Test: Specialized Chisel Comp
Een comfortabele racer.
In het museum staan complete mountainbikes van meer dan 150 verschillende merken. Is zijn collectie compleet? Absoluut niet! Jeroen van Roekel heeft inmiddels van de grote merken wel zo’n beetje alles verzameld en is nu op zoek naar de meer bijzondere bikes. “Ik heb nog een Specialized Stumpjumper Epic Ultimate met blanke, titanium lugs op mijn verlanglijstje staan”, verklaart hij. “Oh ja, en een Trimble”, vult hij aan. Dus kijkt hij regelmatig alle advertenties op Marktplaats en Ebay na. “Ik heb een tijd geleden een mountainbike gekocht waar er op de hele wereld maar drie van zijn”, vertelt Van Roekel trots. “Gebouwd door een Duitser. Die man was gespecialiseerd in het maken van rolconstructies voor raceauto’s en wilde ook wel eens proberen om zelf een frame te lassen.”
In een hoek staat een vreemd uitziende mountainbike. Het blijkt een zeldzame full suspension van de fietsenbouwer Whyte te zijn met een door BMW ontwikkelde vering. Volgens Van Roekel een fantastisch ding. “Toch ging daar destijds niemand mee rijden, want het zag er niet uit!” En die fiets kostte je bovendien een vermogen.”
Ingeklemd tussen een Giant Super Sierra uit Taiwan en een glanzend gepolijste Amerikaanse GT Zaskar LE ontdek ik een Specialized, een zwarte Stumpjumper Epic. Ik kan mijn ogen niet geloven. Het is mijn allereerste mountainbike! De fiets, waarmee ik trots als een pauw de eerste kilometers in het terrein maakte. De bike, die ik na elke rit tot in de kleinste hoekjes poetste, maar die desondanks langzaam maar zeker zijn glans verloor om uiteindelijk plaats te maken voor iets nieuws: sneller, lichter en met vering. Afgedankt? Niet als het aan Jeroen van Roekel ligt.
Dit artikel verscheen eerder in Fietssport Magazine
/imgIn het museum staan complete mountainbikes van meer dan 150 verschillende merken. Is zijn collectie compleet? Absoluut niet! Jeroen van Roekel heeft inmiddels van de grote merken wel zo’n beetje alles verzameld en is nu op zoek naar de meer bijzondere bikes. “Ik heb nog een Specialized Stumpjumper Epic Ultimate met blanke, titanium lugs op mijn verlanglijstje staan”, verklaart hij. “Oh ja, en een Trimble”, vult hij aan. Dus kijkt hij regelmatig alle advertenties op Marktplaats en Ebay na. “Ik heb een tijd geleden een mountainbike gekocht waar er op de hele wereld maar drie van zijn”, vertelt Van Roekel trots. “Gebouwd door een Duitser. Die man was gespecialiseerd in het maken van rolconstructies voor raceauto’s en wilde ook wel eens proberen om zelf een frame te lassen.”
In een hoek staat een vreemd uitziende mountainbike. Het blijkt een zeldzame full suspension van de fietsenbouwer Whyte te zijn met een door BMW ontwikkelde vering. Volgens Van Roekel een fantastisch ding. “Toch ging daar destijds niemand mee rijden, want het zag er niet uit!” En die fiets kostte je bovendien een vermogen.”
Ingeklemd tussen een Giant Super Sierra uit Taiwan en een glanzend gepolijste Amerikaanse GT Zaskar LE ontdek ik een Specialized, een zwarte Stumpjumper Epic. Ik kan mijn ogen niet geloven. Het is mijn allereerste mountainbike! De fiets, waarmee ik trots als een pauw de eerste kilometers in het terrein maakte. De bike, die ik na elke rit tot in de kleinste hoekjes poetste, maar die desondanks langzaam maar zeker zijn glans verloor om uiteindelijk plaats te maken voor iets nieuws: sneller, lichter en met vering. Afgedankt? Niet als het aan Jeroen van Roekel ligt.
Dit artikel verscheen eerder in Fietssport Magazine
/imgStaat er bij jou op zolder nog een oude mountainbike waar je van af wilt of heb jij twee rechterhanden en zou je wel willen helpen om de mountainbikes in het museum op te knappen? Dan ben je van harte welkom op de Kemperbergerweg 5a in Arnhem.
Meer infoMateloos geboeid door de techniek van racefiets en mountainbike. Een echte materiaalfreak.
Een comfortabele racer.
Welk framemateriaal kies je?
Voor dag-, avond- en vroege ochtendritten.
Fietscomputer, coach, trainer én wegwijzer.
Onze ervaring met deze stalen dropbar trail mountainbike.