• Materiaal
  • Gewijzigd op 21 februari 2024

Hoe los ik een piep of kraak in mijn frame op?

Een piepende of krakende fiets is bloedirritant. De boel regelmatig schoonmaken en smeren voorkomt een hoop ellende. Maar wat doe je als je frame daarna nog steeds geluiden produceert? We spoorden de boosdoeners voor je op en snoerden ze de mond.
Hoe los ik een piep of kraak in mijn frame op?

De meest voorkomende plekken voor piepen en kraken in je frame zijn het balhoofdstel (de verbinding tussen je stuur en je voorvork), het bottom bracket (de verbinding tussen je crankstel rechts en links) en het zadel (bij het zadel en de bevestiging tussen zadelpen en frame). Door deze 3x boosdoeners te checken, is de kans groot dat je het probleem oplost.

Bosdoener 1: balhoofdstel

Het balhoofdstel bestaat onder meer uit twee lagers die boven- en onderin dat stel zitten. Deze lagers raken na verloop van tijd versleten en kunnen daardoor gaan piepen of zelfs het sturen bemoeilijken. Demonteer het balhoofdstel en zet de lagers goed in het vet. Weet je niet hoe het moet? Vraag een handige fietsvriend, bekijk een YouTube-video of vraag je lokale bikeshop of ze het een keer voor willen doen. 

"Zorg er voor het smeren wel voor dat alle onderdelen echt brand- en brandschoon zijn"

Daarnaast kunnen alle inbusbouten rondom de stuurpen en het stuur het best ingesmeerd worden met montagepasta. Deze voorkomen dat de bouten vast komen te zitten, losraken óf gaan kraken (door teveel metaal-op-metaal-contact). Zorg er voor het smeren wel voor dat alle onderdelen echt brand- en brandschoon zijn. Draai ze bij voorkeur aweer aan met een momentsleutel. Dit is een tool waarmee je bouten of moeren kunt aandraaien met een nauwkeurig ingesteld aanhaalmoment of -koppel. Een moment wordt aangegeven in Newtonmeter (Nm). Dit moment kun je op de sleutel instellen waardoor je voorkomt dat je bijvoorbeeld je dure carbon stuurtje net even te strak aandraait. 

Bosdoener 2: bottom bracket

Voor het bottom bracket, de lagers tussen de linker- en rechtercrank, gelden grofweg dezelfde regels als voor het balhoofdstel. Reinig de lagers, het crankstel en alle bouten goed en smeer de onderdelen in alvorens ze weer te monteren. De bouten horen hierbij geen krakerig geluid te maken als je ze terugschroeft; dit kan er op duiden dat er nog zand op de schroefdraden zit.

Belangrijk: let er op dat de bouten van de linkercrank om-en-om en tot gelijk moment aangedraaid worden. Een zogenaamde momentsleutel - een tool die je helpt om een bout met een bepaalde kracht (moment of koppel) aan te draaien - is hiervoor ideaal.

Als je geen geschikt gereedschap hebt om het bracket te demonteren, breng je bike dan naar jouw lokale mekanieker. 

Boosdoener 3: zadel

Rondom het zadel kan zich veel vuil ophopen. Dit komt om vuiligheid via het achterwiel richting het zadel wordt geslingerd (als je zonder spatborden rijdt). Demonteer je zadel – markeer met een viltstift of stukje plakband op je zadelpen de hoogte – en maak de pen schoon met een ontvetter. 
 

Bekijk ook onze uitgebreide onderhoudsvideo's op YouTube.


Breng een pasta met kleine korrel, zoals Cyclon Stay Fixed, aan op de zadelpen. De korrels zorgen voor extra grip tussen de zadelpen en de zadelbuis. Dit geldt zeker voor carbon op carbon. Wees niet te zuinig: overtollig pasta kun je altijd met een doek afnemen. Gebruik in ieder geval nooit vet; de pen zal dan gegarandeerd naar beneden schuiven. 

Behalve grip zorgt korrelige pasta er ook voor dat een aluminium zadelpen niet in een carbon frame zal invreten – en dus muurvast komt te zitten.  
 

Ard Krikke
Door Ard Krikke

Verslingerd aan mountainbiken en wielrennen. Is gek op singletracks, maar vindt het ook heerlijk om over kaarsrechte polderwegen te racen. Staat daarnaast regelmatig op zijn windsurfplank en hoopt iedere winter – tegen beter weten in – op de Elfstedentocht.

Dit vind je misschien ook interessant