• Materiaal
  • Gewijzigd op 24 juni 2024

Test: 4x fietsverlichting

Hoe kom jij de donkere maanden door? Wordt het spinnen, zwiften of de baan op? Of blijf jij door weer en wind stoempen op de weg? Dan hebben we speciaal voor jou een test van vier merken fietsverlichting.
Test: 4x fietsverlichting

Fietsverlichting voor de racefiets. Welke eisen stellen wij wielrenners aan een koplamp en een achterlicht? Bovenal moet verlichting er voor zorgen dat je wordt gezien door andere weggebruikers. Daarnaast is het belangrijk dat de verlichting brandt op een accu. Een accu die je eenvoudig kunt opladen en met voldoende capaciteit, zodat je niet het laatste stuk naar huis op de tast moet rijden. 

Koplamp en achterlicht wil je bovendien snel en gemakkelijk aan je fiets kunnen bevestigen. En tenslotte zou het fijn zijn als de set lampen zo compact en licht mogelijk van gewicht is. Vragen wij teveel? Niet volgens de producenten Spanninga, Sigma, Lezyne en BBB, naar eigen zeggen voldoet hun fietsverlichting aan onze eisen. Laten we eens testen of dat klopt.

Hoe test je fietsverlichting? 

Uiteraard door er mee door het donker te rijden. Word je door de verlichting opgemerkt in het verkeer? Is de koplamp krachtig genoeg om er mee op onverlichte wegen te rijden? Verblind je geen tegenliggers? Blijven de beide lampen op hun plaats als je er mee over slecht wegdek jakkert? En hoe lang doe je met een volle acculading? 

Dat laatste is sterk afhankelijk van de buitentemperatuur, want met het kwik daalt ook de capaciteit van de accu. Hoe korter de dagen, hoe langer de verlichting moet kunnen blijven branden op een volle acculading. 

Check ook ons dossier: Fietsverlichting.

En laat het nou tijdens die korte dagen het koudst zijn. Dus om zeker te weten dat de verlichting winterproof is, test je bij een temperatuur waarbij buiten fietsen nog te doen is. Een graad of zeven. Uiteraard met continue brandende lampen, want volgens de Nederlandse verkeersregels mag fietsverlichting niet knipperen. 

1. Lezyne Femto en Stickdrive

Als eerste treden de Femto en de Stickdrive voor het voetlicht. De fietsverlichting van producent Lezyne is de meest compacte en de lichtste uit de test. De koplamp luistert naar de naam Femto en weegt niet meer dan 27 gram. De lichtbron is een led. Het licht wordt gebundeld door een goed ontworpen lens en is daardoor feller dan je van deze kabouterlantaarn zou verwachten. 

In het pikkedonker schiet de Femto echter tekort. De koplamp is niet krachtig genoeg om het wegdek voor je te verlichten, maar zorgt er wel voor dat je wordt gezien door tegenliggers. 

De Femto bevestig je met een rubber band om je stuur, een eenvoudige en snelle manier van montage. Tenminste, zo lang je die band niet kwijt raakt. Door het compacte formaat van de Femto heeft de lamp een klein contactoppervlak dat bovendien vlak en glad is. Dat maakt een goede bevestiging aan een aerostuur lastig. 

Met een volle accu heb je gedurende een uur of zes licht. Voldoende voor meerdere ritten. Mocht de bodem van de accu in zicht komen dan kleurt de lichtschakelaar rood. 

Stickdrive heet het bijbehorende achterlicht. Het is een slank ontwerp en het lampje laat zich eenvoudig door middel van een rubberband aan je zadelpen bevestigen. Je hebt de keuze uit meerdere lichtstanden, waaronder een extra felle stand waarmee je bij daglicht kunt rijden. Brandend op vol vermogen doe je slechts anderhalf uur met een volle acculading. Niet echt lang.

De koplamp laad je eenvoudig op met behulp van de bijgeleverde usb-kabel, het achterlicht steek je als een usb- stick in je laptop. Handig. De afwerking van de fietsverlichting is top, maar Lezyne zou iets meer aandacht mogen besteden aan de gebruiksaanwijzing. Kortom, Femto en Stickdrive zijn een prima duo, wanneer je niet te ver van huis gaat en enkel op wegen met straatlantaarns rijdt.

Gewicht koplamp: 27 gram
Gewicht achterlicht: 22 gram
Meer info: Lezyne

2. Spanninga Arco

In de schijnwerper staat Arco van de Nederlandse producent Spanninga. Arco is de naam van een compacte en lichte set lampen en een sterk staaltje ‘dutch design’. In het achterlicht brandt een rij rood oplichtende ledjes. 

Ook in de koplamp vind je een zelfde rij ledjes, die uiteraard wit licht uitstralen. Al die ledjes naast elkaar geven behoorlijk veel licht en zorgen dat je zeker wordt opgemerkt door andere verkeersdeelnemers. 

Een lens die het licht bundelt ontbreekt echter en daardoor is de Arco koplamp niet krachtig genoeg voor gebruik op wegen zonder straatverlichting. Op een volle accu branden beide lampen een uur of vijf. Een waarschuwingslampje geeft aan wanneer het tijd is om op te laden, Spanninga levert er een usb-kabel bij.

De montage van beide lampen is een lichtend voorbeeld. Met behulp van een rubber band bevestig je het Nederlandse duo snel en stevig aan stuur of zadelpen. Door de rubber achterzijde van het lamphuis is een stabiele montage mogelijk, ook wanneer het stuur of de zadelpen een aerodynamische vleugelvorm heeft. 

Geen licht zonder schaduw, de afdichting van de usb-poort kan beter. Die afdichting moeten ze in Joure nog maar eens tegen het licht houden. Ondanks dat heb je aan de Arco’s een prima keuze voor gebruik op verlichte wegen.  

Gewicht koplamp: 37 gram
Gewicht achterlicht: 37 gram
Meer info: Spanninga

3. BBB Nanostrike 400 combo

Licht uit, spot aan. Die spot is de Nanostrike koplamp van BBB. In vergelijking met de koplampen van Lezyne en Spanninga is de Nanostrike groter en zwaarder. Die extra grammen zijn te wijten aan een volledig metalen lamphuis. De koplamp schuift in een lamphouder, die je met behulp van een brede rubberband eenvoudig en rotsvast aan je stuur bevestigd. Het licht komt van een led. Door de lichtknop meerdere malen in te drukken, kies je uit verschillende standen: van grootlicht tot dimlicht. 

Een lens bundelt het licht tot een smalle, maar krachtige spot waarmee je én ziet én gezien wordt. De Nanostrike straalt als een ster aan heldere hemel. Datzelfde geldt voor het Spark achterlicht, dat is uitgerust met een extra felle dagstand. Aan de Spark zit een brede rubber band, waarmee je deze rode lantaarn gemakkelijk aan je zadelpen bevestigt. Daarbij is in het ontwerp rekening gehouden met het feit dat een zadelpen onder een hoek staat. Goed doordacht! 

Achterlicht en koplamp branden vier en een half uur op een volle accu. Een waarschuwingslampje waarschuwt je wanneer de accu’s moeten worden opgeladen. Daarbij maak je gebruik van één van de twee bijgeleverde usb-kabels. Hoezo Hollandse zuinigheid? meer lichtpuntjes zijn de goede afwerking en een duidelijke gebruiksaanwijzing. Wie kan leven met het iets hogere gewicht van de koplamp heeft met de Nanostrike een combi waarmee je het donker verjaagt op onverlichte wegen.

Gewicht koplamp: 93 gram
Gewicht achterlicht: 22 gram
Meer info: BBB

4. Sigma Aura 80 en Blaze

Als laatste werpen we licht op de Aura en de Blaze. Aura is de naam van de koplamp, Blaze die van het achterlicht en de set komt uit de stal van de Duitse producent Sigma. 

Aura is in vergelijking met de overige lampen uit de test nou niet bepaald een lichtgewicht, maar levert wel de meest krachtige lichtbundel. Die bundel is niet alleen fel, maar daarnaast behoorlijk breed. Daardoor verlicht de Aura een brede strook voor je en wordt je al rijdend in het pikkedonker niet verrast door obstakels of gaten in het wegdek. 

Bovendien is ook de linker- en de rechterzijde van het lamphuis verlicht. Bij Sigma vatten ze veiligheid blijkbaar niet licht op en dat zie je ook terug in het ontwerp van de Blaze. Een ingebouwde sensor schakelt overdag automatisch de dagrijverlichting in en een heus remlicht waarschuwt achterliggers wanneer jij onverhoopt in de ankers moet. 

Blaze bespaart stroom door zichzelf uit te schakelen als je stilstaat en brandt zeker een uur of zeven op een volle acculading. Bij de Aura is dat een uur of vijf. Een viertal geel gekleurde ledjes bovenop het lamphuis van de Aura vertellen je hoeveel stroom de accu nog bevat. Een tweede rij groene ledjes geeft aan welke van de vier lichtstanden je hebt gekozen. Voor het opladen van de accu’s maak je gebruik van een meegeleverde usb-kabel. 

Montage van beide lampen is een eitje. Met een brede rubber band bevestig je het achterlicht aan je zadelpen, waarbij ze ook bij Sigma rekening hebben gehouden met de hoek van de pen. Eenzelfde rubber band gebruik je om de koplamp aan je stuur vast te zetten. 

Zoals je van een Duits product mag verwachten, is de mate van afwerking hoog en vind je in de verpakking een duidelijke gebruiksaanwijzing. Desondanks is het even puzzelen hoe de vele functies van het achterlicht nou precies werken. Rij jij voornamelijk op donkere wegen? Dan is deze Duitse bouwlamp een veilige keuze.

Gewicht koplamp: 120 gram
Gewicht achterlicht: 26 gram
Meer info: Sigma

Het gewicht van de lampen is inclusief het benodigde bevestigingsmateriaal. De brandduur van de verlichting is getest bij een constante temperatuur van zeven graden Celsius en is een gemiddelde uit vijf metingen. De accu’s werden vooraf volledig opgeladen. De lampen brandden daarbij continue en op de hoogste stand.

Ard Krikke
Door Ard Krikke

Verslingerd aan mountainbiken en wielrennen. Is gek op singletracks, maar vindt het ook heerlijk om over kaarsrechte polderwegen te racen. Staat daarnaast regelmatig op zijn windsurfplank en hoopt iedere winter – tegen beter weten in – op de Elfstedentocht.

Dit vind je misschien ook interessant