Is pasta broodnodig?

Koolhydraten en vetten zijn de belangrijkste energiebron tijdens een fietstocht. Waarom denken wij vooral aan pasta als koolhydraatrijke bron?

Is pasta broodnodig?

Alle soorten suikers en zetmeel behoren tot de scheikundige structuur van de koolhydraten. Suikers vinden we in de natuur als onderdeel van fruit en honing en zetmeel is een component van granen, rijst, aardappelen en peulvruchten (bonen). Pasta wordt doorgaans gemaakt van tarwebloem. In tegenstelling tot aardappelen, rijst en bonen, die direct gekookt gegeten worden, is pasta gemaakt van bloem gewonnen uit tarwe. Dit heeft een gevolg voor de voedingswaarde van pasta. Het bevat minder vitamines en mineralen dan de volledige graankorrel, maar deze stoffen leveren geen energie en zijn vanuit dat oogpunt op dit moment niet zo interessant. In onderstaande tabel is een vergelijking gemaakt tussen verschillende koolhydraatrijke producten.

Hoeveelheid energie, koolhydraten en eiwit per opscheplepel (50 gram) bereid product

Product

Energie (kcal)

Koolhydraten (gram)

Eiwitten (gram)

Voedingsvezels (gram)

Pasta (gewoon)

50

10

2

0

Witte rijst

75

16

2

0

Aardappelen

40

8

1

1

Bonen

55

9

4

3

Veel vezels

Pasta neemt bij het koken meer vocht op dan rijst. Je moet er dus meer van eten om dezelfde hoeveelheid energie binnen te krijgen. Dat kan een nadeel zijn, vooral als je extreem grote hoeveelheden aan koolhydraten nodig hebt. De meeste topwielrenners wisselen pasta af met witte rijst. Beiden varianten bevatten weinig voedingsvezel, daarom zijn ze erg geschikt om veel van te eten. Volkoren pasta, zilvervlies rijst, bonen en aardappelen die ook bekend staan als goede koolhydraatbronnen leveren iets minder koolhydraten, maar significant meer voedingsvezel. Het effect van deze vezels is dat je sneller vol zit. Daarnaast bevatten bonen zoveel vezels dat het de darmwerking stimuleert en dat kan erg lastig zijn op de fiets!

 De meeste topwielrenners wisselen pasta af met witte rijst. 

Pasta of rijst?

Een vol bord pasta levert ongeveer 30-40 gram minder koolhydraten dan een vergelijkbaar bord met witte rijst. Dit is gelijk aan het koolhydraatgehalte van twee bananen. Pasta is dus niet de meest efficiënte koolhydraat-leverancier, vooral voor grootverbruikers kan het nuttig zijn om te kiezen voor witte rijst. Als de tochten niet te lang zijn, voldoen pasta en aardappelen minstens even goed.