Test S-Works RapidAir tubeless banden

Offroad al langer gemeengoed, op het asfalt nog niet. Tubeless wegbanden waren een compromis: of snel, of duurzaam. Specialized claimt nu dé tubeless wegband ontwikkeld te hebben. De nieuwe S-Works Turbo RapidAir onderging een uitgebreide test.

Test S-Works RapidAir tubeless banden

De Amerikanen stelden zich forse doelen: een allround band maken die licht, snel en lekbestendig is. Dit jaar werd de Turbo RapidAir gelanceerd tijdens de Tour. Een aantal renners stapten direct over op de tubeless variant. Logisch, want de kans op lekrijden zou een stuk kleiner zijn met tubeless banden. Maar is dat zo? Hoe is de grip? En rollen ze een beetje? Wij trapten een kleine 1.500 km op de nieuwste high-end banden van Specialized. 

"Ons doel was niet om een tubeless band te ontwikkelen, maar een band die sneller, comfortabeler, beter reageert en zichzelf herstelt"

- Wolf Vorm Walde, directeur banden en tubes bij Specialized

Specs

Wij kregen de beschikking over de 26 mm vouwband die een (geclaimd) gewicht van 305 gram heeft en ook in een 28 mm variant verkrijgbaar is. De banden zijn zwart en het karkas bestaat uit 120 TPI (Threads Per Inch). De banden komen met ventielen en sealant van Specialized die gaatjes tot 3 mm vult. 

Prijs per band: € 79,90.

Montage

De eerste tubeless banden moesten vooral lekbestendig zijn. Dat maakte ze vrij stug en moeilijk te monteren. De RabidAir is soepel en super makkelijk te monteren. We leggen de banden op een S-Works Roubaix met Roval velgen. Een fiets om de randjes op te zoeken en de banden goed te testen.

Voor de montage heb ik geen bandenlichters nodig, gewoon de handjes gebruiken. Een potje sealant via het ventiel erin, pompen tot de ‘plop’ (ongeveer 8 bar), nog even op de juiste spanning brengen en we zijn klaar voor de start. Met mijn 1,85 en 77 kg begin ik met 6 bar in de banden. Het ‘fine tunen’ doen we onderweg. 

Rap 

De band beschikt over een flexibele middenconstructie die oneffenheden op de weg laat verdwijnen en de rolweerstand laag houdt. Daarnaast zorgen het brede loopvlak en de stabiele zijwanden ervoor dat je lekker hard door de bochten scheurt. De banden bieden bakken met grip! 

Duurzaam

Niet belangrijk bij banden in deze prijsklasse: gaan de banden lang mee? Ik rijd 1.500 km op verschillende ondergronden: strak asfalt, klinkers, kasseien en zelfs simpele gravelstroken. Een flinke beproeving voor de RapidAir. 

Wanneer de herfst inzet, rijd ik mijn eerste lek. Tijdens een lange rit van 200 km rijd ik al vrij snel lek. Het gruis op de weg heeft een klein gat in de banden geprikt. Gelukkig heeft de sealant zijn werk goed gedaan. Bij terugkomst merk ik dat ik ongeveer een bar kwijt ben door het kleine lek. Daar kun je natuurlijk nog prima mee doorrijden. 

Een hele tijd later geeft de achterband het op. Ik rijd op een goed fietspad, maar trek toch een snee van een halve cm in de band. De sealant spuit eruit. Gelukkig heb ik een binnenbandje bij me en kan ik door. Heb je geen volgauto? Neem dan voor de zekerheid een reservebandje mee.   

Conclusie

Na 1.500 km maken we de balans op. De banden zien er aardig versleten uit. Dat is vrij snel voor zo’n dure set. Daar staat echter een prima rijervaring tegenover. De banden bieden bakken met grip, lopen snel en zijn eenvoudig te monteren. Bovendien hoef je niet langer af te stappen voor kleine 'punctures'.