• Materiaal
  • Gewijzigd op 11 januari 2022

Test: Simplon Kiaro

Racefietsen zijn er in alle soorten en maten. Wie op zoek is naar een nieuwe racer heeft dus genoeg te kiezen. Maar welk model past bij jou als toerrijder? De Oostenrijkse producent Simplon helpt je graag bij het vinden van een fix.
Test: Simplon Kiaro

Jij bent in de markt voor een nieuwe racefiets. Een fiets, om op zondagochtend je kilometers te maken met je clubmaten. Snel genoeg om mee te kunnen komen bij een sprint. Geschikt om de heuvels te bedwingen in Zuid-Limburg, de Ardennen of de Eifel, met daarnaast voldoende comfort om je lichaam te sparen tijdens lange toertochten.

"En eentje waarmee je voor de dag kunt komen"

Het oog wil tenslotte ook wat. Maar ja, hoe vind je die racefiets in het enorme aanbod aan modellen? Ga je af op het merk, de kleur, het design? Is de mate van comfort doorslaggevend of juist de aerodynamica? Selecteer je op de kwaliteit van de gemonteerde onderdelen? Of laat je je leiden door een zo laag mogelijk gewicht, in combinatie met hoge stijfheidwaarden? 

De virtuele werkplaats

Waar begin je? Volgens de Oostenrijkse producent Simplon bestaat daarover geen twijfel: bij de zitpositie. De filosofie van de Oostenrijkers is simpel, een racefiets kan nog zo mooi, licht, snel, stijf, aerodynamisch en comfortabel zijn, als je er niet goed op zit, dan rijdt het ding niet prettig. Om die reden begint volgens Simplon jouw zoektocht met een meting, een 3D-bodyscan om precies te zijn. Op basis van de verkregen data kan vervolgens een frame met de juiste maat en de meest geschikte geometrie worden gekozen. 

Voor de 3D-scan moet je wel naar een Simplon dealer. Die klapt na de meting zijn laptop open en neemt je mee naar een virtuele werkplaats. Daar bouwt hij online het frame op tot een racefiets, geheel naar de wensen van jou als toerrijder, met onderdelen die jou op het lijf zijn geschreven. Een racefiets om op zondagochtend je kilometers te maken, snel genoeg om er mee naar de meet te kunnen sprinten, waarmee je klimmen kunt bedwingen, die voldoende comfort biedt en bovendien zorgt voor jaloerse blikken. In de digitale etalage staat de Kiaro Disc.

Een eerste kennismaking

Wij van Simplon adviseren Simplon. Het zal dan ook geen verrassing zijn uit welke stal de Kiaro Disc komt. Is die scan niet gewoon een goedkope versiertruc? Past de fiets op het beeldscherm wel echt bij jou als toerrijder? Laten we eens inzoomen.

De Kiaro is de Gran Turismo van het Oostenrijkse merk, gebouwd om er snel en tegelijk comfortabel lange afstanden mee af te leggen. Door het frame met zijn lange bovenbuis en het hoge balhoofd zit je redelijk rechtop, een houding die je uren volhoudt. Daarbij helpt het vermogen van de Kiaro om klappen op te vangen.

De Oostenrijkers bouwen een carbon raceframe en voorvork die daadwerkelijk trillingen en schokken dempen. Het frame en de voorvork van de Kiaro bieden daarnaast voldoende ruimte voor brede banden. De combinatie van de dempende eigenschappen van frame en voorvork, het brede rubber en een lange, flexibele carbon zadelpen strijkt de bulten en kuilen in het wegdek glad. 

"Tegelijkertijd is het frame van de Simplon verrassend stijf"

De oversized achtervorken en bovenbuis en het uit de kluiten gewassen brackethuis geven geen krimp wanneer je flink op de pedalen gaat staan. Met deze fiets moet men dan ook serieus rekening houden bij het aantrekken van een sprint. 

De stijfheid van het frame zorgt ervoor dat je pedaalkracht efficiënt wordt omgezet in voorwaartse energie, waardoor je afstanden in een vlot tempo aflegt. Tenminste, zolang het stijgingspercentage niet al te hoog is. Een klimgeit is de Kiaro niet, maar zeker licht genoeg om niet al te steile klimmen te bedwingen. Klimmen, zoals je die vindt bij onze zuiderburen.

Gracieus ontwerp

De reach van het gekozen stuur is kort. Daardoor liggen de remgrepen onder handbereik en dat maakt het prettig om te toeren met de handen bovenop het stuur. Met die grepen bedien je de hydraulische schijfremmen. In het voorwiel past een remschijf met een diameter van 160 mm, in het achterwiel een schijf van 140 mm. Steekassen verbinden beide wielen met frame en voorvork. 

De stuurbocht heeft een kleine drop. Daardoor kun je bij tegenwind comfortabel onderin de beugel rijden. Die wind wordt dankzij de aerodynamische vorm van de voorvork en de framebuizen met zo min mogelijk weerstand om de fiets geleid. Waslijnen heeft de Kiaro niet, de kabels verdwijnen bovenaan het balhoofd in het fietsframe.

Het geeft de Simplon een strak uiterlijk. Tel daar het gracieuze design en de hoogstaande afwerking bij op en je hebt een racer waarmee je gezien wilt worden. Zeker in die felrode kleur. Wat al dat moois mag kosten? Producent Simplon positioneert zichzelf in het hogere segment en zodoende hangt aan deze exclusieve racefiets uit Oostenrijk wel een prijskaartje. Hoe hoog dat prijskaartje is? Dat hangt helemaal af van jouw onderdelenkeuze. 

Goed, wat denk je? Wordt het een swipe naar links of naar rechts? Is de Kiaro een fix? Er is maar één manier om daar achter te komen: een afspraak maken met een Simplon dealer.

Plussen

+ breed inzetbaar
+ niveau van afwerking
+ naar wens op te bouwen

Min

- aantal Nederlandse Simplon dealers is (nog) beperkt

Beeld: Merlijn Spenkelink

Maarten 't Hoen
Door Maarten 't Hoen

Mateloos geboeid door de techniek van racefiets en mountainbike. Een echte materiaalfreak.

Dit vind je misschien ook interessant