Test: Cannondale Topstone Carbon 2 Lefty
Thuis op ruig terrein.
De Rail is de nieuwe long-travel (150/160 mm) e-mountainbike van de Amerikanen en opvolger van de Powerfly LT. Op het eerste gezicht lijkt de Rail op zijn voorganger. Toch zijn er grote verschillen: de Rail ruilt de 27,5+ wielen in voor 29”, de veerweg neemt toe en het ontwerp van het frame is anders. De geometrie van de Rail is gebaseerd op de Trek Slash, een enduro bike. Dat betekent een kortere chainstay, verlaagde bottom bracket en langere reach. Daarmee is de Rail, op papier, nóg capabeler dan de Powerfly LT en beter bestand tegen heftige trails.
De Trek Rail is verkrijgbaar in 8 versies, gaande van de aluminium Rail 5 met een Sram SX Eagle-aandrijving tot de carbon Rail 9.9 met een Sram Eagle AXS. Wij gingen op pad met de 9.8. Deze uitvoering is uitgerust met een demper en voorvork van RockShox, 1x12 GX-schakelgroep en de no-nonsense SLX remmen van Shimano. De 9.8 weegt 22 kg, een net gewicht.
De Rail is uitgerust met een vierde generatie Bosch performance motor. De Bosch CX middenmotor is sterk verbeterd: de 2,9 kg zware motor is compacter, even krachtig, maar een stuk efficiënter. De motor heeft 75 Nm koppel, wat zorgt voor een zeer krachtige versnelling. Gelukkig wordt die kracht bij deze nieuwe motor een stuk gedoseerder vrijgegeven. Dat voelt veel natuurlijker. Ook lijkt de wrijving wanneer je harder dan 25 km/u rijdt een stuk minder.
Qua ondersteuning heb je keuze uit vier standen: Eco (60% ondersteuning), Tour (140%), eMTB (140-340%) en Turbo (340%). De intelligente eMTB-modus past de hoeveelheid ondersteuning automatisch aan de terreinomstandigheden aan. Daarmee hoef je niet meer na te denken, omdat hij precies de juiste hoeveelheid vermogen levert. De batterij heeft een capaciteit van 625 Wh en is mooi weggewerkt in de onderbuis. Om de batterij te demonteren, heb je alleen een sleutel nodig. Handig!
Het fijne aan een testbike die je mee naar huis mag nemen, is dat je bij elke rit nieuwe details ontdekt. En die zijn er genoeg op de Rail. Het begint bij het afstellen van de vering. Op de site vind je een suspension calculator. Vul het model en jouw gewicht in en ontvang direct de juiste waardes (sag, rebound, druk).
Verder ziet het frame, zoals we gewend zijn van Trek, er netjes en doordacht uit. De kabels zijn keurig weggewerkt, verschillende kappen beschermen het frame en de motor, én het stuur heeft Knock Block. Daardoor blokkeert je stuur, zodat deze bij een val, geen gat in je frame slaat.
Na het afstellen van de vering en hoogte van het zadel passen we nog één ding aan: de geometrie. Hoe dan? Nou, via Minolink. Door het verstellen van een schakel tussen de achterbrug en zadelbuis kun je de balhoofdhoek met zo’n 0,5 graad aanpassen. Daardoor zakt de bottom bracket tussen de 6 en 9 mm. Dat lijkt niet veel, maar het maakt een wereld van verschil. Aan jou de keuze: rijd je XC- of toch meer trailgeoriënteerd?
De Rail is een schizofreen, een mountainbike met een gespleten persoonlijkheid. De eerste meters voelen zwaar. De Rail lijkt er vandaag weinig zin in te hebben. Voordat ik op de route zit, moet ik eerst een stuwwal over. Wanneer ik rechtsaf een holle weg insla, slinger ik de Bosch-motor aan. In standje eMTB schiet ik de berg op. De Rail lijkt wakker. Na een kleine afdaling over een double-track schiet ik de eerste singletrack op. Hier is het op en af, met kleine venijnige klimmen. Prima te doen in de Tour-modus maar leuker in de eMTB-stand. Wat een power! Maar geen grenzeloze raketkracht. De motor past zich prima aan aan de omstandigheden en geeft precies genoeg ondersteuning op de trails.
Maar bergop is een noodzakelijk kwaad. Mountainbiken doe je, omdat je omlaag wilt rijden. En dat is precies waar de Rail voor gemaakt is. De singletrack die voor me ligt, zit vol krappe bochten. Ondanks de korte achterbrug, kost het me moeite om de Rail door switchbacks en scherpe bochten te wringen. Wanneer de krappe bochten worden ingeruild voor flowy singletracks wordt het makkelijker. Van de ruim 20 kg die ik onder mijn kont heb, voel ik plots een stuk minder. De Rail beweegt soepel over de trail.
"Een trein die niet van zijn eindbestemming afwijkt en trouw de trails volgt"
Toch lijk ik nog niet het volle potentieel van de Rail te hebben benut. Hoog tijd voor spannendere trails: drops, wortels en stenen. Waar de Rail wat log voelt op bochtige trails, is hij een beest op technische stukken. Wat een heerlijke fiets voor technische recht-toe-recht-aan stukken. De moderne geometrie die de Rail deels overnam, speelt daar een belangrijke rol in. Het geeft je vertrouwen: trails die je normaal gesproken angst inboezemen, rijd je nu lachend omlaag. De Rail daagt je uit om eens die andere lijn te kiezen en niet op zekerheid te spelen.
De RE:aktiv demper speelt daar ook een belangrijke rol in. Deze reageert pijlsnel, waardoor je achterwiel bijna aan de ondergrond plakt en je volle bak controle hebt. Na een paar ritten snap je dan ook waar de naam Rail vandaan komt. Op het moment dat je jouw kont op het zadel parkeert en je voeten op de pedalen plant, zit je in een trein. Een trein die niet van zijn eindbestemming afwijkt en trouw de rails volgt.
De Rail is een krachtige eMTB die je uitdaagt nieuwe lijnen te ontdekken en de grenzen van je technische vermogen te verleggen. Een mountainbike die je instant vertrouwen geeft. Puntje van aandacht: op krappe, bochtige singletracks voelt de Rail zich minder thuis. Op deze trails kost het je wellicht wat meer moeite om een nieuw PR te zetten.
+ Vertrouwen
+ Krachtige motor
+ Oog voor detail
- Gedrag in bochten
Fietsende sportgek. Mountainbiken, wielrennen, triathlon en trailrunning. Altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen. Zorgt dat je op Fietssport.nl de leukste artikelen, mooiste tochten en meest uitdagende routes vindt.
Thuis op ruig terrein.
De onstuitbare opmars van de schijfrem.
Een comfortabele alleskunner.
De juiste framemaat, een passend zadel en een goede basishouding.
Een blik achter de schermen bij Bioracer.