• Training
  • Gewijzigd op 28 april 2017

Beginnen met klimmen. Deel 3: klimmen en dalen

Deze keer richten we ons op het (trainen op) klimmen. Geen enkel onderdeel van het wielrennen lijkt ons meer aan te spreken dan het klimmen. Voor klimmen is niet alleen talent nodig, het is vooral ook een moeilijke en veeleisende discipline.
Beginnen met klimmen. Deel 3: klimmen en dalen

Klimmen leer je dus uiteindelijk alleen maar door het (veel) te doen. Naarmate je meer ervaring opdoet in deze discipline, zul je meer vooruitgang boeken. Je moet echter wel leren rijden met een hoge trapfrequentie en je moet ervaren hebben waar je grenzen liggen.

Laat je nooit opjagen, blijf binnen je mogelijkheden tijdens het klimmen, want...áls je je benen hebt 'opgeblazen’, wordt herstellen wel héééél moeilijk.

‘Dalen moet de beloning worden na de inspanning…’

Zodra je boven bent, begint voor velen de beloning en voor sommigen het meest ‘enge’: Het afdalen. Toch is er voor die laatste groep een aantal stelregels dat ervoor kan zorgen dat je langzamerhand lol begint te krijgen in de afdaling. Afdalen kun je en móet je leren. De tijd waarin je het kunt oefenen is echter veel korter dan de tijd waarin je klimt. Zo eenvoudig is het natuurlijk ook! Zorg ervoor dat je elke afdaling aangrijpt om een aantal zaken te oefenen.

  1. Blijf binnen je grenzen en oefen ondertussen hoe hard je kunt remmen, hoe hard je kunt rijden, enz. Angstzweet moet je niet hebben en dat betekent dat je het gewoon wat rustiger aan moet doen.
  2. Begin uitgerust aan de afdaling en rijd geconcentreerd. Als je merkt dat je stukken ’mist’ in je beleving, stop dan even en geniet van het uitzicht. Drink en eet wat en ga dan weer rijden.
  3. Anticipeer op datgene wat komen gaat en rem bijtijds af. Ga niet dicht achter auto’s hangen, anticipeer op de waarschuwingen op borden en schat bochten goed in.
  4. Pas een juiste bochtentechniek toe. Rem voor de bocht wat af, maaaarrrr….niet teveel, want een juiste techniek krijg je alleen met voldoende snelheid. Oefen op het vlakke voor de juiste techniek en kijk daarvoor even bij de aandachtspunten onderaan dit artikel.
  5. Let op de juiste houding in de afdaling. Zorg ervoor dat het zwaartepunt laag is en daal dus onderin de beugel af. De trappers zijn in de afdaling horizontaal, m.u.v. de bochten.

    'Realiseer je dat alles te leren is en dat ‘veel doen’ je veel zelfvertrouwen geeft'

    Tips tijdens de beklimming

  • Handen losjes op het stuur
  • Bovenlichaam ontspannen; armen licht gebogenà de benen doen het werk!
  • Hakken naar beneden (benen uitstrekken)
  • Rijd rechtop om meer lucht te krijgen (niet in de beugel)
  • Kies de juiste versnelling: licht
  • Klim op souplesse, niet op kracht en houd een hoog traptempo aan (75-90 opm/rpm afhankelijk van het stijgingspercentage))

    Tips tijdens de afdaling

  • Trappers/voeten horizontaal i.v.m. optimale druk
  • Handen onderin de beugel, zodat zwaartepunt laag blijft
  • Remmen vóór de bocht; niet in de bocht i.v.m. controle en wegslippen
  • Bocht inkijken en ook doorkijken
  • Insturen van buiten naar binnen naar buiten
  • Druk geven in de bochten op het buitenbeen
  • Trap af en toe mee om afvalstoffen af te voeren
  • Rijd met een zwaar verzet en rijd geconcentreerd!
Beginnen met klimmen. Deel 3: klimmen en dalen

Klimmen leer je dus uiteindelijk alleen maar door het (veel) te doen. Naarmate je meer ervaring opdoet in deze discipline, zul je meer vooruitgang boeken. Je moet echter wel leren rijden met een hoge trapfrequentie en je moet ervaren hebben waar je grenzen liggen.

Laat je nooit opjagen, blijf binnen je mogelijkheden tijdens het klimmen, want...áls je je benen hebt 'opgeblazen’, wordt herstellen wel héééél moeilijk.

‘Dalen moet de beloning worden na de inspanning…’

Zodra je boven bent, begint voor velen de beloning en voor sommigen het meest ‘enge’: Het afdalen. Toch is er voor die laatste groep een aantal stelregels dat ervoor kan zorgen dat je langzamerhand lol begint te krijgen in de afdaling. Afdalen kun je en móet je leren. De tijd waarin je het kunt oefenen is echter veel korter dan de tijd waarin je klimt. Zo eenvoudig is het natuurlijk ook! Zorg ervoor dat je elke afdaling aangrijpt om een aantal zaken te oefenen.

  1. Blijf binnen je grenzen en oefen ondertussen hoe hard je kunt remmen, hoe hard je kunt rijden, enz. Angstzweet moet je niet hebben en dat betekent dat je het gewoon wat rustiger aan moet doen.
  2. Begin uitgerust aan de afdaling en rijd geconcentreerd. Als je merkt dat je stukken ’mist’ in je beleving, stop dan even en geniet van het uitzicht. Drink en eet wat en ga dan weer rijden.
  3. Anticipeer op datgene wat komen gaat en rem bijtijds af. Ga niet dicht achter auto’s hangen, anticipeer op de waarschuwingen op borden en schat bochten goed in.
  4. Pas een juiste bochtentechniek toe. Rem voor de bocht wat af, maaaarrrr….niet teveel, want een juiste techniek krijg je alleen met voldoende snelheid. Oefen op het vlakke voor de juiste techniek en kijk daarvoor even bij de aandachtspunten onderaan dit artikel.
  5. Let op de juiste houding in de afdaling. Zorg ervoor dat het zwaartepunt laag is en daal dus onderin de beugel af. De trappers zijn in de afdaling horizontaal, m.u.v. de bochten.

    'Realiseer je dat alles te leren is en dat ‘veel doen’ je veel zelfvertrouwen geeft'

    Tips tijdens de beklimming

  • Handen losjes op het stuur
  • Bovenlichaam ontspannen; armen licht gebogenà de benen doen het werk!
  • Hakken naar beneden (benen uitstrekken)
  • Rijd rechtop om meer lucht te krijgen (niet in de beugel)
  • Kies de juiste versnelling: licht
  • Klim op souplesse, niet op kracht en houd een hoog traptempo aan (75-90 opm/rpm afhankelijk van het stijgingspercentage))

    Tips tijdens de afdaling

  • Trappers/voeten horizontaal i.v.m. optimale druk
  • Handen onderin de beugel, zodat zwaartepunt laag blijft
  • Remmen vóór de bocht; niet in de bocht i.v.m. controle en wegslippen
  • Bocht inkijken en ook doorkijken
  • Insturen van buiten naar binnen naar buiten
  • Druk geven in de bochten op het buitenbeen
  • Trap af en toe mee om afvalstoffen af te voeren
  • Rijd met een zwaar verzet en rijd geconcentreerd!
Willem Blankwater
Door Willem Blankwater

Docent en expert bij de Wieleracademie, eigenaar van mijnfietstrainer.nl. Organiseert al jaren trainingen en klimclinics in binnen- en buitenland.

Dit vind je misschien ook interessant