Fietsspot: Leo BBB
Een warm welkom in het Zeeuwse Renesse.
De N8 Østersørute (Oostzeeroute) werd in 2019 bekroond als de mooiste fietsroute van Europa. De volledige route telt 820km en heeft de vorm van een acht. Onderweg fiets je onder meer over twaalf eilanden, rijd je over acht grote bruggen en ga je vijf keer met de veerboot.
De route wordt -zowel linksom als rechtsom- perfect aangegeven door middel van blauwe bordjes met daarop het rode N8-teken. Omdat ik maar een paar dagen heb, rijd ik alleen het westelijke deel van de route, nog altijd goed voor ruim 330 km. Dit deel van de route gaat door Sønderjylland (Zuid-Jutland), over het eiland Funen en rondom de Kleine Belt.
De Oostzeeroute is niet alleen een fraai fietstraject, het is ook een reis door de geschiedenis van Denemarken. Al bij mijn startpunt wordt dat snel duidelijk. De route begint, vlak over de Duitse grens, bij het treinstation van Padborg. Al snel passeer ik Rønsdam, een piepklein plaatsje met de oudste verharde weg van het land. De balhoofdvering van mijn bike is daar meteen van grote waarde, aangezien de weg met onregelmatig gelegde keien geplaveid is.
Als de volgende kilometers langs de Flensburg-fjord een voorproefje zijn van wat nog komen gaat, dan wordt het één gelukzalige tocht gevuld met fraaie uitzichten. Een waterig zonnetje is al voldoende om de omgeving een zomerse uitstraling te geven. De glooiende heuvels, de pittoreske huisjes met rieten daken afgewisseld door kleurrijke bebouwing; regelmatig heb je het idee door de foto's van een reisbrochure te rijden.
Vanuit Sønderborg is het maar een klein stukje fietsen naar de veerpont dat je naar Fyn (Funen) brengt. De boottocht van drie kwartier met een fraai uitzicht rondom is een leuke onderbreking van het verblijf op het zadel. Aan boord is er de mogelijkheid om te foerageren. Time het goed en het rustmoment op de boot kan gebruikt worden als een geplande pitstop, waarna de tocht op het smalle zadel weer verder kan gaan.
"Natuurlijk verplicht niemand je om alleen de N8-bordjes te volgen"
Onderweg zijn er voldoende gelegenheden om even een omweg te maken. Het -in Denemarken bekende- kasteel Egeskov is één van deze redenen. Maar ook het ontdekkingscentrum Universe Science Park, het Hans Christian Andersen-huis in Odense of een wandelingetje over de boogbrug over de Lillebælt behoren tot een van de vele toeristische bestemmingen.
Het eiland Funen is vooral een landbouwgebied. De golvende graanvelden strekken zich uit zover je kunt kijken. De weldadige rust die de ruime omgeving uitstraalt is overweldigend. Wanneer je door de afgelegen landerijen fietst, kan het zomaar gebeuren dat je een half uur geen mens tegenkomt.
Hoewel Vejle niet precies langs de uitgestippelde route ligt, nemen we toch een kijkje in de startplaats van de derde etappe in de Tour de France. De geboorteplaats van de voormalige Zwitserse wielerprof Toni Rominger is gelegen aan een fraai fjord met fantastische uitzichten. De hellingen rondom zijn kort en venijnig, precies zoals je bij een plaats aan een stuwwal kunt verwachten.
Vanaf Vejle volg ik de route van de derde etappe van de Tour de France. Deze begint vanuit Vejle met een lus via Jelling, de ontstaansgrond van Denemarken. Daar verenigde Vikingkoning Harald Blåtand (Blauwtand, inderdaad aan deze vorst is zowel de naam als het logo van het bekende draadloze communicatiesysteem ontleend) in 965 de verschillende Deense stammen tot één natie en liet de 'geboorteakte' van het nieuwe land in runenstenen optekenen. Het belevingscentrum -eveneens UNESCO Werelderfgoed- bestaat uit een kerkje en twee grafheuvels en is zeker het bezoeken waard.
De beklimminkjes waarop in de Tour bergpunten te verdienen zijn, zijn kleine, steile knikjes waar je zelfs als gemiddeld getrainde fietsenthousiasteling niet erg van onder de indruk bent. De vergezichten die je bovenop die molshoopjes hebt, zijn des te beter. Met een blik over het water van de Lillebælt kun je de overkant zien liggen.
"Vervolgens rol je een volgend UNESCO-erfgoed binnen: Christiansfeld"
Daar werd 250 jaar geleden uit het niets een christelijke geloofsgemeenschap opgebouwd. Het is de eerste Deense stad die aan de hand van een strak stadplan opgebouwd is. Naar tegenwoordige maatstaven is het een charmant stadje waar een tussenstop met de lokale specialiteit honingcake weer voldoende kracht geeft om opnieuw op de fiets te stappen.
Na de kasseiwegen rijden we via goed geplaveide fietspaden naar Haderslev en via onverharde wegen door fraaie omgevingen naar Aabenraa. Langs de Deense fietsroute tussen Haderslev en de Duitse grens zijn ruim zestig reparatiepalen geplaatst. Deze praktische reparatieplaatsen zijn erg handig om tijdens een fietstocht onverhoopte problemen aan de fiets te verhelpen. Kom je een gele reparatieplaats tegen? Dan weet je dat je je langs de route van de Tour de France bevindt.
"Allerhande gereedschappen zijn, diefstalpreventief, aan de reparatiepaal verankerd"
Vlak voor we de finishstreep in Sønderborg bereiken, passeren we opnieuw een belangrijke plek in de Deense geschiedenis. Het historische centrum Dybbøl Banke laat zien hoe in 1864 het Deense leger werd verslagen door de Pruissen, waardoor Sønderjylland een aantal jaren Duits grondgebied werd.
Na de verloren Eerste Wereldoorlog moest Duitsland het veroverde gebied weer teruggeven aan de Denen. Na Dybbøl Banke rol je probleemloos door naar de Tour-finish in Sønderborg. Het fraaie kasteel staat, net als een aantal dagen eerder, nog steeds in de steigers voor een verbouwing, maar dat zal op 3 juli 2022 wel anders zijn. Dan zal het eeuwenoude bouwwerk in schoonheid stralen.
Is Denemarken een fietsparadijs? Jazeker! Je vindt er een Nederlands aandoende fietsinfrastructuur, gekoppeld aan on-Nederlands aandoende ruimte (op dezelfde oppervlakte als Nederland wonen slechts zes miljoen mensen) en een behoorlijk golvend landschap. In het fraaie land zijn niet minder dan zeven UNESCO-werelderfgoederen te bewonderen, dus ook toeristisch is het een interessante bestemming.
De eerste drie etappes van de Tour de France worden dit jaar op Deens grondgebied verreden. Op 1 juli een tijdrit in Kopenhagen, de tweede dag een 199 km-etappe vanuit Roskilde naar Nyborg en de derde dag van Vejle via een deel van de N8-route naar Sønderborg.
Tekst: Harry Ruiterkamp / Beeld: Andreas Rayermann
Redactie Fietssport
Een warm welkom in het Zeeuwse Renesse.
Vijf MTB-routes in Nederland die je gereden moet heb
Fietsen in een voormalig Oostblokland.
Mountainbiken onder zeeniveau? Geen probleem in Almere.
Met de trein op fietsvakantie? Als BEAT Cycling Club het kan, kun jij het ook.