Routes + Reizen Gewijzigd op 17 februari 2021

Modder, trailrespect en afgesloten MTB-routes: 14x alternatieven

Als je de MTB-forums en Facebookgroepen een beetje volgt, moet de term trailrespect een belletje doen rinkelen. Trailrespect betekent dat je rekening houdt met de route, zeker bij uitzonderlijk weer zoals langdurige regenval of extreme droogte.

Modder, trailrespect en afgesloten MTB-routes: 14x alternatieven

In de winter, maar ook steeds vaker in de zomer, roepen trail crews op om de plaatselijke mountainbikeroutes even links te laten liggen (#trailrespect). Dat gebeurt niet bij een klein plensbuitje; daar zijn de meeste routes op bedacht. Bovendien is een beetje biker niet vies van modder.

 

Nee, afsluiten gebeurt bij extreme weersomstandigheden – dooi, onophoudelijke hoosbuien, wekenlange droogte – waarbij de kwaliteit van de route achteruit holt. Een voorbeeld zijn de routenetwerken op de Utrechtse Heuvelrug en in het Rijk van Nijmegen, waar ieder weekend duizenden bikers naartoe komen om zich uit te leven. Weer of geen weer.

 

Bij slecht weer laten zij diepe sporen en brede modderbanen achter. Daarbij komt ook nog dat de meeste mountainbikers om een plas heen fietsen en zo nieuwe (ongewenste) sluiproutes creëren.

 

Vrijwilligers van de onderhoudsploegen zitten hier niet op te wachten. Het kost namelijk enorm veel tijd en moeite om deze kapotgereden paden te herstellen. Helemaal in coronatijd: het herstelwerk mag met een beperkt aantal personen worden uitgevoerd. 

 

Daarom hebben wij 14x alternatieven voor je op een rij gezet zodat jij bij slecht weer of afgesloten MTB-routes toch aan je sportieve trekken kunt komen.

1. Train op de weg

Een tikkie saai, misschien zelfs vloeken in de kerk. Maar mountainbiken op de weg is een goede aanvulling op je training. Op een singletrack is het continue op- en afschakelen, terwijl je op de weg één strak tempo kunt rijden. De ideale duurtraining dus. Groot voordeel: de weg drijft niet weg na een buitje.

2. Ga gravelen

Misschien een marketingdingetje, maar inmiddels here-to-stay: gravelbiken. ‘Vroeger’ heette dit gewoon onverhard fietsen. Voordeel van over (legale!) hardpack gravelwegen trappen, is dat deze prima bestand zijn tegen een plensbui terwijl je toch het idee hebt midden in de natuur te fietsen. Het ideale compromis.


3. Trail running 

In tegenstelling tot wat vaak geroepen wordt, is hardlopen prima te combineren met trainingen op de fiets. En zeker in de wintermaanden spaar je hiermee veel poetswerk. Als mountainbiker kun je bovendien een aantal technieken en handigheden toepassen bij het trailrunnen. Ben je een beginnende loper? Bouw je training dan rustig op; je spieren, pezen en botten zijn de schokbelasting namelijk niet gewend. 

5x MTB-skills die je tijdens het trailrunnen kunt gebruiken.

4. Cross is boss

Mathieu van der Poel is er groot in geworden en onze Vlaamse buren zijn er dol op: crossen, ofwel veldrijden. Een discipline waarbij het heel normaal is dat je tot de assen in de blubber zakt. Vind je modder ook zo fijn? Stippel een route uit tussen de weilanden en ploeter over uitgestrekte landbouwpaden. Modderbiken gegarandeerd. Nog leuker: schrijf je in (als het weer kan) voor een crosswedstrijd. 

5. Voor de televisie 

Je kunt natuurlijk ook veldrijden op TV kijken. In de winter wordt bijna elke weekenddag een cross uitgezonden. Is er even geen live wielersport? Stream dan een wielerdocumentaire via NPO 2Doc, Netflix, YouTube of Amazone Prime. 

 

15x Docu’s op YouTube. 

6. Indoor fietsen

Je op zolder in het zweet werken is een prima alternatief voor koude, druilerige dagen. Het enige wat je nodig hebt is een fietstrainer. Wil je het binnenfietsen nog een beetje leuk maken? Meld je dan aan voor een virtueel fietsplatform zoals Zwift of Bkool.

 

Als PLUS-lid kun je 3 maanden gratis gebruik maken van Bkool.

7. Geef je bike wat liefde

De herfst en winter zijn zware seizoenen. De kou en het water vergen niet alleen het uiterste van je lichaam, maar ook van je fiets en onderdelen. Heeft het de hele week geregend en zijn de routes veranderd in een modderbad? Geef je MTB dan wat liefde: maak ‘m grondig schoon en geef alle draaiende onderdelen een goede smeerbeurt. 

 

Zo maak je je MTB schoon is 5 stappen.

8. Werk aan je core stability

Als we onze trainingen buiten op een lager pitje zetten, is het een goed moment om te starten met het versterken van je 'core'. Met een goede rompstabiliteit kun je blessures voorkomen: ideaal om straks weer met een stevige basis aan de start te staan. Bovendien heb je maar heel weinig attributen nodig voor een pittige workout.

 

Oefeningen voor een sterke romp.

9. Trek je stevige wandelstappers aan

Geniet van de mooiste plekken in de natuur waar je als mountainbiker niet mag komen. Nederland ligt vol met mooie wandelpaden, zoals Kuierroutes, Trage Tochten, Klompenpaden, Groene Wissels en Streekpaden. Bovendien verbrand je al wandelend nog aardig wat calorieën.

Houd rekenng met elkaar. Dit zijn 5x regels van de Buitencode.

10. Verbeter je bike skills

Geef in plaats van een modderbad je bike skills een opfrisbeurt. Olympisch kampioen Bart Brentjens doet op ons YouTube-kanaal precies uit de doeken hoe je soepel over flow trails fietst, hard door bochten blaast en zonder brokken afdaalt.

 

Biken met Bart Brentjens: afdalen, bochten, flowy trails. Kijk en leer.

11. Wielerpodcasts

Wielerpodcasts zijn waanzinnig populair. Ook als mountainbiker zit er altijd wel iets van je gading bij. Zo vertelt oud-profrenner Laurens ten Dam in zijn Live Slow Ride Fast podcast over zijn laatste fietsavonturen, ben je dankzij de Rode Lantaarn altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in wielerland en komen in MTBpodcast uiteenlopende mountainbike-onderwerpen aan bod.

12. Haal de ijzers uit het vet

Verwissel je fietsschoenen eens voor (klap)schaatsen. Beide sporten hebben meer gemeen dan je denkt. Zo gebruiken schaatsers en fietsers voor een groot deel dezelfde spiergroepen. Ook de natuurbeleving, op natuurijs weliswaar, lijkt veel op elkaar. Wie wil er nu niet over een spiegelgladde ijsvloer langs wuivende rietkragen en oer-Hollandse molens glijden? Eén klein probleem: natuurijs wordt steeds schaarser. Gelukkig bieden ijsbanen tot ver in het voorjaar een prima alternatief.


13. Reisverhalen

Op onze site vind je een aan schat aan route- en reisverhalen. Van mountainbiken in de bergen tot onbekende klimroutes in Nederland. Ideaal om even bij weg te dromen of om alvast vakantieplannen te smeden (voor als we straks weer op reis mogen). 

 

Laat je inspireren.

14. Klussen op de route

“Daar heb ik geen tijd voor” of “ik kan dat niet.” We kennen de excuses. Nederland telt zo’n 330.000 mountainbikers en ‘maar’ 2.750 vrijwilligers die helpen bij route-onderhoud. Deze vrijwilligers steken de handen uit de mouwen zodat jij kunt genieten van een mooie route.

 

Wij geven je 5x redenen waarom je je aan moét sluiten bij een trailcrew.

Draag jouw steentje bij en word vrijwilliger. Je kunt helpen bij het snoeien van takken, tegengaan van erosie of het aanleggen van nieuwe paden. We denken soms dat vrijwilligerswerk alleen maar tijd en energie kost en ons niets oplevert. Niks is minder waar.

foto: Pieter van Leeuwen

Bart van de Vossenberg

Door Bart van de Vossenberg

Fietsende sportgek. Mountainbiken, wielrennen, triathlon en trailrunning. Altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen. Zorgt dat je op Fietssport.nl de leukste artikelen, mooiste tochten en meest uitdagende routes vindt.

Dit vind je misschien ook interessant

Julbo Julbo
 

Ontvang inspiratie in je mailbox

Ontvang inspiratie in je mailbox

Inschrijven nieuwsbrief Inschrijven

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang maandelijks de beste artikelen uit ons online magazine.

Haal meer uit Fietssport en ga voor het PLUS account. Bekijk de voordelen
Haal meer uit Fietssport en ga voor het PLUS account. Bekijk de voordelen