• Routes + Reizen
  • Gewijzigd op 20 december 2022

NTFU kleurt MTB-routes veilig

Om MTB-routes veiliger te maken, introduceert wielersportbond NTFU een kleurensysteem. Net als op de skipistes, geeft elke kleur de moeilijkheidsgraad van de route aan. In Twente zijn onlangs de eerste bordjes gemonteerd in het Hulsbeek in Oldenzaal.
NTFU kleurt MTB-routes veilig

De NTFU werkt aan een landelijk classificatiesysteem dat de moeilijkheidsgraad van elke MTB-route aangeeft. In de regio Twente zijn onafhankelijke inspecteurs begonnen met het beoordelen van de huidige routes om de routepaaltjes daarna te kunnen voorzien van een extra bordje in groen, blauw, rood of zwart. Van makkelijk naar zeer moeilijk. Afgelopen weekend konden de eerste kleurcodebordjes geplaatst worden in het Hulsbeek in het Twentse Oldenzaal.

 

Geschikte route voor iedereen

Net zoals in de skisport geven de kleuren aan hoe technisch een MTB-route is. Op groene routes zullen weinig singletracks voorkomen en deze zijn, als je weinig ervaring hebt, prima te doen. Blauw is de gemiddelde route waar iedereen met een beetje mountainbike-ervaring kan fietsen. De blauwe route heeft veel singletrack.

Rode en zwarte routes komen niet veel voor in Nederland, maar de ervaren mountainbiker die hier specifiek naar op zoek is, weet straks meteen waar hij/zij moet zijn. Zo is er voor elke type mountainbiker een geschikte route en draagt het classificatiesysteem bij aan de veiligheid op de routes. De kans dat je onverwacht north shores en rock gardens tegenkomt, wordt namelijk een stuk kleiner. En andersom geldt: wil je meer uitdaging, dan kom je gegarandeerd jumps, switchbacks of drop-offs tegen.

 

Meer drukte op de routes

In Twente komt voor Han van den Heuvel, beleidsadviseur bij Routenetwerken Twente, het initiatief van de NTFU als geroepen. “Net als in andere regio’s is de drukte op onze routes behoorlijk toegenomen sinds de coronapandemie. Een deel van de route op Het Hulsbeek in Oldenzaal hebben we moeten afsluiten vanwege meerdere ongelukken op moeilijke passages."

"Ondanks de extra waarschuwingsbordjes bij de hindernissen is het blijkbaar niet duidelijk voor alle gebruikers wat ze betekenen of wordt de chicken-run (uitwijkmogelijkheid) over het hoofd gezien. We zochten dan ook naar een manier om de uitdagende onderdelen duidelijker aan te kunnen geven. Het ontwerp van nieuwe bordjes lag vorig jaar al klaar, maar in overleg met de lokale MTB-coördinatoren hebben we besloten om ons aan te sluiten bij het initiatief van de NTFU.”

Waardevolle feedback

Om te bepalen welke kleuren zowel de gehele route, als ook de uitdagende secties zouden moeten krijgen, zet de NTFU onafhankelijke inspecteurs in. In Twente zijn Alexander Fianke, MTB-coördinator bij HTFC (Haaksbergse Toerclub) en Maarten Nijland van BikeChallenge bereid gevonden de routes te beoordelen.

 

“We hebben de tijd tot het eind van het jaar om alle twintig MTB-routes te classificeren. In april zijn we begonnen met de parcoursen in Wierden en Sibculo. Naast de beoordeling krijgen de routecoördinatoren waardevolle feedback mee over hun traject, zoals het benoemen van en de juiste aanduiding bij gevaarlijke passages’, legt Fianke uit.

“Zo creëren we uiteindelijk uitdagende en bovenal veilige routes. Een ieder kan via de kleurcodebordjes de juiste lus in het parcours rijden die past bij zijn of haar niveau”, vult Maarten aan.

Geen verrassingen onderweg

Op bestaande routes komt er op de bewegwijzeringspaaltjes een extra bordje bij met de nieuwe normering. Je vindt de nieuwe bordjes straks onder de bestaande bordjes met het internationale MTB-teken. Borden met dit teken – de driehoek en twee rondjes – zijn de bewegwijzering van de route.

Volg je goed de kleurcodering én de bewegwijzering, dan voorkom je dat je onverwacht op een technisch zware route komt. Een route heeft één kleur voor de moeilijkheidsgraad. Parallelle paden met een afwijkende moeilijkheidsgraad worden afzonderlijk uitgepijld met de betreffende kleur. Een route kan dus bijvoorbeeld de kleur blauw hebben, met rode en zwarte tracks die naast de doorgaande route liggen. 

Voor hulpdiensten beter vindbaar

Naast de classificering worden de Twentse MTB-routes ook voorzien van 112-bordjes met een paalcodering, die worden aangemeld bij de meldkamer. Van den Heuvel: “Mountainbikers zijn op deze manier beter vindbaar voor de hulpdiensten mochten ze ergens stranden onderweg.”

 

Zo hoopt Van den Heuvel dat de nieuwe bebording leidt tot minder ongevallen én dat de mountainbikers beter bewust zijn van de moeilijkheidsgraad van de te nemen route en de bijbehorende obstakels. “Maar, uiteindelijk moeten ze zelf de afweging maken of ze ervaren genoeg zijn voor een lastig obstakel.”

Video: nieuwe kleurcodes MTB-routes uitgelegd

Groen, blauw, rood of zwart? Deze handige video legt de nieuwe kleurcodes uit.

Redactie Fietssport
Door Redactie Fietssport

Redactie Fietssport

Dit vind je misschien ook interessant