Eerste indruk van de Absolute Cycling The One fietsnavigatie
Duurzaam en strak design uit Arnhem.
Klinkt misschien gek, maar check eerst of jouw velgen wel geschikt zijn om tubeless te rijden. De velg moet luchtdicht zijn of luchtdicht te maken zijn. De velgrand moet ook geschikt zijn.
Een tubeless velgrand is wat breder en heeft een diepere geul voor goede grip van de buitenband. Zorg dat je de juiste spullen in huis hebt. Tubeless ventielen, tubeless ready of tubeless racefietsbanden, bandenlichters, fietspomp, compressor of de Tire Booster van Schwalbe, latex/sealant voor racefietsbanden, tubeless velglint of velgtape en Easy Fit montagevloeistof. In zes stappen rij jij tubeless.
Draai het tubeless ventiel in de velg. Om een vrijwel luchtdichte afsluiting te krijgen, verkoopt Schwalbe tubeless ventielen met rubberen ringetjes die tussen het ventielmoertje en de velg geplaatst kunnen worden. Deze vormt zich ook goed naar de ronding van de velg. Zo ontsnapt er bij het ventiel geen lucht uit de velg.
Leg de tubeless band om de velg en smeer de montagevloeistof aan beide kanten langs velg en band. Je hoeft niet zuinig te zijn, smeer de vloeistof maar lekker ruim op de overgang band/velg. Begin de montage van de band altijd tegenover het ventiel. Op deze manier laat de band zich het makkelijkst monteren.
Je kunt nu proberen om de band op te pompen zonder dat de latex in de band zit. Heel soms lukt het met een gewone pomp. Maar in de meeste gevallen heb je een compressor of de Schwalbe Tire Booster nodig om in één keer veel lucht in de band te krijgen. Al is dit ook wel afhankelijk van het merk en type velg. In één keer veel lucht in de band is nodig om de band in de velg te laten ‘knallen’. Schrik niet als je deze knallen hoort. De band zet zich vast in de velg. Maak je juist zorgen als je de knallen niet hoort.
Eerlijkheid gebied me te zeggen dat er wat geduld voor nodig is om de band goed opgepompt te krijgen. Het beste gaat dit door het binnenwerk uit het ventiel te verwijderen. Vervolgens kan de Tire Booster op het ventiel worden aangesloten. Soms lukt het in één keer, maar het kan ook gebeuren dat de band vier of vijf keer moet worden opgepompt.
De band zit nu strak en vast op de velg. Verwijder voorzichtig de Tire Booster (of een vergelijkbaar product) en sluit snel met een vinger het ventiel af. De kans is aanwezig dat de band anders weer loskomt van de velg. Vergelijk het met een luchtbed wat leegloopt. Snel het binnenwerk in het ventiel draaien en herhaal stap 1 t/m 4 met de andere velg.
Pak velg één en draai het binnenwerk van het ventiel los. De band loopt leeg, maar blijft wel vast in de velg geklemd. Nu is het tijd voor het monteren van de latex/sealant. Schwalbe levert zelf de Doc Blue lekbeschermer. Een flesje voor twee wielen (30ml per band) is voldoende. De latex spuit je door het ventiel in de velg. Zodra het binnenwerk weer is teruggedraaid in het ventiel, kun je aan stap 6 beginnen.
Hoe rijdt dat dan, tubeless? Lees hier onze review van de tubeless racebanden van Specialized, de S-Works Turbo RapidAir.
Draai het wiel rond, zodat de latex zich goed verspreid over de band. Houd daarna de band horizontaal voor je en schud de band heen en weer, zodat ook de zijkant van de band goed in contact komt met de latex. Doe dit met beide zijwanden van de band. In principe is de band nu ready to go. Veel fijne tubeless kilometers!
Liever een montagevideo? Zie onderstaand filmpje van Schwalbe.
In zijn schuur staat een racefiets, mountainbike, strandracer en een TI Raleigh fiets uit de jaren tachtig. In zijn verhalen staat de passie voor het fietsen altijd centraal.
Duurzaam en strak design uit Arnhem.
"Niet voor niets is overachieve ons motto"
Op zoek naar een nieuwe helm? Lees dan verder.
Betrouwbare verlichting voor donkere ritten.
Goede investering in zichtbaarheid.
Strak en scherp geprijsd brilletje.
Puike prijsvechter.
"Het is fijn als je je niet over je materiaal hoeft te bekommeren"
Snelle crosscountry sloffen!
Een unieke, capabele én premium fietscomputer