• Voeding
  • Gewijzigd op 11 november 2016

Is pasta broodnodig?

Koolhydraten en vetten zijn de belangrijkste energiebron tijdens een fietstocht. Waarom denken wij vooral aan pasta als koolhydraatrijke bron?
Is pasta broodnodig?

Veel vezels

Pasta neemt bij het koken meer vocht op dan rijst. Je moet er dus meer van eten om dezelfde hoeveelheid energie binnen te krijgen. Dat kan een nadeel zijn, vooral als je extreem grote hoeveelheden aan koolhydraten nodig hebt. De meeste topwielrenners wisselen pasta af met witte rijst. Beiden varianten bevatten weinig voedingsvezel, daarom zijn ze erg geschikt om veel van te eten. Volkoren pasta, zilvervlies rijst, bonen en aardappelen die ook bekend staan als goede koolhydraatbronnen leveren iets minder koolhydraten, maar significant meer voedingsvezel. Het effect van deze vezels is dat je sneller vol zit. Daarnaast bevatten bonen zoveel vezels dat het de darmwerking stimuleert en dat kan erg lastig zijn op de fiets!

 De meeste topwielrenners wisselen pasta af met witte rijst. 

Pasta of rijst?

Een vol bord pasta levert ongeveer 30-40 gram minder koolhydraten dan een vergelijkbaar bord met witte rijst. Dit is gelijk aan het koolhydraatgehalte van twee bananen. Pasta is dus niet de meest efficiënte koolhydraat-leverancier, vooral voor grootverbruikers kan het nuttig zijn om te kiezen voor witte rijst. Als de tochten niet te lang zijn, voldoen pasta en aardappelen minstens even goed.

Veel vezels

Pasta neemt bij het koken meer vocht op dan rijst. Je moet er dus meer van eten om dezelfde hoeveelheid energie binnen te krijgen. Dat kan een nadeel zijn, vooral als je extreem grote hoeveelheden aan koolhydraten nodig hebt. De meeste topwielrenners wisselen pasta af met witte rijst. Beiden varianten bevatten weinig voedingsvezel, daarom zijn ze erg geschikt om veel van te eten. Volkoren pasta, zilvervlies rijst, bonen en aardappelen die ook bekend staan als goede koolhydraatbronnen leveren iets minder koolhydraten, maar significant meer voedingsvezel. Het effect van deze vezels is dat je sneller vol zit. Daarnaast bevatten bonen zoveel vezels dat het de darmwerking stimuleert en dat kan erg lastig zijn op de fiets!

 De meeste topwielrenners wisselen pasta af met witte rijst. 

Pasta of rijst?

Een vol bord pasta levert ongeveer 30-40 gram minder koolhydraten dan een vergelijkbaar bord met witte rijst. Dit is gelijk aan het koolhydraatgehalte van twee bananen. Pasta is dus niet de meest efficiënte koolhydraat-leverancier, vooral voor grootverbruikers kan het nuttig zijn om te kiezen voor witte rijst. Als de tochten niet te lang zijn, voldoen pasta en aardappelen minstens even goed.

Redactie Fietssport
Door Redactie Fietssport

Redactie Fietssport

Dit vind je misschien ook interessant