Eerste indruk van de Absolute Cycling The One fietsnavigatie
Duurzaam en strak design uit Arnhem.
Wij worden blij van het ontwerp van de Mio. Het elegante toestel is kleiner dan zijn voorganger maar heeft een groot 3” touchscreen. Daarmee heeft de Mio Cyclo 505 een van de grotere schermen op de markt. In het verleden kreeg Mio kritiek over het onduidelijke scherm. Zeker in de zomer. Daar merken we bij dit toestel niets meer van. We hebben de Mio afgelopen maanden zowel in binnen- als buitenland getest onder verschillende omstandigheden: stortbuien, vorst en zon. In alle omstandigheden bleef het scherm goed leesbaar en goed te bedienen. Zowel met blote handen als met handschoenen aan.
Wanneer je het toestel voor de eerste keer inschakelt dan valt de simpele navigatiestructuur meteen op. De belangrijkste functies vind je met grote knoppen in één overzicht: dashboard, navigatie, geschiedenis, training en instellingen. De Cyclo 505 werkt heel intuïtief. Je snapt meteen waar je verschillende functies vindt en hoe je deze gebruikt. Dat is zeker niet bij alle navigatietoestellen het geval.
Je kunt de Mio als activity tracker gebruiken waarbij het toestel je snelheid, hoogtemeters en verbrande calorieën bijhoudt. Je kunt het apparaat natuurlijk ook gebruiken waar hij in eerste instantie voor is gemaakt: navigeren. Je kunt direct wegfietsen door een adres of Point of Interest (POI) zoals een fietsenwinkel of café te selecteren. Je kunt echter ook een mooie route van Fietssport.nl gebruiken. Synchroniseren van routes kan via de old-fashioned-way door je toestel via een kabel aan je PC te hangen of via de ingebouwde WIFI functie. Om gebruik te maken van de WIFI functie moet je wel een account aanmaken op MioShare en software voor je PC installeren. Ervaring leert dat het ouderwets knippen en plakken van bestanden net zo snel werkt. Daarvoor heb je namelijk geen account nodig. Toch hebben een account op MioShare en de bijbehorende software een groot voordeel. Daarmee kun je namelijk gratis updates (zoals kaartmateriaal) voor je Cyclo 505 downloaden.
Een voordeel ten opzichte van veel andere toestellen is dat het kaartmateriaal al op je toestel is geïnstalleerd. Bij Garmin-toestellen moet je zelf kaarten kopen (of downloaden, er is genoeg gratis materiaal) en installeren. Mio heeft dit al voor je geregeld door een kaart van heel Europa te installeren.
Let er bij vertrek op dat het apparaat goed vastzit. Ons toestel is al een keer van de fiets gestuiterd. Dit was een goede test voor de duurzaamheid van de Mio. Deze heeft hij op een klein schaafwondje aan de body met glans doorstaan. Met de meegeleverde bevestigingsdop kun je de Mio op je stuurpen monteren. Wij vinden het prettiger om de Mio op een frontmount te monteren. Daarmee blijft je blik tijdens het fietsen naar voren gericht wat de veiligheid ten goede komt.
Wanneer je een of meerdere routes naar je Mio gesynct hebt en het apparaat op je stuur hebt gemonteerd dan kan het fietsen beginnen. Je eerste meters worden onmiddellijk door je toestel opgepikt en er wordt gevraagd of je een opname wilt starten. Op die manier kun je onderweg de gemiddelde snelheid bijhouden en bij thuiskomst je rit analyseren. De turn-by-turn navigatie wijst je eenvoudig de weg en geeft elke instructie aan met een geluidsignaal. 200 Meter voordat je van richting verandert piept je toestel, licht het scherm op en geeft een dikke, groene pijl aan welke richting je op moet fietsen om de route te volgen.
Een leuke optie tijdens het fietsen is de hellingsgraad. Je kunt live zien hoe stijl de helling is waar je tegenop fietst. Deze functie reageert echter een tikkie traag. Zeker op onze korte Nederlandse klimmetjes heeft de functie daardoor weinig meerwaarde. We hebben het apparaat ook in de Spaanse bergen getest. Daar is de functie prettig omdat je bij lange klimmen beter je energie kunt verdelen.
We hebben de Cyclo 505 vooral op de weg getest maar zijn uiteraard ook kort de trails opgedoken met dit navigatietoestel. Hoewel de Mio zijn werk doet, is een navigatietoestel voor Nederlandse MTB-routes overbodig. De routes zijn goed uitgepijld en doordat veel routes een aaneenschakeling van singletracks zijn, kun je bijna niet verkeerd fietsen. We hebben de Mio op de mountainbike vooral gebruikt als activity tracker. Dat werkt prima. Ook in dichte bossen blijft het GPS-signaal top.
Een leuke en unieke functie op Mio apparaten is de SurpriseMe functie. Je vertelt het toestel hoe ver of hoe lang je wilt fietsen en er worden automatisch drie routeopties voor je gegenereerd. Een leuke optie om andere paadjes of wegen in je omgeving te ontdekken. In het instellingenmenu kun je bovendien bepalen waar je route aan moet voldoen. Mag de route alleen over hoofdwegen of fietspaden of bibber je het liefst over lange kasseienstroken? De keuze is aan jou.
Wanneer je een volle dag in het zadel zit, krijgt de Cyclo 505 het lastig. Fully charched moet het toestel het zo’n 12 uur volhouden. Onze ervaring is dat dit niet lukt. Na een flinke rit van 7 uur hadden we nog maar weinig batterij over. Mio geeft op de website aan dat je de batterijduur kunt rekken door geluidsmeldingen en sensoren uit te schakelen en de helderheid van het scherm terug te brengen naar een minimum.ANT+
Deze optie zorgt ervoor dat je jouw hartslagsensor, wattagemeter of cadanssensor eenvoudig aan je Mio kunt koppelen. Zo verzamel je alle data overzichtelijk op één plek. De Mio detecteert automatisch of er koppelbare apparaten in de buurt zijn. Handig maar in grote groepen vervelend. Het apparaat blijft dan continue vragen of je sensoren wilt koppelen. Niet prettig wanneer je snel je gemiddelde of snelheid wilt aflezen. Wil je de meldingen niet meer ontvangen dan kun je deze uitzetten. Voor de materiaalfreaks onder ons met een mooie Shimano Di2 groep: ook dit kun je aan je Mio koppelen. Daarmee kun je de batterijstatus zien en deze na afloop van je rit analyseren.
De Mio Cyclo 505 is een prima navigatietoestel: gebruiksvriendelijk, goed leesbaar scherm en de SurpriseMe functie is een leuke toevoeging.
+ Gebruiksgemak | - Beperkte batterijduur |
+ Leesbaarheid scherm | - Bevestiging op stuur |
+ SurpriseMe | |
+ Kaartmateriaal al geïnstalleerd | |
+ Sterk GPS-signaal | |
+ ANT+ en WIFI |
Upgrade naar een PLUS-account. Je ontvangt dan 6x per jaar Fietssport Magazine, het grootste fietsblad van Nederland, boordevol tips, inspiratie en reviews.
Upgrade naar PLUSFietsende sportgek. Mountainbiken, wielrennen, triathlon en trailrunning. Altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen. Zorgt dat je op Fietssport.nl de leukste artikelen, mooiste tochten en meest uitdagende routes vindt.
Duurzaam en strak design uit Arnhem.
Op zoek naar een nieuwe helm? Lees dan verder.
"Niet voor niets is overachieve ons motto"
Betrouwbare verlichting voor donkere ritten.
Goede investering in zichtbaarheid.
Strak en scherp geprijsd brilletje.
Puike prijsvechter.
"Het is fijn als je je niet over je materiaal hoeft te bekommeren"
Snelle crosscountry sloffen!
Een unieke, capabele én premium fietscomputer