• Materiaal
  • Gewijzigd op 4 juni 2024

Test: Specialized Roubaix Pro Force eTap AXS

“Smoother is faster.” De claim van Specialized voor de splinternieuwe Roubaix. De endurance racer van het Amerikaanse merk kreeg een flinke make-over en belooft meer te zijn dan een ‘cobble killer’. Ik testte deze belofte op waarheid.
Test: Specialized Roubaix Pro Force eTap AXS
Test: Specialized Roubaix Pro Force eTap AXS

De Roubaix is volgens Specialized een echte allrounder geworden: comfortabel op slechte stroken, snel op asfalt. Het nieuwe model was dit jaar voor het eerst te zien tijdens de voorjaarsklassiekers. De Belg Philippe Gilbert stoof met zijn nieuwe S-Works Roubaix in de Hel van het Noorden naar de winst. Een perfecte demonstratie van zowel de renner als de fiets die ooit werd ontworpen voor dé zwaarste eendagskoers ter wereld.

Specificaties 

  • Frame: S-Works Fact 10R carbon
  • Zadelpen: S-Works Pave
  • Vork: FutureShock 2.0
  • Wielen: Roval CL32 Disc
  • Banden: Turbo Pro 700x28mm
  • Groepset: SRAM Force eTAP AXS

Prijs: € 6.999,-
Info: www.specialized.com

Veel nieuwtjes

Het frame heeft een nieuw ontwerp en zit tjokvol innovatie. Er is flink geschaafd aan het gewicht wat de Roubaix lichter maakt dan ooit tevoren. Lichter nog dan de Venge, de aeroracer van Specialized. Ook de aerodynamica-afdeling van de Amerikanen zat niet stil. In de windtunnel bleek het nieuwe model stukken sneller dan zijn voorganger, maar liefst 24 seconden over 40 km. 

De meest in het oog springende verandering is de Pave zadelpen uit eigen stal. Eindelijk is er afscheid genomen van de lelijke ‘bobbelpen’. De nieuwe carbonpen ziet er retestrak uit. Ook nieuw: de zadelklem bevindt zich 65 millimeter onder de zadelbuis wat er voor zorgt dat de pen ruimte heeft om binnen het frame te bewegen. Dat levert je extra comfort op. De nieuwe zadelpen komt standaard op alle 2020-modellen, dus niet alleen op de high-end fietsen.

 

Eén van de grootste vernieuwingen valt op het eerste oog minder op, totdat je onder de motorkap kijkt. De nieuwe Roubaix bevat Future Shock 2.0, een flinke verbetering! De vorige versie werd al uitgerust met Future Shock. Een veer van 20 mm gemonteerd in je stuurpen. Het systeem zorgt voor meer controle én comfort. Het idee is goed, alleen viel er genoeg te verbeteren in de uitvoering. Daar is hard aan gewerkt. De vering is nu hydraulisch waardoor deze beter reageert én hij is af te stellen met een draaiknop. Op de kasseien gooi je de vering helemaal open, op een gladde asfaltstrook gaat ie dicht. Zo gaat zo min mogelijk energie verloren en blijven de stuurprestaties optimaal.

 

Zoals gebruikelijk is de Roubaix verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen, 10 maar liefst. Van de € 11.199,- kostende Sagan-uitvoering uit de S-Works serie tot de beter betaalbare variant afgemonteerd met Tiagra. Onze testfiets is uitgerust met eTap. Een gloednieuwe draadloze groep van SRAM. Deze drivetrain bevat een 12-speed cassette die je bereik op steile klimmen vergroot. Handig als de Koppenberg en Paterberg uit het niets opdoemen. 

Sneller, sneller, sneller

Leuk die snufjes, maar hoe rijdt ‘ie nou? Om daar achter te komen stippel ik een grote ronde uit rondom Nijmegen. De gevarieerde route bevat strak geasfalteerde dijken, korte maar venijnige klimmen én slechte wegen met scheuren, gaten en scheef liggende klinkers. Een mooie testcase voor de Roubaix. 

Voordat ik de heuvels bij Groesbeek inschiet, trap ik rustig warm op de dijk. Daar valt meteen op dat ik met een andere Roubaix te maken heb. De comfortabele, ietwat luie racer van voorheen is getransformeerd in een racemonster. Is de fiets dan nog comfortabel? Jazeker, maar het is meer dan een comfortracer. De Roubaix daagt je uit harder te trappen. Van een warming-up is dan ook nauwelijks sprake. 

Ik steek de Waal over en begin aan de eerste klim van de dag. Eéntje met klinkers: de Ubbergse Holleweg. Ik draai de Future Shock helemaal open en trap zo hard als ik kan. De vering deint weliswaar mee maar niet zo hevig als de 1.0 versie. Ik besluit de knop een paar tandjes terug te draaien. Wanneer ik boven uit hijg zie ik dat ik een PR te pakken heb op deze klim. Dat begint dus goed. Ook de volgende klimmen die ik de Roubaix voorschotel worden moeiteloos verslonden. De fiets glijdt over het asfalt en klimt fantastisch. Maar de Roubaix is niet gemaakt voor de prachtige wegen rondom Nijmegen. De Roubaix is gemaakt voor de kasseien, koersen over slechte wegen en stroken. 

Knallen over kasseien

Hoewel de kasseienwegen van vroeger grotendeels uit het straatbeeld zijn verdwenen, telt ons land nog steeds enkele pareltjes. Ik reis af naar West-Brabant waar nog prachtige stroken zoals de Hogerwaardpolder, de Hamseweg en de Watertorenstraat tussen de weilanden verborgen liggen. 

Op deze stroken komt de Roubaix tot leven, daar voelt hij zich thuis. Door de Future Shock 2.0 kun je op de grote plaat blijven rijden en liggen de stenen snel achter je. Nee, de Roubaix tovert een strook niet om in gladde asfaltweg. Dat zou de charme weghalen van deze monumenten. Er blijft genoeg te stuiteren, je handen en rug doen nog steeds pijn en je trilt nog een tijdje na. Maar je ervaart meer comfort en controle dan op andere racefietsen. Tenminste op slechte wegen. Op geasfalteerde wegen is het stuurgedrag minder strak. Zelfs wanneer de Future Shock is dichtgedraaid voelen de bochten een beetje slapjes. Desondanks blijft de belofte ‘smoother is faster’ moeiteloos overeind. 

 

Conclusie

Alles wat goed was aan de ‘oude’ Roubaix is behouden. De keuze voor comfort en controle gingen in het verleden ten koste van de snelheid. De fiets was zwaarder en minder aerodynamischer dan andere fietsen uit de Specialized-stal. Dat is verleden tijd. Specialized heeft een compromisloze racer gebouwd waarmee je nóg sneller wilt rijden, zowel op de kasseien als op de verbindingsstroken. 

Voordelen

•    Verbeterde controle en meer comfort door Future Shock 2.0 en Pave zadelpen
•    Sneller door verbeterde aerodynamica 
•    Pave zadelpen beschikbaar op alle modellen

Nadelen

•    Duur, een fiets voor de brede portemonnee 
•    Future Shock 2.0 alleen op de hogere modellen 
•    Stuurgedrag op asfalt

Fietssport Magazine: inspiratie op je deurmat

Fietssport Magazine is hét tijdschrift voor fanatieke wielrenners en avontuurlijke mountainbikers. Ontvang inspiratie, persoonlijke verhalen, nieuws uit de fietsbranche, reisverhalen en tips over training, voeding en gezondheid, zo op je deurmat.

Fietssport PLUS
Bart van de Vossenberg
Door Bart van de Vossenberg

Fietsende sportgek. Mountainbiken, wielrennen, triathlon en trailrunning. Altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen. Zorgt dat je op Fietssport.nl de leukste artikelen, mooiste tochten en meest uitdagende routes vindt.

Dit vind je misschien ook interessant