer overbrengen. 

Die maximale vertraging haal je zowel met een schijfrem als met een velgstopper, al vraagt die laatste net iets meer bedienkracht en aandacht bij het doseren.Gelijk spel dus qua remweg, maar wel met één uitzondering: op carbonvelgen hebben remblokjes minder grip en haal je niet de optimale vertraging. Reken op tientallen procenten extra remweg.

Remprestatie bij nat weer

In een stortbui stelen de schijven de show. De enige beperking in de vertraging zit in de stroefheid van het wegdek, die in natte toestand wat minder is. De doseerbaarheid blijft goed, al wordt er meer knijpkracht gevraagd dan bij droge omstandigheden. Sommige discstoppers worden er luidruchtig van en krijsen het uit.

Met een velgrem kun je zo hard knijpen als je wil: in een hoosbui gebeurt er de eerste meters bijna niets alvorens er enige grip wordt gevonden. De remweg wordt al gauw twee keer zo lang. Ook hier een uitzondering: op alu-velgen met een plasma elektrolytische oxidatielaag, keramische velgen in het spraakgebruik, vinden remblokjes al meer grip in die eerste meters. Ook hier neemt de vertraging daarna nog eens toe, waarbij je snel knijpkracht moet verminderen om slippen te vermijden. Qua remweg kom je uit tussen schijven en velgremmen op gewoon alu-remvlak, maar de dosering is bij een noodstop ronduit tricky.

Langs de meetlat

De slechte vertraging in de eerste meters kun je vermijden als je voorziet te moeten afremmen. Door lichtjes te knijpen kun je de velg alvast droog vegen, zodat je daarna direct krachtig in de ankers kan. Helaas werkt dat niet bij een noodstop, want die is nu eenmaal per definitie onvoorzien. De score wanneer pluvius regeert? Schijven een 10, velgknijpers een 5. In combinatie met een keramisch remvlak een 7 voor de vertraging, maar een dikke onvoldoende voor dosering.

"Bij schijfremmen komt er qua onderhoud meer bij kijken"

Velgremmen onderhoudt je makkelijk zelf. In een oogopslag is het duidelijk hoe het werkt. Hooguit even op YouTube kijken hoe die remkabel binnendoor het makkelijkst is te vervangen. Een goede kabelknipper is het enige specifieke gereedschap dat nodig is.
Bij schijfremmen komt er meer bij kijken, ook qua speciale tools.

Wordt er agressieve DOT-remvloeistof toegepast in plaats van minerale olie, dan is het bovendien oppassen bij de verwerking daarvan. Is sleutelen niet je hobby, dan is het eerder iets om uit te besteden met een consequentie voor de kosten.

Remblokken voor discs verslijten doorgaans sneller dan voor velgen. De velgen en schijven zelf slijten ook. Ga jij voor kostbare lichtgewicht of aero wielen, dan laat je liever een paar schijven de slijtage voor de kiezen krijgen.

Systeemgewicht en prijs

Een schijfremuitvoering van een fiets in de modale prijsklasse weegt al gauw driekwart kilo meer dan de velgremversie en kent doorgaans ook nog een paar honderd euro meerprijs. Die kan je ook aanwenden voor een duurdere uitvoering met velgvertragers, die weer lichter is.

Nu wordt het belang van een laag gewicht nog wel eens overschat, het scheelt wel iets in acceleratie en klimprestatie. In het hoge prijssegment is het gewichtsonderscheid een stuk kleiner. Bij een topmodel met de nieuwste DuraAce componenten wogen wij eerder dit jaar een verschil van maar 260 gram.

"Weeg je meer dan 75 kilo, kies dan tenminste 160 mm schijven"

Als je hartje zomer in een verzengende hitte de Stelvio afdaalt, kan je te maken krijgen met oververhitte remmen. Een carbon remvlak voert slecht hitte af, kan beschadigd raken en minder goed gaan remmen. Discstoppers met niet al te grote 140 mm schijven riskeren ook oververhitting en sterke afname van de remwerking, vooral in combinatie met een stevige berijder.
Weeg je meer dan 75 kilo, kies dan tenminste 160 mm schijven. De oude vertrouwde velgremmen geven eigenlijk nog de minste problemen, mits je velglint in orde is.

Conclusie

Speelt geld geen rol bij de aankoop en het onderhoud van je nieuwe racer? Dan biedt de schijfrem alleen maar voordelen. Het gewichtsnadeel is te verwaarlozen en met de in het hogere segment vaak voorkomende carbon velgen is de winst al helemaal groot.
In de modale prijsklassen is het plaatje niet zo zwart-wit. Door de meerprijs en het extra gewicht van schijven blijven velgknijpers een aantrekkelijke optie voor de mooi-weer-fietser. Zeker als die graag hoogtemeters maakt, waarbij het gewicht gaat tellen.

Rij je regelmatig in een (groot-)stedelijke omgeving met grotere kans op een noodstop, ben je een die-hard ‘rain or shine’ doorrijder of heeft veiligheid gewoon jouw hoogste prioriteit, dan zijn de disc-voordelen moeilijk te negeren.

Verzeker je racefiets of mountainbike

In één seconde is het vaak al gebeurd: een val met je fiets. Je racefiets of mountainbike kan daar flink beschadigd van raken. Wil je daar geen zorgen over? Sluit dan een Fietssport PLUS-account af, je hebt dan automatisch een NTFU fietsverzekering.

Meer info
Eduard Knape
Door Eduard Knape

Wielerjunk met passie voor fietsmateriaal en het schrijven daarover.

Dit vind je misschien ook interessant