• Materiaal
  • Gewijzigd op 10 december 2024

Test: KNOG 900 & Cobber fietsverlichting

Volgens KNOG is dit verlichtingssetje een briljante keuze voor veeleisende fietsers. Hoewel ik mijzelf niet per se als veeleisend beschouw, moeten lampjes uiteraard presteren zoals beloofd. Ik testte de set in het donker en zag het licht.
Test: KNOG 900 & Cobber fietsverlichting
Test: KNOG 900 & Cobber fietsverlichting
Na een lange zomer vol fietsavonturen en overvloedig daglicht rollen we inmiddels de donkere, natte winterdagen in. De klok ging op 26 oktober een uur terug, en sindsdien is het voor mij een uitdaging geworden om nog een moment te vinden waarin ik lekker met daglicht kan fietsen. Oktober is voor mij dan ook vaak een overgangsperiode: scrollend door mijn tijdlijnen, herinner ik me de hoogtepunten van het jaar en begin ik nieuwe fietsplannen te smeden. Het zijn deze lichtpuntjes in de verte die me motiveren om ’s winters door te fietsen, verscholen in de agenda van het komende jaar.

Voorlamp - Blinder 900

Als ik de waterdichte Blinder uit de doos haal, valt me meteen het stoere design op. De KNOG Blinder 900 voorlamp met CNC gefreesde aluminium behuizing voelt solide aan. Met de enkele bedieningsknop gaat de lamp aan en worden meteen alle zes de modi getest. De eerste drie standen laten met behulp van vier krachtige ledlampen een volle bundel zien - afnemend in lichtsterkte.

“De CNC gefreesde aluminium behuizing voelt solide aan”

Volgens KNOG gaan we hier van 900, naar 450 naar 130 lumen. Door twee keer snel achter elkaar op de mooi vormgegeven knop bovenop de lamp te drukken kom je in het ‘knipper-menu’, ook hier weer drie standen. Knipperstanden zijn in Nederland verboden en je kan voor het gebruik hiervan worden beboet. Deze standen heb ik voor deze review dus niet op de weg getest.

Monteren

Bij de voorlamp komen twee montagesteunen, een siliconen band die makkelijk verstelbaar is en om de meeste (aero) sturen past, en een beugel met GoPro montage systeem. De rubberen band monteer je eenvoudig en makkelijk naast een fietscomputer op het stuur. Fijn, geen nare klemmen die het stuur kunnen beschadigen. Het is ook makkelijk om (tijdens het fietsen) de hoek van de lichtbundel aan te passen; de band slipt net genoeg om fijn af te kunnen stellen en houdt de lamp goed op zijn plek.

Achterlamp - KNOG Cobber

Ook de  KNOG Cobber komt uit de doos. Zonder de beschrijving te lezen is meteen te zien hoe dit lichte lampje van 39 gram met een rubberen-ring gaat passen om een gangbare zadelpen. Dit lampje zou ook prima kunnen passen op een (platte) aero-zadelpen. Na het vastmaken lijkt de achterlamp niet te schuiven. De bevestiging van het lampje oogt zo goed dat je niet bang hoeft te zijn om je carbon zadelpen te beschadigen, iets waar ik nogal een zeikerd in ben.

“De bevestiging van het lampje oogt zo goed dat ik niet bang ben mijn carbon zadelpen te beschadigen, iets waar ik nogal een zeikerd in ben”

Bovenop de lamp zit een knop waarmee je- door één keer te drukken- wisselt tussen acht verschillende standen. In dit geval slechts twee standen die zijn toegestaan volgens de wetgever.

Blinded by the Light

Terwijl ik normaal gesproken geniet van de randjes van de dag - wanneer werk, avondeten en gezinsleven achter de rug zijn - daagt de winter me op een andere manier uit. Waar de herfst nog toeliet om in de schemer een rustig rondje te maken, lokken de winteravonden mij naar buiten om in het donker te spelen. Fietsen in het donker heeft zijn eigen magie. De focus die in mijn hoofd ontstaat bij het volgen van een lichtbundel in het donker, zet me aan. Dit komt goed uit, want hardrijden in het donker vraagt om meer focus.

Met de 900 lumen van de KNOG Blinder voor op je fiets maak je Luke Skywalker al snel jaloers; een donker pad verandert direct in een tunnel van licht. In de testritjes speel ik met de standen en kom ik er achter dat op een onverlicht fietspad de felste stand fijn zicht biedt en ik goed kan anticiperen op bochten, hobbels en gevallen takken. De minst felle stand lijkt het beste geschikt voor de brede halfverlichte dijkwegen en goed verlichte dorpswegen. Als je wat harder wil rijden, is het aan te raden het lampje van 167 gram naar de felste stand te schakelen om ver genoeg vooruit te kunnen kijken.

"Een donker pad verandert direct in een tunnel van licht"

Het oranje indicatie-lampje , dat aangeeft wanneer je wat zuiniger aan moet doen met je batterij, gaat snel aan, vaak na iets meer dan 1,5 uur fietsen. Er zit dan niets anders op dan in lagere modus verder te gaan. Al ben je dan nog goed zichtbaar, het zicht voor je gaat er met elke druk op de knop toch wel flink op achteruit.

Het lampje is op te laden met een usb-c kabel, super handig want die lag thuis al in de lade. Met een volle accu mag je ongeveer op twee á vier uur gebruik rekenen. Dit komt er in de praktijk op neer dat je vóór iedere rit het lampje vijf uur lang aan de lader hangt om te voorkomen dat je in het donker komt te staan. Want dat zou Manfred Mann (check Spotify) natuurlijk nooit goedkeuren.

Night Rider

De Cobber achterlamp zie je tijdens het fietsen zelf niet, Maar Het 330º panoramalicht is voor andere weggebruikers aan de zij- en achterkant super goed zichtbaar. Je knalt het licht aan en kan voor je gevoel direct veilig op pad. Rond de enkele-knop zit een fraai ringetje dat rood knippert als je batterij leeg begint te raken. Het nadeel van zo’n lampje achter je is dat je het niet in de gaten hebt wanneer het niet meer brandt.
 
Weet jij het verschil tussen lux en lumen of hoe hoog de boete voor fietsen in het donker zonder licht is? Check ons uitgbreide artikel over fietsverlichting.

Op een wat langere duurrit doofde ergens het licht, hoelang ik zonder heb gereden zullen we nooit weten. Een melding op mijn fietscomputer zou dit bijvoorbeeld goed kunnen voorkomen. Want laten we eerlijk wezen, wie kijkt er nu achterom.

Erg tof zijn de K.I.T.T.-like standen die voor een langere batterijduur moeten zorgen, daarmee ziet  jaren ’80 actieheld Michael Knight (google maar eens) je om de hoek al aankomen.
Toch wel jammer dat je deze niet in het Nederlandse verkeer mag gebruiken. Je kunt de Cobber opladen in de USB-poort van je laptop, erg handig na een woon-werk ritje. Je moet er wel een ‘truckje’ voor uithalen om de USB-stekker uit de bevestigingsbeugel te toveren. Na een winters ritje gaat dit met nattigheid en zand tussen de twee wat moeizaam.


Conclusie

Misschien ben ik toch iets kritischer dan ik dacht maar het moet gezegd worden: samen vormen de Blinder 900 en Cobber een goed duo. Waar de Blinder 900 zijn spierballen toont op donkere buitenwegen, biedt de Cobber hele goede zichtbaarheid in het drukke verkeer. Het setje is een investering, maar wel een die je veiligheid en goed zicht garandeert tijdens donkere ritten.
  • Prijs: €139,95
  • De Blinder is ook verkrijgbaar in 600 en 1300 lumen voor meer info ga je naar Knog.com

Pluspunten:
  • Perfect zicht met 900 lumen
  • Mooi design
  • Lampjes passen goed en blijven goed zitten

Minpunten:
  • Accu gaat 2 tot 4 uur mee
  • Knipper-standen die in gebruik niet zijn toegestaan op de Nederlandse wegen
  • Het losmaken van de Cobber van de bevestigingsbeugel gaat soms lastig
tekst & beeld: Troy Corsen


 
Redactie Fietssport
Door Redactie Fietssport

Redactie Fietssport

Dit vind je misschien ook interessant