Test: Ventus SLR Rookie

Kijk ‘m daar nou staan met zijn kammtail aero buizen in parelmoereffect en oranje finish. Je krijgt gewoon zin om te vlammen met deze Ventus SLR. En dat is precies wat ik ga doen. Graag deel ik mijn ervaring.

Test: Ventus SLR Rookie

Als je nooit van het merk Ventus gehoord hebt, dan kan dat goed kloppen. Ik rijd met een prototype, nog voordat de eerste voorraadlevering heeft plaatsgevonden. Het merk is een nieuwe (carbon) loot aan de stam van de Pilot Group. Die geniet vooral bekendheid vanwege hun titanium racers, maar is met Ohr ook fabrikant van een breed assortiment wielen.

Aerodynamische uitstraling

Hoewel de fiets geen echt platte buizen heeft, is er wel een aerodynamische uitstraling met het vloeiend verloop van vork naar frame en de uitsparing voor het achterwiel in de zitbuis. Die heeft net als de zadelpen en de balhoofd en onderbuis bovendien een ronde voorzijde gecombineerd met een afgeplatte achterkant.

Zo’n zogenaamd kammtail profiel komt qua luchtweerstand in de buurt van een volledig vleugelprofiel zonder het extra gewicht daarvan. Een mooi compromis, dat je bij steeds meer fabrikanten terugziet.

Standaard wordt de fiets geleverd met een halfhoge 30 mm Ohr R2 wielset, die goed in het plaatje past. De testfiets wijkt af met lichtere F-serie wielen met 25 mm velghoogte. Die zijn weliswaar op de kop af 120 gram lichter, maar passen minder mooi in het totaal.

"Het spinnen van het freewheel is een lust voor het oor"

Met de 1671 gram wegende R2’s biedt Ventus een wielset die een klasse beter is dan gebruikelijk bij in de vakhandel verkrijgbare racers rond 2500 euro. We hadden de R2’s al eens een jaar te gast op de redactie naar volle tevredenheid. ’t Rijdt super strak en het spinnen van het freewheel is een lust voor het oor.

Prima uitrusting

Voor het overige is de standaard afmontage ook helemaal in orde: volledig Ultegra, een Selle Italia SLR of SLR Flow zadel naar keuze en een Ritchey Comp cockpit. Die laatste is bij de testfiets vervangen door een in kleur mee gespoten eendelige carbon stuurcombinatie. Die heeft wellicht wat minder luchtweerstand en ziet er vooral beter uit.

Met de prima uitrusting en een blijkbaar behoorlijk licht frame slaat de Ventus (maat M) aan de weeghaak een goed figuur: gecorrigeerd voor de wielwissel is de score een lichtvoetige 7,27 kg. Genoeg over de details: vlammen met dat ding! Dat gaat lekker!

De houding is door het geringe aantal spacers onder de stuurpen behoorlijk diep en daarmee is het goed snelheid maken. Qua sturen zit je wat meer aan de kant van rechtuit stabiliteit dan wendbaarheid. De bracketstijfheid is goed, maar er zijn racers die in dat opzicht nog beter scoren.

"Echt een fiets om hard mee te gaan, geknipt voor de ontsnapping en klimwerk"

Het comfort is prima, maar het is geen ‘dedicated comfort racer’. De demping komt vooral van de 25 mm Vredestein banden en minder uit het frame. Echt een fiets om hard mee te gaan, geknipt voor de ontsnapping en klimwerk.

Dit is zo’n racer die ik graag langer in bezit had gehouden. Maar helaas schreeuwt dit nu nog enige exemplaar erom om zichzelf aan de wereld te tonen. Daarvoor lever ik ‘m in, want met zijn blitse uiterlijk gun je ‘m dat ook!  

Prijs Ventus SLR Rookie: € 2.899,-

Meerprijs eendelig stuur: € 299,-

Info: Pilot Distribution Group