Hoe gezond is sportvoeding?

Op het gebied van sportvoeding is heel veel op de markt verkrijgbaar. Als leek zie je vaak door de bomen het bos niet meer. Sportvoeding heeft een gezond imago, maar is het wel zo gezond?

Hoe gezond is sportvoeding?

Veel producten kunnen zeker een voordeel opleveren bij het sporten, maar vaak zijn de stoffen die worden toegevoegd minder gezond te noemen en van synthetische aard, bijvoorbeeld de fluorescerende drankjes die nog net geen licht geven, of eiwitshakes vol met kunstmatige zoetstoffen.

De wereld van synthetische E-nummers is een complexe wereld. De één roept “Het is goedgekeurd door de EU ,dus prima.” De ander zegt, “Ja maar, het is een synthetische stof en in een laboratorium gemaakt, dus ongezond.” De waarheid zal in het midden liggen.

Wat hierin wel opvallend is, is dat voor die synthetische stoffen een ADH (Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid) is vastgesteld. Een ADH betekent een vastgestelde, veilige hoeveelheid. Overdaad schaadt, maar voor E-nummers is het wel opmerkelijk te noemen. Bovendien: hoe weet jij wat de ADH is van jouw E-nummer en wanneer overschrijd je die en wat zijn de eventuele bijwerkingen? Een hoop onduidelijkheid, waarvan je een deel kan wegnemen na lang zoeken op internet .

Drie keuzes

  1. Voedsel zoals het vroeger was: je neemt een hand noten meer en extra kwark voor de eiwitten, een banaan om op de fiets op te eten voor extra energie en je drinkt flink water.
  2. Of, het maakt je niet uit en je wilt liever eiwitshakes, dranken en repen met onnatuurlijke stoffen en witte suikers.
  3. Of, je kiest de middenweg: deels zoals vroeger en deels het gemak van nu, maar dan wel de natuursportvoeding waarbij geen onnatuurlijke stoffen zijn gebruikt.

Het is ook belangrijk dat je beseft dat de verleidelijke woorden op de verpakking niet de waarheid hoeven te zijn. Lees altijd goed de ingrediëntenlijst en staan er toch wel hele rare woorden op, dan kun je je afvragen of dit wel zo gezond is. Realiseer je dat het niet de eerste keer is, dat er sportvoeding van de markt is gehaald, omdat men erachter kwam dat het toch niet zo gezond was.

Sinds 2012 is de wet veranderd en mogen er geen claims vermeld worden op producten, die niet wetenschappelijk bewezen zijn. Zoals: Neem deze pil en je buikvet verdwijnt als sneeuw voor de zon! Als je in de winkel voor het rek sportvoeding staat, let dan op het volgende:

  1. Lees de ingrediëntenlijst goed en zoek vreemde woorden even op.
  2. Laat hormoonproducten achterwege; deze kunnen je gezondheid negatief beïnvloeden zoals: peptide hormonen, Béta-2 antagonisten, hormoon- en metabole modulatoren en diuretica.