Eeuwige jeugd

Fietsen is ideaal om na je zestigste te blijven doen. Weinig belasting van je gewrichten, lekker de natuur in, genieten dus. Het enige nadeel is dat je bij fietsen je botten minder belast.

Eeuwige jeugd

Belasting van je botten levert sterke botten op. Bij hardlopen krijgen de botten een prikkel om te verstevigen door de stootbelasting die door het hardlopen wordt veroorzaakt. Hierdoor ontstaat er door hardlopen een betere botopbouw dan bij bijvoorbeeld fietsen, schaatsen of zwemmen. Sterkere botten verlagen de kans op breuken.

Verantwoord trainen

Hoe nu verantwoord te trainen wanneer je ouder wordt? Duurtraining is altijd een prima trainingsvorm om te doen. Je verbrandt veel vet, het is gunstig voor het cholesterolprofiel en je bouwt er een prima basisconditie mee op. Je kunt lekker wat uren maken op de fiets samen met je fietsmaten of alleen. Even afschakelen van de dagelijkse sleur.

Wanneer je toch enigszins je prestaties wilt verbeteren, en af en toe de jonkies om je heen een pak slaag wilt geven, zul je toch intervaltraining moeten doen. Van intervaltraining wordt je sterker en dus sneller. Het moge duidelijk zijn dat intensieve interval beduidend intensiever is, en dus meer belastend voor het lichaam dan extensieve interval. Extensieve interval is mijns inziens prima geschikt voor de ouder wordende fietser. Omdat beide vormen van intervaltraining vrij intensief zijn, ben ik van mening dat een sportmedische keuring bij een wieler- of sportarts van belang is. Enerzijds wordt de belastbaarheid getest op de fietsergometer, anderzijds wordt gecheckt of het lichaam intensieve inspanningen aankan. Een APK voor je lichaam dus!

Alternatieve training

De Nederlandse Norm Gezond Bewegen geeft aan dat je vijf tot zeven dagen in de week dagelijks minimaal een half uur matig intensief moet bewegen om te spreken van een gezondheidsbevorderend effect. Veel fietsers trainen echter één á twee keer in de week, en voldoen dus in feite niet aan deze norm. Op de niet-trainingsdagen zou alsnog aan de norm kunnen worden voldaan, door dat extra wandelingetje in de avond te maken, te lopen naar de supermarkt in plaats van de auto te nemen, en de trap te nemen in plaats van de lift. Het zijn vaak de kleine dingen die onbenullig lijken, maar alles bij elkaar toch een gezondheidseffect hebben.

In de wintermaanden komt het voor dat door het slechte weer minder gefietst kan worden. Als alternatieve trainingsvorm zou dan krachttraining en core stability training kunnen worden gedaan. Ook zwemmen of schaatsen is een prima alternatief voor de winterperiode, wanneer niet gefietst kan worden.

Auteur: Marcel Schmitz