• Materiaal
  • Gewijzigd op 21 november 2024

Test: Schwalbe G-One Overland gravelband

Volgens Schwalbe is de Overland dé gravelband voor bikepackers, forenzen, en zelfs e-bikers. Is deze slof van alles nét niets of juist alles waar je al tijden naar opzoek was? Ik testte de 40mm variant met tubeless set-up en was aangenaam verrast.
Test: Schwalbe G-One Overland gravelband
Test: Schwalbe G-One Overland gravelband
De sterk uiteenlopende beschrijving van de doelgroepen brengt je wellicht wat aan het twijfelen als je op zoek bent naar een allround gravelband. Des te meer reden om deze slof van samengesteld rubber serieus aan de tand te voelen. Dit heb ik gedaan in het achterland van de Spaanse provincie Valencia. Waarom? Hier banen ongepolijste gravelpaden zich een stoffige weg tussen sinaasappelplantages en indrukwekkende rotspartijen. Het ruige landschap met steile en grove graveltrails maakt het voor mij dé ideale omgeving om de Overland tijdens een korte vakantie uitgebreid te testen.

Avontuurlijke metgezel

De ‘G’ in G-One staat voor ‘Gravel’. Zoekende naar de juiste band voor jouw gravelavonturen kom je al snel bij de G’s van de Schwalbe familie uit. De Overland belooft een van de taaiste (lees duurzaamste) telgen uit de Duitse banden-dynastie te zijn. Met 515 gram is dit sowieso niet de lichtste gravelband op de markt, maar daar krijg je wel wat voor terug. 

Met een belastbaarheid van 100kg is dit voor de meeste avonturiers een goede metgezel voor bikepacking trips. Daarnaast gaat de Overland dankzij het duurzame Addix Speedgrip rubber en het beschermende Snakeskin weefsel lang mee en hoeft je niet bang te zijn voor een lek bij de eerste beste scherpe steen.

"Je hoeft niet bang te zijn voor een lek bij de eerste beste scherpe steen"

In de steile afdalingen (tot wel 21%) van het Valenciaanse middengebergte loste Schwalbe deze belofte moeiteloos in - de latex bleef braaf in de band. Daarentegen spoot de adrenaline op deze stuiterende steenpaden vaak wel uit mijn oren.

Op zoek naar de juiste bandenspanning 

Het blijft een subtiel spel om de juiste bandenspanning te vinden. In het Spaanse terrein kon ik met een bandenspanning van 1,8 bar prima uit de voeten, op het asfalt leek deze bandendruk mij wat af te remmen. Het lichte suizen van de bandjes was dan ook een troostend geluid wanneer m’n vermogen zich niet helemaal naar de gehoopte snelheid vertaalde.

Na een heerlijke week vol zonnige offroad-avonturen heb ik de band bij thuiskomst nog even onderworpen aan de Noord-Limburgse gravelpaden. Langs de oevers van de Maas kwam de grijpgrage gravelband perfect tot zijn recht met wat meer lucht in de kamers. In deze omgeving kwam ik goed uit de voeten met een (ideale) van +/- 2.8 bar. 

"Wat ook een goed gevoel geeft, is dat de Overland van fairtrade rubber is gemaakt"

Wat ook een goed gevoel geeft, is dat de Overland van faitrade rubber is gemaakt. Dit betekent dat Schwalbe Indonesische boeren een eerlijke prijs geeft voor hun natuurrubber. Ook goed om te weten: het rubber is afkomstig uit zogenaamde jungleplantages. Bij dit soort plantages blijft - in tegenstelling tot monoculturen - de grote biodiversiteit van het regenwoud behouden.

Conclusie

Met een adviesverkoopprijs van €64,90 is deze slof niet de goedkoopste. Daartegenover staat wel dat – als we de duurzaamheidsbelofte van Schwalbe mogen geloven – de band langer meegaat dan de meeste van zijn concurrenten. 

"De sloffen zijn wat mij betreft het ultieme compromis tussen snelheid, grip en duurzaamheid"

De banden hebben een onverwoestbare, betrouwbare en vergevingsgezinde indruk op me gemaakt. Zo is de grip eindeloos. Verlies je toch de controle, dan zal dit eerder aan je stuurkunsten liggen dan aan het aangrijpen van de band op de ondergrond.

De sloffen zijn wat mij betreft het ultieme compromis tussen snelheid, grip en duurzaamheid. Het veelzijdige profiel en het sterke karkas zijn hier schuldig aan. Daarom laat ik ze nog even rustig om mijn velgen liggen. Kan ik meteen kijken of ze inderdaad lang meegaan.

Stuif naar www.schwalbe.com voor uitgebreide info. 





 
Troy Corsen
Door Troy Corsen

Dit vind je misschien ook interessant