Materiaal Gewijzigd op 28 juni 2021

Test: Kona Sutra ULTD

Is het een gravelbike? Een racefiets? Een mountainbike? Nee, het is de Kona Sutra ULTD, een Amerikaanse badass die zich verdraaid lastig in een hokje laat proppen. Wij namen de tijd om de stalen terreinvreter eens flink onder handen te nemen.

Test: Kona Sutra ULTD
Test: Kona Sutra ULTD

Kun je verliefd worden op een fiets? Ja, dat kan. Het overkwam mij toen ik de Kona Sutra ULTD voor het eerst zag. De ranke lijnen, het stoere stuur, de vette mountainbikesloffen, de paarsbruine glitterkleuren: de bike blies me compleet van mijn fietssokken – ondanks dat-ie misschien niet voldoet aan het standaard schoonheidsideaal.  Je begrijpt dat ik na deze eerste kennismaking stond te trappelen om de Kona eens flink onder handen te nemen. Maar eerst vertel ik je iets over de familiegeschiedenis van deze veelzijdige terreinvreter.

Sutra stamboom

De Kona Sutra ULTD is de liefdesbaby van een driehoeksverhouding tussen een racefiets, een mountainbike en een gravelbike. De eerste Sutra zag al in 2005 het levenslicht.  De stalen fiets was (en is) een klassieke randonneur: een racefiets die is aangekleed met spatborden, bagagedrager(s), extra bidonhouders en brede banden. Ideaal om bepakt en bezakt mee op pad te gaan.

Zo’n 10 jaar later kreeg de originele Sutra een broertje: de Sutra LTD. Dit was een van de eerste fietsen die een klassieke mountainbikegeometrie (frame) met dikke MTB-banden en een drop bar (gravelstuur) combineerde. Of zoals het Amerikaanse merk het destijds zelf verwoordde: “The Sutra LTD is what happens when a mountain biker imagines a touring bike.” Een begrijpelijke uitspraak voor een merk dat al sinds 1988 terreinfietsen aan de man brengt.

New kid on the block

De ULTD is de nieuwste telg uit het Sutra-geslacht. Het grootste verschil met de LTD (limited) is dat deze bike onbegrensde (unlimited) mogelijkheden biedt. Althans, dat is wat Kona claimt: “The Sutra ULTD is the continuation of a dream to make a drop bar bike as badass as possible.”

Om deze droom uit te laten komen heeft de new kid on the block een lagere standover height dan zijn voorgangers. Door deze lagere hoogte, gemeten vanaf de grond tot aan de top van de liggende bovenbuis, is een sportievere zithouding mogelijk waardoor de bike in het terrein beter uit de voeten zou moeten komen.

Een bijkomend voordeel van de lagere standover height is dat er een dropper post (verstelbare zadelpen) in de zitbuis past. In Nederland zul je deze niet nodig hebben. In het buitenland, op technische (mountainbike) trails, kan een lagere zadelhoogte echter handig zijn. Daarnaast ziet de dropper post er gewoon vet uit, helemaal omdat Kona de remote in de linker SRAM shifter heeft ingebouwd. Ook de 29 x 2,25” MTB-banden verraden dat deze Sutra niet vies is van een offroad-avontuurtje. Zelfs dikkere sloffen (29 x 2,4”) passen moeiteloos in het frame.Een ander verschil met de LTD is de head tube angle (stuurhoek); deze is 1.5° vlakker geworden. Hierdoor laat de ULTD zich op papier nergens uit het veld slaan, oftewel het stuurgedrag van de fiets is super smooth (lees: rustig en ontspannen).

Last, but not least: de nieuwe Sutra is uitgerust met bizar veel mounts. Zo zitten er bevestigingsnokken – onder andere geschikt voor dragers, frametassen en bidonhouders – op de schuine onderbuis (4), op de bovenbuis (6) en op de beide voorvorkpoten (8).

Nergens vies van

Genoeg gekletst, tijd om je meer te vertellen over de buitenechtelijke avonturen die ik met deze badass bike heb beleefd. Ik gaf de Sutra ULTD wekenlang de sporen, onder andere op de Veluwe (gravelpaden) en op de Utrechtse Heuvelrug (singletracks). Tussendoor pakte ik her en der de nodige asfaltstroken mee.

Maar laat ik beginnen bij het begin: de zithouding. Deze houdt het midden tussen sloom en sportief. Ideaal voor lange dagen in het zadel. Al na de eerste rit wordt me duidelijk dat deze houding op mijn lange lijf geschreven is. De lange bovenbuis, de korte stuurpen, de comfortabele drop bar; de bike zit als een paar goed ingelopen bergschoenen. 

Hiermee houdt de vergelijking niet op. Net als een paar stevige stappers voelt ook de Kona zich niet echt op het asfalt thuis. Iedere keer als ik van mijn huis naar het bos fiets, moet ik serieus mijn best doen om op snelheid te komen (en vast te houden). Dit heeft niet zozeer te maken met de comfortabele zithouding als wel met de banden en zware wielen; de WTB wielen in combinatie met de Maxxis Rekon banden lopen vrij zwaar. Daarbij zorgt het hoekige bandenprofiel dat de fiets vrij vierkant door de bocht gaat. 

Flowy trails

Dit gevoel verdwijnt meteen als ik met de Kona van het gebaande pad ga. Direct komt het speelse karakter van de bike bovendrijven. Met name op lekker lopende singletracks, zoals MTB-routes Den Treek, Lage Vuursche en Austerlitz, gaat de Sutra als een speer. Bochten, bulten, boomwortels; de bike lust er wel pap van.

Vooral onder in de beugels is het een feest om over flow trails te knallen. De Kona stuurt super strak en het noppenprofiel van de Maxxis banden voorkomt ongewenste slippertjes. Voor maximale grip rijd ik wel met minimale druk (zo’n 1,5-1,7 bar). Goed kunnen sturen en anticiperen is hierbij wel van belang. Ben je hier niet zo bedreven in, dan kost het aanzienlijk meer moeite om de vaart erin te houden.

Het surfy fietsgevoel verdwijnt tijdens klimmetjes. Hier zorgt de ontspannen geometrie – lange wielbasis en luie balhoofdhoek – dat ik vol aan de bak moet. Ook het zwaarlijvige karakter van de Kona draagt niet bij aan het klimplezier. De SRAM Rival 1x11 speed versnellingsbak valt overigens niets te verwijten; deze doet onopvallend maar soepel zijn werk. Afdalen gaat gelukkig een stuk makkelijker. Remmen los en gaan. Nu zorgen de brede banden en de lange wielbasis ervoor dat de fiets als een Amerikaanse pick-uptruck naar beneden dendert. 

Gravelpaden

Ook eindeloze gravelstroken op de Veluwe vreet de 'viespeuk' met huid en haar op. Toch kost me dit op een of andere manier meer energie dan de slingerende MTB-trails op de Utrechtse Heuvelrug. Vooral op aangestampte kiezelpaden moet ik moeite doen om het tempo vast te houden. Ik vermoed dat een andere bandenkeuze (en een lichtere wielset) hier een wereld van verschil uitmaakt.

De vraag is in hoeverre dit belangrijk is. De Sutra is niet bedoeld om als een raket over de paden te knallen. Wel om relaxed mee te toeren en van de omgeving te genieten – met of zonder bikepacking-tassen. Brede inzetbaarheid is belangrijker dan snelheid dus.

Toch deinst de Sutra ook tijdens het gravelbiken niet terug voor een uitdaging. Zo stuit ik ter hoogte van het gehucht Drie op het Solse Gat, een 20 meter diepe kuil in het Speulder- en Sprielderbos. Omdat het gat te mooi is om links te laten liggen, stort ik mezelf de diepte in. Onderin moet ik vol bijtrappen om weer uit de kuil te komen. Ondanks de geulen en boomwortels die ik moet overwinnen, verlies ik geen moment de controle. Ook tijdens alle ander gravelritten geeft de Kona geen krimp. 

Brede inzetbaarheid

Behalve zijn veelzijdigheid blinkt de Kona ook uit in comfort. Dit komt grotendeels door het gebruikte framemateriaal: staal (cromoly butted). Staal heeft namelijk de prettige eigenschap dat het 'flexibel' is waardoor kleine oneffenheden tijdens het fietsen worden gladgestreken.

Ik merk dat de Sutra zich hierdoor in het terrein vrij makkelijk staande houdt, ook al is deze bezaaid met kuilen en boomwortels. Hoewel ik geen gebruik van de dropper post heb gemaakt, kun je op technische (downhill) trails ook nog met je zadelhoogte spelen. Let wel: de bike is niet bedoeld om ruige rockgardens of dikke drops te pakken.

Conclusie

De Kona Sutra ULTD is een als gravelbike vermomde mountainbike. Een veelzijdige alleskunner die zich zowel op golvende flow trails als avontuurlijke gravelpaden thuis voelt. Door de uitgekiende geometrie is de stalen Sutra comfortabel, wendbaar en super stabiel. Daarnaast is hij door zijn ranke vormen en fraaie kleurstelling ook nog eens een echte eyecatcher. En de naam is natuurlijk goud. Kortom, een ideale bike om eens flink mee buiten de lijntjes te kleuren. 

Plus

+ veelzijdigheid
+ comfort
+ stoere looks
+ tijdloos

Min

- hoge rolweerstand banden
- gewicht

Specs

•    Aandrijving: SRAM Rival, SRAM NX Eagle (11-speed) 
•    Remmen: SRAM Rival 1 (160mm)
•    Wielen:  WTB KOM Light Team i27 TCS 2.0 29” 
•    Vork: Kona Project Two Cromoly Disc Touring 
•    Zadelpen: TransX Dropper + Rad Internal (31,6mm)
•    Stuur en stuurpen: Kona Road Bar en Kona Road Deluxe Stem
•    Banden: Maxxis Recon Race EXO TR 29 x 2,25”
•    Zadel: WTB Volt
•    Gewicht: 12,85 kg
•    Prijs: 2.599 euro
•    Meer info: konaworld.com

Ard Krikke

Door Ard Krikke

Verslingerd aan mountainbiken en wielrennen. Is gek op singletracks, maar vindt het ook heerlijk om over kaarsrechte polderwegen te racen. Staat daarnaast regelmatig op zijn windsurfplank en hoopt iedere winter – tegen beter weten in – op de Elfstedentocht.

Dit vind je misschien ook interessant

Schwalbe Aerothan sept/okt Schwalbe Aerothan sept/okt
 

Ontvang inspiratie in je mailbox

Ontvang inspiratie in je mailbox

Inschrijven nieuwsbrief Inschrijven

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang maandelijks de beste artikelen uit ons online magazine.

Haal meer uit Fietssport en ga voor het PLUS account. Bekijk de voordelen
Haal meer uit Fietssport en ga voor het PLUS account. Bekijk de voordelen