Laatst gewijzigd op 13 december 2016
Laatst gewijzigd op 13 december 2016

Hoe train je je voedingsinname?

Spelelementen tijdens de wielertraining helpen je essentiële vaardigheden op te doen, zoals het oefenen van eten en drinken onderweg.
Hoe train je je voedingsinname?

Spelelementen tijdens de wielertraining helpen je essentiële vaardigheden op te doen zonder dat het direct voelt als een verplichte handeling. Zoals het trainen van je voedingsinname op de fiets. Hieronder enkele voorbeelden.

Bidon van de grond oppakken

Pak je bidon uit je bidonhouder en zet hem op een rustige plek met een hand aan het stuur neer op de grond. Zorg dat je een lage snelheid rijdt, maar blijf wel trappen. Probeer dit achtereenvolgens met links en rechts. Stuur je fiets telkens langs een verschillende kant naast de bidon. Grote bidons zijn makkelijker dan kleine bidons. Een variant is om de bidon op te pakken aan de ene kant en daarna neer te zetten aan de andere kant. Wissel je handen aan het stuur, terwijl je de bidon aan het tuitje in je mond laat hangen. Je traint op deze manier behendigheid op lage snelheid, hand-/oogcoördinatie en het wisselen van hand op het stuur.

Bidon aanpakken onderweg

Het aanpakken van een bidon langs de weg is een mooie training in behendigheid. Eerst op lage snelheid gewoon van een muurtje, maar daarna op hoge snelheid als iemand de bidon aangeeft. Overigens, de manier waarop de bidon wordt aangegeven is hier van groot belang. Het kan geen kwaad om ook daarop te trainen binnen verenigingen waar dit een rol speelt.

Behendig op snelheid

Tijdens een intensieve training, waarbij je blokken traint waarin je moeilijk kunt praten doordat je ademhalingsfrequentie hoog ligt, kun je trainen op het drinken van een bidon tijdens het rijden. Zorg ervoor dat je snelheid en trapfrequentie gelijk blijft. Ben je onervaren? Train dit dan op een recht stuk weg met weinig verkeersdeelnemers en goed zicht. Je zult in het begin namelijk vaak naar beneden kijken bij het grijpen en terugzetten van de bidon in de houder. Naarmate je dit vaker doet, gaat dit meer op gevoel. Je kunt deze oefening afwisselen met het eten van brood, banaan of snoepjes die je meeneemt in je shirt. Probeer verschillende vaste voedingsmiddelen uit. Je zult merken dat je snel een voorkeur krijgt voor specifieke voedingsmiddelen, omdat je ze gemakkelijker weg krijgt. Je traint behendigheid op snelheid, eten en drinken bij hoge intensiteit en ademhalingstechniek tijdens het eten bij inspanning.

Geschreven door Redactie Fietssport

Inspiratie in je mailbox

Elke maand uitdagende tochten, mooie routes en interessante tips & tricks in je mailbox? Meld je gratis aan voor de Fietssport nieuwsbrief.

Meld je aan

Deel dit artikel