KEK Fietsclub wint de verkiezing Clubshirt van het Jaar 2024
Kleurrijke uitblinker.
Waarom eigenlijk, wat is er mis met een beetje modder? Nou om dat beginnen, met een klein beetje modder is niet zoveel mis. Maar als het al dagenlang geregend heeft en de bosgrond volledig verzadigd is met water, blijf dan gewoon lekker thuis. Ga je namelijk wel fietsen, dan is de kans groot dat de staat van de paden alleen maar verder verslechterd. Je banden verplaatsen namelijk veel meer ondergrond dan normaal, je creëert afwateringsgeultjes die jouw favoriete paden sneller uitslijten en ongewild heb je het erosieproces een handje geholpen. Dat zijn net de dingen waar een terreinbeheerder of natuurorganisatie niet op zit te wachten.
"Als het al dagenlang geregend heeft en de bosgrond volledig verzadigd is met water, blijf dan gewoon lekker thuis."
Een ander negatief voorbeeld: het omzeilen van plassen en modderpoelen. Ook dat zul je vaak genoeg gezien hebben. Mountainbikers die geen zin hebben in modder en dan maar naast het pad gaan rijden. Ook geen aanrader aangezien je dan dwars door de vegetatie rijdt en het pad na een paar weken slecht weer waarschijnlijk drie keer zo breed is geworden als het oorspronkelijk pad.
‘Nou lekker dan, kan ik met de natte Nederlandse winters nooit meer fietsen’ hoor ik je denken. Niet helemaal. Er zijn een paar simpele oplossingen. De beste is om je eigen lokale trails een beetje weatherproof te maken. Op mountainbikeroutes of lokale paden is de afwatering niet altijd goed geregeld. Zaak dus om dit aan te pakken en voor goede afwatering of drainage te zorgen. Sluit je aan bij een lokale trailrespect en aan het werk!
Heb je zelf geen tijd om onderhoud te plegen? Ga dan op zoek naar routes in het land die wat hoger gelegen zijn of goed onderhouden worden door vrijwilligers. Type ondergrond maakt ook verschil. Zandgronden en gebieden met voormalige stuifduinen houden minder snel water vast en zijn daarmee een goede optie voor een tochtje in een natte periode. Dezelfde voorzorgmaatregelen gelden ook voor toertochtorganisatoren. Neem geen paden op in je route waarvan je bij voorbaat weet dat ze in de herfst of winter vaak nat en modder zijn.
Ook al ben je een moddervreter, houdt bovenstaande even in je achterhoofd op het moment dat je een mountainbiketripje voorbereidt. Al die vrijwilligers die routes onderhouden zullen je dankbaar zijn dat je op die natste dag van het jaar je mountainbike een keer hebt laten staan.
Schade aan je fiets, na een vervelende val. Wil je daar geen zorgen over? Sluit dan een Fietssport PLUS-account af, je hebt dan automatisch een NTFU-fietsverzekering.
Meer informatieRedactie Fietssport
Kleurrijke uitblinker.
Leuke cadeaus voor onder de kerstboom.
Fietssport Magazine, hét magazine voor toerfietsers, is uit!
"Ik heb vier keer de Alternatieve Elfstedentocht op de Weissensee geschaatst"
"Je moet iets haten om het lief te hebben"
Hoe vaak maak jij je fiets schoon?
Hoofdredacteur Bram de Vrind fietste een 'rustig' rondje met Tom Dumoulin.
'Veurzitter’ voor het leven.
Vraag ook vrienden, familie, fietsmaatjes en clubgenoten om mee te doen.
Deze verrassende en interessante verhalen lees je in Fietssport magazine nr 3.