• Materiaal
  • Gewijzigd op 8 juli 2020

Test: Cube Stereo Hybrid 160 HPC

Een test die anders loopt dan verwacht. Als ik de wielen in het frame monteer en een blik werp op de lange voorvork, besef ik dat dit niet de gevraagde Hybrid 140 is. Het is zijn brute 160 mm lange broertje. Downhill it is!
Test: Cube Stereo Hybrid 160 HPC
Test: Cube Stereo Hybrid 160 HPC

Een foutje is zo gemaakt. De 140 en 160 variant hebben op het eerste oog veel van elkaar weg. Beide modellen komen in blauw/oranje Action Team kleurstelling, hebben een Fox-vork en –dropper met Kashima coating (kwijl) en hebben dezelfde Bosch CX-motor. 

Natuurlijk zijn er ook genoeg verschillen. De naam van de modellen verraadt hoeveel veerweg je onder je kont hebt. Bij het downhill-model heb je een Fox Float DPX2 demper met 160 mm veerweg en de Fox 36 Float Factory FIT4 vork heeft een 170 mm set-up. Daarnaast is de geometrie logischerwijs anders: de achtervork is 15,5 mm korter, de reach is 8 mm langer en de bottom bracket ligt een flink stuk lager dan bij de 140-variant. Dat suggereert een stabiele maar toch wendbare fiets. Zeker in combinatie met de 27,5” wielen. 

Specs

  • Aandrijving: Shimano XT 12-speed
  • Remmen: Shimano XT
  • Wielen: Newmen Evolution SL E.35 alu velgen met Shimano XT-naven 
  • Vork: Fox 36 Float Factory FIT4 (Kashima coating) 170 mm
  • Demper: Fox Float DPX2 Factory EVOL ( Kashima coating) 160 mm 
  • Motor: Bosch Permormance Line CX, 75Nm / 625 Wh
  • Accu: Bosch PowerTube 625
  • Gewicht: 23,5 kg
  • Actieradius: +/- 60 km (bij 76 kg, middenstand)
  • Prijs: 5.999 euro

Motor en accu

De Stereo Hybrid is uitgerust met een vierde generatie Bosch performance motor. De Bosch CX middenmotor is sterk verbeterd: de 2,9 kg zware motor is compacter, even krachtig, maar een stuk efficiënter. De motor heeft 75 Nm koppel, wat zorgt voor een zeer krachtige versnelling. Gelukkig wordt die kracht bij deze nieuwe motor een stuk gedoseerder vrijgegeven. Dat voelt veel natuurlijker. Ook lijkt de wrijving wanneer je harder dan 25 km/u rijdt een stuk minder. 

Qua ondersteuning heb je keuze uit vier standen: Eco (60% ondersteuning), Tour (140%), eMTB (140-340%) en Turbo (340%). De intelligente eMTB-modus past de hoeveelheid ondersteuning automatisch aan de terreinomstandigheden aan. Daarmee hoef je niet meer na te denken, omdat hij precies de juiste hoeveelheid vermogen levert. De batterij heeft een capaciteit van 625 Wh en is mooi weggewerkt in de onderbuis. 

Geschikt terrein, een uitdaging

Ik kan redelijk fietsen. De afgelopen jaren fietste ik over de slickrocks in Moab, tackelde ruige terreinen in Zuid-Afrika en verslond kilometers aan rockgarden in Schotland. Maar ik ben zeker geen downhiller. Ik neem normaal gesproken geen enorme gaps en houd er niet van mezelf meters de lucht in te lanceren. Maar ik moet er toch aan geloven. Je kunt simpelweg niet anders met deze eMTB. 

Dat blijkt als ik een eerste verkenningsronde maak op mijn thuisroute. Hoewel het Rijk van Nijmegen voldoende trails met een ruig randje heeft, liggen er toch voornamelijk (net als in de rest van Nederland) strak getrokken singletracks waarbij je van de ene naar de andere kombocht slingert. En dat is geen ideel terrein voor deze 160. Door de lage bottom bracket, bedoeld voor stabiliteit in serieuze afdalingen, kussen mijn pedalen bij het trappen geregeld de grond. Dus zoeken we trappetjes, drops, worteldekens en stenen. Dat valt nog niet mee. Vanwege de coronabeperkingen zijn we veroordeeld tot ons eigen landje. 

Gelukkig ligt er dichtbij een klein bikepark. Op de flanken van de skiheuvel in Wijchen ligt een mooi parcours dat al enkele jaren het decor is van een van de stages van de Mini Downhill Cup. Niet al te spannend maar toch een aantal kleine schansjes en rock gardens. Soepel brengt de Bosch CX motor mij tot bovenaan de skihelling. Voordat ik me naar beneden stort, controleer ik met klamme handjes of alles goed vast zit. 3, 2, 1, Go! 

De handen worden droger en de angst verdwijnt uit mijn gezicht. Dit is waar de Stereo Hybrid 160 voor gemaakt is. Wat een brutus! De Fox Float 34 voorvork is een van mijn favoriete onderdelen. Zonder al teveel afstellen, zuigt de vork moeiteloos alles op wat je voor zijn neus gooit. Na elke sprong en drop neemt het vertrouwen toe. In totaal rijd ik de WIjchense Berg 10x op en af. Geen probleem met een motor onder je kont. Omlaag verlies ik geen enkel moment de controle. De Stereo is een hele stabiele fiets, gemaakt voor ruig terrein. 

Daar zit meteen ook het nadeel. Zoveel ruig terrein hebben we niet in Nederland. Op ‘normale’  singletracks is de 170 mm vork overbodig, is de bottom bracket veel te laag en kost het bijzonder veel moeite om de 23,5 kg zware machine door krappe bochten te wringen. Voor onze Nederlandse tracks passen de 140 en 120 modellen van Cube daarom beter. 

Conclusie

Zoek je een fiets voor in de bikeparken, eentje waarmee je kilometers lang alleen maar met je neus omlaag rijdt? Dan is de Stereo Hyrbid 160 een dikke aanrader. De fiets voelt in afdalingen net zo betrouwbaar als de afmontage. En dat alles voor een degelijke prijs.  

Bart van de Vossenberg
Door Bart van de Vossenberg

Fietsende sportgek. Mountainbiken, wielrennen, triathlon en trailrunning. Altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen. Zorgt dat je op Fietssport.nl de leukste artikelen, mooiste tochten en meest uitdagende routes vindt.

Dit vind je misschien ook interessant