Laatst gewijzigd op 21 april 2020
Laatst gewijzigd op 21 april 2020

7x Tips voor leuke ritten op de indoor trainer

Ben je in deze coronacrisis huiverig of heb je geen zin om in je eentje buiten te fietsen, maar wil je wel in conditie blijven? Gelukkig hebben we de indoor trainer nog. We geven je 7 tips om alles uit je thuisritjes te halen, alleen én in een groep.
7x Tips voor leuke ritten op de indoor trainer

Vanwege de uitbraak van het coronavirus heeft de regering opgeroepen sociale contacten sterk te verminderen. De NTFU ondersteunt deze oproep en vraagt verenigingen om clubbijeenkomsten, zoals toertochten, trainingen, vergaderingen en vieringen af te gelasten. Niet meer fietsen in groepen dus. 

Wat is er nog wel mogelijk tijdens deze coronacrisis? Dat hebben we voor je op een rijtje gezet in dit artikel. Natuurlijk kun je solo rijden op de MTB, race- of gravelfiets.

Lees onze tips over fietsen in je eentje.

Ook thuistrainers bieden uitkomst. Op de Tacx of Wahoo Kickr kun je thuis zonder besmettingsgevaar en zonder risico op valpartijen trainen. Alleen én in een groep.  Een waarschuwing vooraf. Zware trainingen zoals interval- of bloktrainingen raden we je af. 

“Stel lange, en dus zware, duurtrainingen uit”

Trainingen die veel van je lichaam vragen, verlagen je weerstand en maken je vatbaarder voor infecties, zoals het coronavirus. Dat kunnen we nu even niet hebben. Binnen fietsen is goed om fit te blijven. Maar rijd jezelf niet het snot voor de ogen.

Wat zijn fietstrainers? 

Op een fietstrainer kun je virtuele ritten maken in de huiskamer. Bij de meeste fietstrainers plaats je de fiets in een standaard met een remrol die weerstand biedt tijdens het fietsen. Dat kan met of zonder achterwiel. 

Lees meer in dit artikel over de verschillende soorten indoor trainers.

Interactieve fietstrainers kunnen communiceren met andere apparaten, zoals je laptop of smartphone, en gegevens als je hartslag, cadans en vermogen doorgeven. Softwareprogramma’s als Zwift en The Sufferfest bieden uitgebreide mogelijkheden om met verschillende trainingsvormen in uiteenlopende virtuele werelden te fietsen. Ga je met een fietstrainer aan de slag, zorg dan voor:

  • Goede ventilatie
  • Genoeg te drinken
  • Een handdoek en eventueel mat om je zweet op te vangen, want het kan in je ‘pain cave’ behoorlijk warm worden

Lees hieronder onze 7 tips om zoveel mogelijk uit je thuistraining te halen. Alleen of in een groep. Zoek de afwisseling, dan kun je het langer volhouden.

1.    Fiets mee in het profpeloton van de Tour de France

De Giro d’Italia is verplaatst en alle voorjaarsklassiekers zijn afgelast. Maar niet voor jou. De app The Sufferfest heeft de rechten verworven op beelden uit wielerkoersen als de Tour de France en Ronde van Vlaanderen. Abonnees kunnen op de smart trainer het wiel van fietshelden als Mathieu van der Poel en Chris Froome kiezen. Je werkt dan je eigen training af met koersbeelden van de profs. Kies zoals eerder gemeld geen training waarmee je diep moet gaan. The Sufferfest is de eerste twee weken gratis en daarna betaald. 

2.    Waan je in Limburg of op de Mont Ventoux

Ben je aan het trainen voor een evenement als Klimmen Tegen MS op de Mont Ventoux of toertocht als Limburgs Mooiste? Dan kun je op de fietstrainer alvast virtueel (delen van) het parcours fietsen. 

De Tacx Training app heeft bijvoorbeeld trainingsfilms van zo’n 150 locaties over de hele wereld. Zo kun je (in het wiel van WaowDeals-renner Sabrina Stultiens) een trainingsronde maken door Limburg of de bergen opzoeken met beklimmingen van de Mont Ventoux of Alpe d’Huez. Hoe steiler de berg wordt, hoe harder je moet trappen! De Tacx Training app heeft een gratis basisversie en betaalde premiumversie.

Maar ook YouTube biedt uitkomst. Het online videoplatform heeft verschillende kanalen met gratis trainingsvideo’s. Zo brengt Indoor Cycling Videos je naar droomparcoursen, zoals Sa Calobra op Mallorca en Sella Ronda in de Italiaanse Dolomieten. 

Global Cycling Network heeft video’s waarin je onder begeleiding van een trainer/presentator de berg op fietst. Het zijn geen interactieve video’s, dus je moet zelf de weerstand zwaarder draaien als de berg steiler wordt.

3.    Maak een virtuele groepsrit met je vrienden 

De bekende online fietsapp Zwift laat je in virtuele werelden fietsen als futuristisch New York en de tropische eilandengroep Watopia. De app onderscheidt zich door de mogelijkheid om samen met anderen te fietsen. Dat kan met deelname aan groepsevenementen. 

Naast de races (raden we af in corona-tijd) zijn er ook rustige groepsritten waarop je kunt inschrijven. Op de evenementenpagina kun je je inschrijven voor ritten van clubs als JOIN the SWARM en de Fearless Cruisers. 

"Je kunt natuurlijk ook met je fietskameraden afspreken om een virtueel rondje te maken"

Wil je onderweg met elkaar bijpraten? Geen probleem, dat kan via de speciale chatfunctie. Zwift is de eerste maand gratis, daarna betaald.

4.    Werk aan je conditie tijdens het bingewatchen

Fan van Netflix of HBO? Klim op je fietstrainer maak wat trainingsuren tijdens het kijken van je favoriete series. Met twee of drie afleveringen Breaking Bad heb je al gauw een goede work out in de pocket. Heb je niets met series, dan zijn wielerdocumentaires voor uiteraard een alternatief. Hieronder een paar websites waarop docu’s verzameld zijn:

5.    Vermaak jezelf al sportend met een podcast

Turend naar Watopia wegdromen bij de leukste wielerpodcasts. Het kan op je fietstrainer. Laat jezelf bijpraten over de verrichtingen van het profpeloton door De Rode Lantaarn of luister naar Mapmeisters voor inspiratie over mooie fietsrondjes. Ook Live Slow Ride Fast van oud-profrenner Laurens ten Dam en de spannende podcast El Tarangu over de raadselachtige wederopstanding van een overleden wielerheld, zijn aanraders.

Bekijk (en luister vooral) deze 10x wielerpodcasts

6.    Train als een robot

Ben je niet per se op zoek naar entertainment, maar wil je vooral effectieve trainingsuren maken met een schema als richtlijn? Dan bieden apps als Trainer Road uitkomst. Deze app helpt je met gedegen schema’s en bijna oneindig veel trainingsvormen door de coronacrisis. 

De app communiceert met je smart trainer. Je selecteert een training, waarna de app je exact laat zien met welke intensiteit je moet fietsen en hoe lang voor een effectieve robotachtige work out. 

Je kunt Trainer Road aanzetten op je telefoon of laptop en ondertussen een serie, podcast of film op je laptop kijken. Zo vliegen de trainingsuren voorbij! Overigens biedt The Sufferfest soortgelijke workouts. Trainer Road is een betaalde app met een proefperiode van een maand.

7.    Wees creatief!

De lente komt eraan. Zet je fietstrainer eens in de tuin (op een stevige ondergrond) om een virtueel ritje in de buitenlucht te maken. Spreek met vrienden af op Zwift of zet eens een YouTube video op met een training in een mooie omgeving. Verandering van spijs doet eten!

Geschreven door Bram de Vrind

Deel dit artikel