• Materiaal
  • Gewijzigd op 6 oktober 2021

Test: Cervélo Aspero 5

Door de toevoeging van grindstroken in het profpeloton en groeiende populariteit van races als Dirty Kanza en Grinduro ontwikkelen steeds meer merken ook pure gravelracers. Zo ook Cervélo dat met de Áspero 5 een ware sneltrein introduceert.
Test: Cervélo Aspero 5
Test: Cervélo Aspero 5

Op veel gravelbikes zit je er gerieflijk bij: ‘flexende’ achterbruggen, verende balhoofden of sturen die trillingen absorberen. Bij een aantal merken is dat comfort ondergeschikt aan snelheid. Maar ook over gravel kun je hard rijden. Zo heeft 3T de Exploro in haar collectie, produceerde Ridley met de Kanzo Fast een aerogravelbike en lanceerde Cervélo dus de Áspero. Dit model is overigens niet nieuw.

Hoewel ik er in het ‘wild’ weinig tegenkom, is de Áspero toch alweer een aantal jaren oud. Het topmodel – de Áspero 5 – is echter wel hagelnieuw. Het frame heeft een afslankkuur ondergaan en weegt nu 100 gram lichter, de derailleur- en remkabels zijn weggetoverd en het frame in een glimmend jasje gestoken. 

Sportieve zit

De fiets ziet er in ieder geval bloedsnel uit. En zoals de technici van het Nederlands-Canadese merk zeggen: “If it looks fast, it probably is." Er zijn weinig compromissen gedaan aan de fiets wat betreft aerodynamica en snelheid.

De framebuizen zijn zo gevormd dat de fiets met zo min mogelijk weerstand door de wind snijdt, nokjes voor bikepacking zijn er niet én het stuur is plat en buigt richting de zijkanten zelfs vier graden naar beneden voor een sportieve zit. Daarnaast zijn de kabels fraai weggewerkt. Deze lopen vanaf het stuur via het balhoofd direct het frame in, waar veel merken ervoor kiezen de routing via de onderbuis te laten lopen.

"Zelfs de kleur van het met Shimano Di2 uitgeruste topmodel oogt snel"

Deze fiets komt in de kleur ‘purple sunset’. Een uitgesproken paint job die niet bedoeld is voor mensen die anoniem hun rondjes maken. In de buitenlucht is de Áspero een echte kameleon. In de felle zon neemt-ie een glinsterende gouden kleur aan, maar verdwijnt die zon achter de wolken dan kleurt de fiets paars. Ben je gecharmeerd van de fiets, maar is deze kleurstelling je iets te heftig? Dan is de 5 ook verkrijgbaar in de kleur ‘five black’. 

Details maken het verschil

Tijd voor een test. Ik ben gezegend met een achtertuin waar menig offroad liefhebber jaloers op is. Ideaal als je je een compleet beeld van een gravel- of mountainbike wilt vormen. Steile klimmen, snelle afdalingen, eindeloze grindstroken en technische singletracks. Het zit allemaal in mijn testrondje. 

Door de keuze voor snelheid, heeft de Áspero logischerwijs ook een aantal tekortkomingen. Op technische singletracks of ruige afdalingen heb ik het gevoel alsof ik op een zenuwachtige racefiets zit. Je bent daarbij helemaal overgeleverd aan je eigen fietstechniek.

Daarbij moet ik zeggen dat ik de Trail Mixer niet heb gebruikt. Dit is een dropout in je voorvork waarmee je de positie van je as – en dus je voorwiel – kunt veranderen en daarmee het rijgedrag. Tijdens de test staat de Trail Mixer in de steilste stand waardoor die lekker agressief stuurt, maar ook minder controle heeft dan in de luiere stand.

Verwacht overigens niet dat met deze aanpassing je gravelbike verandert in een capabele trailbike. Het verschil zit in de details, maar die kunnen net dat beetje verschil maken in het stuurgedrag. 

Stuiven over witte stroken

Wat ook direct opvalt is de stijfheid van de fiets. Nadeel van zo’n stijve fiets is het gebrek aan comfort op lange ritten. Hobbels en oneffenheden komen harder aan dan bij veel andere gravelbikes, maar goed dat is de prijs voor snelheid. Dat wetende is het ook niet gek dat Cervélo nokjes voor bikepacking achterwege heeft gelaten. 

"Groot voordeel van een stijf frame is de snelheid en reactiviteit"

Bij de eerste pedaalslag schiet de Áspero uit de startblokken. Door de sportieve zit en aerodynamische details bespaar je enkele watts; deze energiebesparing kun je op lange, rechte stroken in je pedalen stoppen.

Dankzij de dubbele Shimano GRX-groep kun je op deze witte wegen en op het asfalt veel snelheid maken. Sterker nog, zelfs tijdens een wegrit met vrienden houd ik het tempo makkelijk vol op mijn gravelbanden. De carbonwielen van Reserve met betrouwbare DT Swiss 350-naaf zijn lekker licht en eenvoudig op snelheid te houden.

Door de interne velgbreedte van 24 mm kun je een brede range banden monteren, minimaal 28 mm tot maximaal 42 mm. Bovendien zijn de wielen ook nog eens oersterk. Zoek op YouTube maar eens op Danny McAskill in combinatie met Reserve en zie hoe de trialbiker met alle macht probeert een setje Reserves aan gruzelementen te rijden. 

Het eindoordeel

De Áspero 5 heeft een duidelijke doelgroep en gebruiksdoel. Hij blinkt uit waarvoor hij gemaakt is: snelheid. Verwacht geen alleskunner waar je singletracks mee aanvalt of comfortabel over ruige bospaden scheurt, want dan kom je van een koude kermis thuis. Maar zoek je een gravelbike voor Strade Bianche-achtige stroken? Dan is deze unieke in het oog springende sneltrein het overwegen waard.

De plussen

-    Heel snel
-    Unieke fiets
-    IJzersterke wielset 

De minnen

-    Minder geschikt voor ruiger terrein
-    Een stevig prijskaartje

Voor € 7.999,- staat deze uitvoering van de Cervélo Aspero bij jou te shinen. Meer info? Zie Cervélo.com

Bart van de Vossenberg
Door Bart van de Vossenberg

Fietsende sportgek. Mountainbiken, wielrennen, triathlon en trailrunning. Altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen. Zorgt dat je op Fietssport.nl de leukste artikelen, mooiste tochten en meest uitdagende routes vindt.

Dit vind je misschien ook interessant