• Materiaal
  • Gewijzigd op 4 juni 2024

Test: Specialized Venge 2019

Het is hartje zomer. Tijd voor een nieuwe lijn racefietsen. Trek lanceerde kort geleden een nieuwe aerobike. Cannondale kwam met de “snelste racefiets ter wereld” en Specialized vernieuwde de Venge. Met die laatste fiets gingen we op pad.
Test: Specialized Venge 2019

De ‘oude’ Venge was gebouwd voor pure snelheid. Het verkleinen van de luchtweerstand was het belangrijkste criterium bij de ontwikkeling van de Venge ViAS. De fiets was snel. Maar dan vooral rechtdoor. En aangezien de meeste van ons een ‘rondje’ fietsen, was dat niet handig. Bovendien was de fiets met 8 kg vrij zwaar. Tijdens het vorige wielerseizoen kwam het dan ook regelmatig voor dat profs op technische parcoursen teruggrepen op de Tarmac, de allround racer van de Amerikanen. De nieuwe Venge moest wendbaarder en lichter worden.

Stijf en licht

Dat laatste is gelukt. De nieuwe Venge is qua frameontwerp dichter naar de Tarmac toe gekropen waardoor de rijeigenschappen zijn verbeterd. De focus bij de doorontwikkeling lag op stijfheid én gewicht. Dat levert het nieuwe S-Works frame een gewichtsbesparing van 460 gram op (frame en stuur) waarmee deze elfs lichter is dan de SL5 Tarmac Disc. Deze flinke gewichtsbesparing maakt de fiets logischerwijs een stuk sneller. Volgens Specialized doet de nieuwe versie 8 seconden korter over een afstand van 40 km. 

 

Big Data

Leuk weetje: het 2019 model werd ontwikkeld met behulp van 40.000 datapoints. Specialized heeft een eigen bikefittingsysteem waarmee het mensen juist op de fiets positioneert. Alle metingen verdwijnen in de Cloud waardoor Specialized een enorme bak gegevens en rijdersprofielen heeft.  

Door het specifieke ontwerp is de nieuwe Venge bedoeld voor een bepaald type rijder: de snelheidsduivel. De Venge is een agressieve racefiets voor fitte renners die lang in de beugels kunnen en willen hangen. Zoek je een comfortabele racer voor lange ritten of toertochten? Zoek dan verder.

De praktijk

In de heuvelachtige en bosrijke omgeving van Montferland onderwerpen we de Venge aan een snelle test. De eerste pedaalslagen zijn direct raak. De fiets schiet vooruit. Bij de eerste haakse bocht maak ik bijna een stuurfout. De Venge stuurt scherper dan ik verwacht, misschien zelfs een tikkie nerveus. 

"Zelfs als je stil staat, zie je snel uit."

Terug op het rechte stuk trek ik het gas open. Ik snel andere (race)fietsers voorbij. Dat heeft met mijn eigen snelheid te maken maar ook met de snelheid van andere fietsers. Een aantal fietsers stopt spontaan met trappen en kijkt nieuwsgierig naar het zwarte racemonster. De Venge is een plaatje. Geen poespas. Een strak, agressief frame dat perfect is afgewerkt. Wielen met hoge velgen van het eigen merk Roval. Schijfremmen en een Dura Ace Di2 groepset. Zelfs als je stil staat, zie je snel uit.

 

Ik hoef weinig moeite te doen om boven de 40 km/u te rijden. Dat is natuurlijk wel op het vlakke. Ik ben benieuwd hoe de Venge presteert als ‘ie een heuvel voorgeschoteld krijgt. Daar hoef ik gelukkig niet lang op te wachten. Na een klein klinkerweggetje in het centrum van Beek draai ik de Peeskesweg op, een klimmetje van ruim 1 kilometer met een gemiddeld stijgingspercentage van 5%. Hoewel het uiteraard iets langzamer gaat dan daarvoor, klimt de Venge verrassend soepel. De missie van Specialized om de Venge meer allround te maken, lijkt geslaagd. 

Conclusie

De Venge wil harder dan jij kunt. Een fiets voor echte snelheidsduivels. Door het vernieuwde, lichtere frame is de fiets meer allround geworden. Hij klimt beter en stuurt lekker scherp. Misschien wel iets te scherp. Enige nadeel (of voordeel, net hoe je het bekijkt) is dat de fiets maar voor een beperkt aantal mensen weggelegd is. Enerzijds doordat de Venge een heel specifiek rijdersprofiel heeft. Anderzijds hangt er een behoorlijk prijskaartje aan de fiets. Rijd je wedstrijden of wil je jouw PR’s aanscherpen én heb je een paar centjes op de bank? Dan is de Venge een prima keuze. 

S-Works Venge 2019: €10.900,-

UPDATE: inmiddels lanceerde Specialized ook een Pro versie. Iets betaalbaarder, maar met €6.999,- nog steeds voor mensen met een dikke portemonnee. De Pro versie heeft een mooi zwart frame met fraaie decals, een Ultegra Di2 groep en Roval CL50 wielen. Het frame is op de paintjob na, identiek aan de duurdere versie.

Inspiratie in je mailbox

Elke maand uitdagende tochten, mooie routes en interessante tips & tricks in je mailbox? Meld je gratis aan voor de Fietssport nieuwsbrief.

Meld je aan
Bart van de Vossenberg
Door Bart van de Vossenberg

Fietsende sportgek. Mountainbiken, wielrennen, triathlon en trailrunning. Altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen. Zorgt dat je op Fietssport.nl de leukste artikelen, mooiste tochten en meest uitdagende routes vindt.

Dit vind je misschien ook interessant