Nieuwe Limburgse gravelroute in de maak: de Ransdalerveld-route
Binnenkort nog meer gravelgeluk in Limburg.
Welke route was voor jou een hoofdpijndossier?
"Ik heb een route aangelegd in het enige cultuurhistorische reservaat van ons land. Er was in dat gebied al veel gebeurd en de beheerder had al behoorlijk wat kritiek gekregen. Er werd dus met argusogen naar ons gekeken. Ik had met veel mensen te maken en afspraken met de ene persoon werden door een andere weer onderuit gehaald. Dat is niet echt prettig werken. Ook heb ik een route aangelegd waarbij de lokale mountainbikers weinig interesse toonden voor de route. Ik kreeg vrijwel geen feedback op wat ik aan het doen was. Dat is jammer, want ik bouw een route niet voor mezelf, maar voor hen."
Op welke route kijk je met groot plezier terug?
"Dat zijn altijd de routes waar lokale mountainbikers enthousiast over zijn. In Haaksbergen bijvoorbeeld. Meer dan honderd vrijwilligers, een route met leuke technische elementen. Mensen enthousiast zien te krijgen, dat vind ik belangrijk. Dat jeugd de bossen in trekt, of groepjes vrouwen. Het virus verspreiden, om het zo maar even te zeggen. Het gaat dan verder dan alleen mountainbiken, het wordt een sociaal project."
"Het virus verspreiden, mensen enthousiast zien te krijgen, dat vind ik belangrijk."
Ligt het onderhoud van routes bij mountainbike-/wielerclubs?
"Dat is in toenemende mate het geval. En er liggen steeds vaker contracten aan ten grondslag tussen eigenaren en mountainbikeclubs."
Spelen mtb-routes een rol in het promoten van regionaal toerisme?
"Zeker. Sommige routes worden omarmd door horecaondernemers. Kijk naar Oostvoorne, waar een café/restaurant speciaal faciliteiten voor mountainbikers heeft aangelegd. In Salland hetzelfde verhaal. In Overijssel stopt men €700.000 in het mountainbikeroutenetwerk. Als mountainbikers met de familie een huisje willen huren voor een week of weekend, heeft zo'n gebied natuurlijk extra aantrekkingskracht. Het fietsen wordt daarmee een economische component. Dat ziet men ook in sommige gebieden waar de routes nog niet zo uitdagend zijn. Men wil zich daar klaarmaken voor de toekomst. Want er komt een hele nieuwe generatie aan die niet alleen wil racen, maar juist technische uitdagingen zoekt. Flowy singletracks, maar ook north shore, rock gardens, pump tracks en kuipbochten. Daar kun je als regio mooi op inspringen."
/imgWelke route was voor jou een hoofdpijndossier?
"Ik heb een route aangelegd in het enige cultuurhistorische reservaat van ons land. Er was in dat gebied al veel gebeurd en de beheerder had al behoorlijk wat kritiek gekregen. Er werd dus met argusogen naar ons gekeken. Ik had met veel mensen te maken en afspraken met de ene persoon werden door een andere weer onderuit gehaald. Dat is niet echt prettig werken. Ook heb ik een route aangelegd waarbij de lokale mountainbikers weinig interesse toonden voor de route. Ik kreeg vrijwel geen feedback op wat ik aan het doen was. Dat is jammer, want ik bouw een route niet voor mezelf, maar voor hen."
Op welke route kijk je met groot plezier terug?
"Dat zijn altijd de routes waar lokale mountainbikers enthousiast over zijn. In Haaksbergen bijvoorbeeld. Meer dan honderd vrijwilligers, een route met leuke technische elementen. Mensen enthousiast zien te krijgen, dat vind ik belangrijk. Dat jeugd de bossen in trekt, of groepjes vrouwen. Het virus verspreiden, om het zo maar even te zeggen. Het gaat dan verder dan alleen mountainbiken, het wordt een sociaal project."
"Het virus verspreiden, mensen enthousiast zien te krijgen, dat vind ik belangrijk."
Ligt het onderhoud van routes bij mountainbike-/wielerclubs?
"Dat is in toenemende mate het geval. En er liggen steeds vaker contracten aan ten grondslag tussen eigenaren en mountainbikeclubs."
Spelen mtb-routes een rol in het promoten van regionaal toerisme?
"Zeker. Sommige routes worden omarmd door horecaondernemers. Kijk naar Oostvoorne, waar een café/restaurant speciaal faciliteiten voor mountainbikers heeft aangelegd. In Salland hetzelfde verhaal. In Overijssel stopt men €700.000 in het mountainbikeroutenetwerk. Als mountainbikers met de familie een huisje willen huren voor een week of weekend, heeft zo'n gebied natuurlijk extra aantrekkingskracht. Het fietsen wordt daarmee een economische component. Dat ziet men ook in sommige gebieden waar de routes nog niet zo uitdagend zijn. Men wil zich daar klaarmaken voor de toekomst. Want er komt een hele nieuwe generatie aan die niet alleen wil racen, maar juist technische uitdagingen zoekt. Flowy singletracks, maar ook north shore, rock gardens, pump tracks en kuipbochten. Daar kun je als regio mooi op inspringen."
/imgPatrick Jansen bouwde onder meer het Olympisch trainingsparcours op Papendal en de routes op de Utrechtse Heuvelrug. Met zijn bedrijf ontwerpt en bouwt hij duurzame mountainbikeroutes en werkt daarbij samen met grondeigenaren, NTFU-clubs en MTB'ers.
Meer infoRedactie Fietssport
Binnenkort nog meer gravelgeluk in Limburg.
Je hoeft niet naar Vlaanderen of Roubaix voor mooie steenstroken.
25x Routes die je laten stuiteren van plezier.
Kruip in de huid van een Flandrien.
De Sallandse Heuvelrug heeft het allemaal.
"Dat we ver van huis zijn, merken we als we de eerste cobraslang tegenkomen"
Hier ga je uit je bol.
Zigzaggen door de polder.
Op fietsavontuur naar Parijs, Basel of Londen, welke kies jij?
Op fietsvakantie met CvA travel.