Laatst gewijzigd op 10 augustus 2020
Laatst gewijzigd op 10 augustus 2020

Test: Specialized Levo SL Expert

Het lijkt verleidelijk: de ondersteuning vol open en de motor zijn werk laten doen. Waar wat heeft dat met mountainbiken te maken? Je mag er best een beetje voor werken. Dat vond Specialized ook toen het de Levo SL aan de Turbo-range toevoegde.
Test: Specialized Levo SL Expert

De naam lijkt op die van de vorige eMTB uit de Amerikaanse stal. Zijn de Levo en Levo SL dan ook hetzelfde? Neen, zeker niet. Net zoals jij totaal kunt verschillen van je ouders, lijkt de SL in het niets op de ‘standaard’ Levo. De SL is een lichtvoetige trailbike met een kleine motor die jouw krachtoutput verdubbelt, terwijl krachtpatser Levo jouw power verviervoudigd. De Levo SL Expert is vervaardigd uit FACT11m carbon en uitgerust met FOX Float demper en voorvork, SRAM Eagle GX-aandrijving én Roval carbon wielen. Totaalgewicht van deze Expert-versie: 19,4 kg. Niet gek! Het S-Works-model zit zelfs op 17 kg.  

Specs

  • Aandrijving: GX Eagle 12-speed
  • Remmen: SRAM G2
  • Wielen: Roval Traverse Carbon 29
  • Vork: FOX Performance 34 FLOAT 29, 150 mm
  • Demper: FOX FLOAT DPS Performance, met trail tune
  • Motor: Specialized SL 1.1, custom lightweight motor, 240W power / 35Nm (piek en duurpower) 
  • Accu: Specialized SL1-320, fully integrated, 320Wh
  • Gewicht: 19,4 kg
  • Prijs: 8.699 euro

De motor

De Levo SL is uitgerust met de eigen SL 1.1 motor. Specialized was niet tevreden over de beschikbare hulpmotors. Ze waren te zwaar, te log en de actieradius was beperkt. Daarom startte het vier jaar geleden met de ontwikkeling van een eigen e-bike systeem voor de Creo, een elektrische racer van 12 (!) kg. Het resultaat: de lichtste middenmotor op de markt. De SL 1.1 motor is 1,95 kg zwaar, terwijl de Bosch Performance Line CX 2,9 kg en de Shimano STEPS E7000 en E8000 2,8 kg wegen. Ook de eigen SL 2.1 motor, waarmee de Levo en Kenevo zijn uitgerust, weegt zo’n 3 kg. 

De superlichte SL 1.1 motor is een eigen productie van Specialized.

Test: Specialized Creo SL

Door deze afslankkuur is de motor minder krachtig dan andere motoren. Maar is dat erg? Met 240 W en 35 Nm ondersteuning verdubbelt de SL – voor de meeste stervelingen – de eigen poweroutput. Genoeg power om in de lage landen overal boven te geraken. 

Niet alleen de motor, ook de accu is een lichtgewicht. Moet je dan bang zijn voor een lege accu? Nee hoor. Hoewel de Levo een veel grotere accu heeft met 700 Wh, kom je met de 320 Wh batterij op de Levo SL ook een heel eind. Bovendien voeg je met de range extender, een externe accu in de vorm van een bidon, nog eens 160 Wh aan je energievoorraad toe. Hoe lang die combinatie meegaat? Dat verklappen we zo. Wel verklappen we dat tal van factoren van invloed zijn op de daadwerkelijke actieradius. Denk aan ondergrond, rolweerstand, gewicht en fitheid van de bestuurder. Allen hebben ze invloed op de levensduur. Die kun je overigens tijdens je rit eenvoudig monitoren in de Mission Control app.

Met de range externder voeg je nog eens 160 Wh toe aan je accucapaciteit.

This is mission control

In de Mission Control app vind je analyses over je motor én kun je deze tunen. Je bepaalt zelf hoeveel ondersteuning er in de Eco-, Trail- of Turbo-stand wordt geleverd en met de functie Smart Control kun je instellen hoeveel batterij je over wilt houden aan het einde van de rit. De fiets zorgt dan zelf dat je genoeg overhoudt om thuis te komen. Aan jou de keus: personaliseer of gebruik de uit-de-doos instellingen.

Tune je motor met een app

"Je zou bijna vergeten dat je een motor hebt"

Speels over de trails

Normaal gesproken heb je even nodig om te wennen aan een e-bike. Door het zware gewicht voelt het alsof je een binnenvaartschipper in de Amsterdamse grachten bent. Wanneer je de motor aanslingert, lijkt het bovendien alsof Mathieu van der Poel zijn benen een dag heeft uitgeleend. Na een korte periode raak je dan toch aan elkaar gewend. Die periode sla ik bij de Levo SL over. Je waant je op een lichte trailbike en zou bijna vergeten dat je een motor hebt. De ondersteuning in de Eco- en Trail-stand voelt heel natuurlijk. De jetpacks gaan, in tegenstelling tot enkele andere eMTB’s, niet meteen helemaal open. Je krijgt als het ware een klein duwtje in de rug. 

Schakelen tussen de standen kan vanaf het frame of via knoppen op het stuur. De fiets heeft geen display, maar dat is amper een gemis. Op het frame zie je door de oplichtende lampjes in welke stand de ondersteuning staat en hoeveel inhoud je accu nog heeft. Het weglaten van een display geeft je cockpit bovendien een rustige en strakke uitstraling. 

Clean cockpit

Eenmaal op de trails schakel ik een standje bij. Op MTB-routes met hoogteverschil een heerlijke modus. Het ene na het andere PR sneuvelt. Gek genoeg niet berg op, maar op de downhill stukken. Doordat je minder energie nodig hebt om boven te komen, kun je de dalende singletracks écht aanvallen. Door de moderne geometrie smijt je de kont van de fiets moeiteloos door elke bocht zonder dat je controle verliest. 
Het enige wat me tijdens de rit tegenstaat is het geluid van de motor. Die maakt een sterk zoomend geluid. Zeker op steile klimmen, wanneer je trapfrequentie toeneemt. 

Actieradius

Klimmen check, afdalen check. Hoe zit het met de actieradius? Levert de Levo SL een volle dag trailfun op? In maart zou ik meedoen aan de Dutch Masters. Dit jaar heeft het event voor het eerst een marathonafstand van 100 km voor eMTB’s. Regels: een vermogen tot 250 W en een accucapaciteit van hooguit 625 Wh. Helaas werd het event last-minute afgelast vanwege corona. Dat betekent dat ik al volle bak in voorbereiding was. De laatste test voor de race was een rit over de Utrechtse Heuvelrug. De route bestond uit de MTB-routes Rhenen, Kwintelooijen, Amerongen, Hoge Ginkel en Leersum. Goed voor een afstand van 72 km en bijna 1.000 hoogtemeters. Door de Smart Control instelling heb ik nog 5% capaciteit van de interne accu over, terwijl de range externder helemaal leeg is. Disclaimer: wil je deze afstanden rijden? Dan zul je ook zelf flink aan de bak moeten. Je krijg weliswaar een duwtje, maar niet meer dan dat. Je kunt je evengoed in het zweet werken. 

Conclusie

Een nieuwe categorie eMTB’s, zo omschreef Specialized de Levo SL bij de lancering. En ja, dat klopt. De Levo SL is een game changer. Hoewel ik niet snel afscheid zal nemen van mijn human powered mountainbike, brengt Specialized me met deze eMTB aan het twijfelen. De Levo SL is een behendige trailfiets die je een extra zetje geeft. 

Plus

+ Test de Levo SL bij een Specialized Turbo Center
+ Speels als een trailbike
+ Actieradius 

Min

- Geluid motor

Geschreven door Bart van de Vossenberg

Deel dit artikel