Leren afzien: 5x tips

Afzien, de één kan het beter dan de ander. Nét even dat beetje extra geven, waardoor je niet hoeft te lossen of die klim in één keer zonder afstappen bereikt. Sportpsycholoog Mark Schuls geeft je 5 mentale tools om dieper te kunnen gaan.

Leren afzien: 5x tips

Om je goede vorm eruit te laten komen, is het belangrijk om ook mentaal sterk te zijn. Weet wat je doel is, want als je dat weet, kun je uit een extra vaatje tappen. Fietsen doe je niet alleen met je lichaam, maar ook met je hoofd. Sportpsycholoog Mark Schuls onderscheidt vijf mentale tools die je kunt gebruiken om dieper te kunnen gaan. 

Tip 1. Denk om

Probeer het afzien als vriend te zien. Dat kan door jezelf de voordelen voor te houden: je wordt er beter van. Heb je nog 20 zware kilometers te gaan? Dát zijn nu juist de stukken waar je beter van wordt. Door de pijn te omarmen, zal je die als minder erg ervaren. Neem die ervaring mee naar de volgende keer.

Tip 2. Focus

Een belangrijke mentale techniek is het stellen van doelen. Dat geeft je focus en heeft een positief effect op je prestatie. Bijvoorbeeld: La Marmotte rijden, bij de eerste waaier zitten, de bergtop bereiken. Zo’n resultaatdoel helpt je door te zetten. 

Tip 3. Maak taakdoelen

Ook heel krachtig is het stellen van taakdoelen. Focus bijvoorbeeld op je ademhaling, trapfrequentie of op je aerodynamische houding. Ook als het zwaar wordt. Taakdoelen geven afleiding en helpen je om je te concentreren bij het afzien. Een goede tip is om een lange training op te knippen in diverse taken. De taken geven houvast en maken het afzien wat minder langdurig. 

Tip 4. Zoek afleiding

Je kunt je aandacht afleiden van het afzien door in gedachten een puzzel op te lossen, een liedje in je hoofd af te spelen of te genieten van de omgeving. Motiverende gesprekken te voeren met jezelf: kom op, je kunt het! Duwen, trekken! Of door goed op je eten en drinken te letten, iets wat heel belangrijk is tijdens een prestatieve tocht.

Tip 5. Maak een plan

Kun je dit soort mentale technieken ook toepassen als het écht zwaar wordt? Dat moet je oefenen en integreren in je trainingsschema. Welke mentale technieken ga je in welke trainingen toepassen? Denk daar van tevoren over na en maak een plan. En ga niet alle mentale tools tegelijk toepassen. Begin makkelijk, ga met één mentale techniek aan de slag.” Wat dacht je van deze: glimlach! Als je lacht, gaat er een signaal vanuit de lachspieren naar de hersenen: het gaat goed, ik vind dit leuk. Je houdt als het ware je geest voor de gek.

Mark Schuls, sportpsycholoog en bewegingswetenschapper begeleidt met zijn bedrijf TipTop Sport sporters en geeft hij trainingen om mentaal sterker te worden.

Tekst: Janneke Scheepers