• Materiaal
  • Gewijzigd op 8 mei 2024

Hoe maak ik mijn banden tubeless?

Tubeless rijden heeft een enorme opmars gemaakt. De voordelen spreken voor zich, maar veel fietsers kijken op tegen het zelf tubeless maken van hun banden. Toch is het makkelijker dan je denkt. We leggen je stapsgewijs uit hoe je dit doet.
Hoe maak ik mijn banden tubeless?

Wat is tubeless rijden en wat zijn de voordelen?

Tubeless rijden betekent fietsen zonder binnenband. Hier heb je een paar dingen voor nodig: een tubeless-ready band, een tubeless-ready velg, tubeless velglint in het wiel en een tubeless-ventiel, want zonder binnenband zit er geen ventiel door het gat. De buitenband ‘klikt’ in de tubeless-ready velg en doordat het specifieke velglint en het specifieke ventiel de binnenkant afsluiten, wordt er zo een luchtdichte seal gemaakt. 

Het voordeel hiervan is dat er geen binnenband is om een stootlek mee te rijden, waardoor je met minder lucht op pad kunt gaan. Minder druk betekent meer comfort (geldt met name voor MTB-ers en gravelbikers), meer grip en minder kans op lekrijden. 

Mocht je toch lekrijden, dan zorgt de sealant er voor dat het gat van binnenuit wordt gedicht, mits deze uiteraard niet te groot is. De sealant helpt overigens ook bij het ‘klikken’ van de band in de velg, waardoor de lucht in de band blijft na het oppompen.

Hoe maak ik mijn banden tubeless?

Stap 1 Ten eerste moet je de velg goed schoonmaken, vooral de binnenrand. Hier moet de tubeless band zich goed in kunnen zetten als de druk opgevoerd wordt. Dan moet, indien dit nog niet in de velg aanwezig is, tubeless velglint aangebracht worden. Hiermee weet je zeker dat er geen lucht ontsnapt door gaatjes in het oude velglint, bijvoorbeeld bij de spaken. 

Zo haal je een voor- of achterwiel uit je fiets.


Stap 2 Daarna plaats je het tubeless ventiel in het ventielgat. Let op: het is hierbij essentieel de rubberen ring én het ventielmoertje aan de buitenkant van de velg aan te brengen; hierdoor blijft het ventiel op zijn plaats.

Stap 3 Daarna kun je de band gaan monteren. Dit kan moeilijker gaan dan je gewend bent, omdat tubeless banden steviger zijn en dus stugger. Gebruik eventueel montagevloeistof. Als de band volledig op de velg ligt, draai je de kern uit het ventiel om de sealant te injecteren. Dit kan eventueel ook in de band gegoten worden voordat je het laatste paar centimeter op de velg legt.

Stap 4 Als er genoeg sealant (ook wel latex genoemd) in de velg zit (zie hieronder voor de hoeveelheden), kun je de band oppompen. Bij een goede ‘seal’ zal dit met een normale vloerpomp lukken. Zo niet, gebruik dan een tubeless booster of een compressor. Schrik niet als je tijdens het pompen een paar flinke knallen hoort: dat is de hiel van je band die zich in de velg vastzet. Check altijd of de band overal netjes op de velg zit. Let er goed op wat de maximale toegestane druk van de band en velg zijn.

Stap 5 .Schud de band door elkaar en laat 'em een paar keer ronddraaien. Hiermee zorg je ervoor dat de sealant/latex zich goed door de hele band verspreid. Houd de band de lucht vast? Gefeliciteerd, dat was het! Heel veel tubeless fietsplezier!

Het is trouwens normaal dat je je tubeless sloffen vaker moet oppompen dan je gewend bent bij een band met binnenband. De eerste paar ritten verlies je vaak lucht omdat de band zich nog goed moet setten. Het duurt dus even voordat de band echt helemaal luchttdicht is.

Pro tips

Hoe groter (breder) je band is, hoe meer er sealant erin moet om volwaardige bescherming te bieden. Gebruik hiervoor de onderstaande vuistregel.

  • Racefiets: 60-70 ml per band
  • Gravelbike/crosser: 90ml per band
  • MTB hoge druk (boven 2 Bar): 90-120 ml per band
  • MTB lage druk (onder 2 Bar): 120 ml per band
  • Beach Bike (onder 1 Bar): 120 ml per band

Gebruiksadvies: verdunnen van sealant

Voor optimale werking en snelle dichting verdun je sealant met water. Dit werkt vooral goed als je met lage bandenspanning rondrijdt. De sealant verdeelt zich dan het beste en het snelste over het loopvlak en in de wangen van de band. Het advies is: 

  • > 2 Bar: onverdund 
  • 1-2 Bar: verdun de sealant met 10% water
  • < 1 Bar: verdun de sealant met 15% water

Herhaaldosis

Na verloop van tijd droogt je sealant uit. Daarom is het belangrijk af en toe een nieuwe hoeveelheid in de band te injecteren, zodat de bescherming intact blijft. Injecteer elke 3 tot 6 maanden, afhankelijk van de gemaakte kilometers, een nieuwe dosis sealant in je sloffen. Na de eerste keer raden we je aan om het al na 1,5 maand te doen, omdat de eerste dosis sealant in de band en rondom de velgrand zal trekken en daardoor er te weinig overblijft om lekken te dichten. 

 

Ard Krikke
Door Ard Krikke

Verslingerd aan mountainbiken en wielrennen. Is gek op singletracks, maar vindt het ook heerlijk om over kaarsrechte polderwegen te racen. Staat daarnaast regelmatig op zijn windsurfplank en hoopt iedere winter – tegen beter weten in – op de Elfstedentocht.

Dit vind je misschien ook interessant