• Materiaal
  • Gewijzigd op 28 maart 2022

Test: Koga Colmaro Allroad LTD

Het oer-Hollandse Koga bestaat al sinds 1974 en maakt onder andere de fietsen waarop de Nederlandse baanwielrenners meerdere Olympische medailles wonnen. Met de Colmaro brengt Koga een gravelbike uit, afgemonteerd met een Rotor groepset.
Test: Koga Colmaro Allroad LTD

Het helblauwe aluminium frame van de Colmaro is een sierlijke verschijning. Niet alleen doordat de lasnaden overal mooi zijn weggewerkt, ook de strakke geometrie oogt stijlvol. De insteek van een speelse lichtgewicht gravelracer die ook op de weg goed uit de voeten kan is goed te zien; op het eerste gezicht had dit zo een cyclocrosser kunnen zijn.

Wat ook meteen opvalt is dat het frame geen ruimte biedt voor al te brede banden; 35 millimeter is het maximale wat je erin kwijt kan. Ondanks dat dit in Nederland vrijwel overal voldoende is, lijkt dit toch een gemiste kans. Gravelbanden worden steeds breder wat het comfort en grip ten goede komt, en het gaat zelden ten koste van de rolweerstand of andere rijeigenschappen. 

Hydraulisch schakelen

Als we verder kijken springt de groepset meteen in het oog: de Rotor 1x12 is een exotische verschijning die je nog weinig tegenkomt. Naast de strakke looks is het ook nog eens de eerste groep die volledig hydraulisch is; zowel remmen als schakelen gebeurt met hydraulische olie.

Dat heeft zowel voordelen als nadelen: elk jaar kabels vernieuwen of een kabelbreuk behoren tot het verleden, maar ook de olie moet een keertje ververst worden en dat is een wat arbeidsintensiever proces.

Daarnaast is de feedback van het schakelen wat anders. Er is een minder duidelijke ‘klik’ zoals andere groepen die wel hebben, en ook de schakelbeweging is vrij lang. Hierdoor is het vooral in het begin soms even zoeken, maar als je het door hebt schakelt het wel soepel en nauwkeurig.

Natuurlijk is de crankset ook van Rotor, en zoals je bij dit merk kan verwachten, wordt deze geleverd met een ovaal voorblad. Verder is de fiets afgemonteerd met bombproof Mavic Allroad-wielen waar een setje soepel rollende WTB Byway-gravelbanden op ligt, in 34 millimeter breedte. De remmen zijn van Magura en werken zoals we van de Duitse fabrikant gewend zijn goed, met veel ruimte voor modulatie.

In de praktijk

Eenmaal op de fiets merk je al dat de Koga Colmaro LTD beslist geen langzame gravelbike is. De WTB- banden rollen door het gladde loopvlak al goed op asfalt en de fiets voelt heerlijk direct aan. Het aluminium frame is ‘snappy’ en kan zich qua stijfheid prima meten met carbon frames. Zodra je van de gebaande paden af gaat, komt het speelse karakter meer tot z’n recht.

De wat compacte geometrie zorgt ervoor dat je de Colmaro gewillig door scherpe bochten kan sturen en heerlijk kunt versnellen op korte, venijnige klimmetjes, waarbij het stijve frame en het ovalen voorblad ook een handje helpen. Maar ook op lange rechte stukken is de Koga een gravelbike die je goed op z’n staart kan trappen. 

Om de Colmaro tot het uiterste te testen duik ik de technische en heuvelachtige mountainbikeroutes rondom Nijmegen in, en ook hier geeft-ie geen kik. Sterker nog, ik kom terug met een aantal nieuwe PR’s op technische singletracks!

Als het plotseling begint te regenen, verandert het gevoel op de Colmaro totaal. Zelf ben ik niet van suiker en kan ik wel genieten van een beetje spelen in de modder, maar de snelle sloffen van WTB die onder de fiets liggen beginnen bij een paar druppels al snel te glijden en als het bos eenmaal nat is, verliezen ze veel van hun grip. Toch wel een klein minpuntje op een verder mooie fiets.

Bijzonder en opvallend

Met de Colmaro LTD heeft Koga een leuke en speelse gravelfiets op de markt gezet waarmee je ook op het asfalt of in een veldrit prima uit de voeten kan. Dat er geen ruimte is voor brede banden en dat de standaardbanden niet veel grip hebben mag de pret eigenlijk niet drukken. Want eenmaal buiten is het gewoon een heerlijke fiets om op te rijden, en vooral om mee te spelen. 

De prachtige blauwe kleur en de bijzondere groepset geven de Colmaro een bijzonder en opvallend karakter, eentje waarmee je gegarandeerd aanspraak krijgt op de fiets. En met de prijs-/kwaliteitverhouding zit het ook wel goed.

In de plus

+ Unieke groepset
+ Speelse fiets
+ Veelzijdig karakter

In de min

- Ruimte voor maximaal 35mm banden
- Banden alleen voor droog weer geschikt

Meer info vind je op KOGA.COM

Tekst en beeld: Merlijn Spenkelink

Redactie Fietssport
Door Redactie Fietssport

Redactie Fietssport

Dit vind je misschien ook interessant