Eerste indruk van de Absolute Cycling The One fietsnavigatie
Duurzaam en strak design uit Arnhem.
Tubeless rijden betekent fietsen zonder binnenband. Hier heb je een paar dingen voor nodig: een tubeless-ready band, een tubeless-ready velg, tubeless velglint in het wiel en een tubeless-ventiel, want zonder binnenband zit er geen ventiel door het gat. De buitenband ‘plopt’ in de tubeless-ready velg en doordat het specifieke velglint en het specifieke ventiel de binnenkant afsluiten, wordt er zo een luchtdichte seal gemaakt.
Het voordeel hiervan is dat er geen binnenband is om een stootlek mee te rijden, waardoor je met minder lucht op pad kunt gaan. Minder druk betekent meer comfort, meer grip en minder kans op lekrijden.
"Minder druk betekent meer comfort, meer grip en minder kans op lekrijden"
Mocht je toch lekrijden, dan zorgt de sealant er voor dat het gat van binnenuit wordt gedicht, mits deze uiteraard niet te groot is. De sealant helpt overigens ook bij het ‘ploppen’ van de band in de velg, waardoor de lucht in de band blijft na het oppompen.
Stap 1 Ten eerste moet je de velg goed schoonmaken, vooral de binnenrand. Gebruik hiervoor een licht sopje. Daarna even het velgbed schoonspoelen en afdrogen en kaar is kees. Vervolgens moet - indien dit nog niet in de velg aanwezig is - tubeless velglint aangebracht worden. Zorg dat de plakkerige velgtape goed (breed) over de gaten valt. Hierdoor weet je zeker dat er geen lucht ontsnapt door gaatjes in het oude velglint, bijvoorbeeld bij de spaken.
Stap 2 Daarna plaats je het tubeless ventiel in het ventielgat. Let op: het is hierbij essentieel het sluitringetje (een ventielmoertje met rubberen ringetje) aan de buitenkant van de velg aan te brengen; hierdoor blijft het ventiel op zijn plaats.
Stap 3 Nu kun je de band gaan monteren. Dit kan moeilijker gaan dan je gewend bent, omdat tubeless banden strak om de velg moeten zitten. Gebruik eventueel montagevloeistof (of afwasmiddel). Als beide kanten van de band volledig op de velg liggen, draai je de kern uit het ventiel om met een zogenaamd drukvat (Schwalbe Tire Booster) of een hogedrukpomp (Lezyne Pressure Overdrive) een flinke stoot lucht in de band te kunnen blazen.
Stap 4 Sommige tubeless banden laten zich met een gewone vloerpomp oppompen. Het is bijna altijd handiger (en sneller) om hiervoor een van de bovengenoemde drukpompen te gebruiken: hiermee blaas je in een klap 8 tot 10 bar in je band. Schrik hierbij niet als je een paar flinke knallen hoort: dat is de hiel van je band die zich in de velg vastzet. Heb je geen speciale pomp? Bij je lokale bikeshop hebben ze vast een compressor die je even mag gebruiken.
Stap 5 Laat de lucht weer uit je band lopen, voor zover dit nog niet gebeurd is. Geen zorgen:de band blijft gewoon in de vleg vastgeklemd. Laat vervolgens vloeibare sealant (ook wel latex of melk genoemd) via het gat van de ventielkern in je band lopen. Gebruik hiervoor de spuitflacon die bij veel merken wordt geleverd. Draai het wiel rond, zodat de latex zich goed verspreid over de band. Houd daarna de band horizontaal voor je en schud de band heen en weer, zodat ook de zijkant van de band goed in contact komt met de latex. Doe dit met beide zijwanden van de band.
Breng de band tenslotte op de juiste spanning. Let er goed op wat de maximale toegestane druk van de band en velg zijn! (NB: bij hookless velgen is dit een stuk lager dan bij gewone haakvelgen). Check ook of de band overal netjes op de velg zit. Zit-ie goed en ontsnapt er geen lucht? Gefeliciteerd, je hebt het gefikst. Het is trouwens normaal dat je je tubeless sloffen vaker moet oppompen dan je gewend bent bij een band met binnenband. De eerste paar ritten verlies je soms lucht omdat de band zich nog goed moet zetten. Het kan dus even duren voordat de band echt helemaal luchttdicht is.
Hoe groter (breder) je band is, hoe meer er sealant erin moet om volwaardige bescherming te bieden. Gebruik hiervoor de onderstaande vuistregel.
Voor optimale werking en snelle dichting verdun je sealant met water. Dit werkt vooral goed als je met lage bandenspanning rondrijdt. De sealant verdeelt zich dan het beste en het snelste over het loopvlak en in de wangen van de band. Het advies is:
Na verloop van tijd droogt je sealant uit. Daarom is het belangrijk af en toe een nieuwe hoeveelheid in de band te injecteren, zodat de bescherming intact blijft. Injecteer elke 3 tot 6 maanden, afhankelijk van de gemaakte kilometers, een nieuwe dosis sealant in je sloffen. Na de eerste keer raden we je aan om het al na 1,5 maand te doen, omdat de eerste dosis sealant in de band en rondom de velgrand zal trekken en daardoor er te weinig overblijft om lekken te dichten.
Jazeker. In de eerste plaats vergt de montage van een tubeless band meer tijd en gedoe dan een gewone (binnen- en buiten)band. Zo moet je er o.a. een speciale tubeless (TL) band, pomp, ventiel etc. voor aanschaffen. Het is dus duurder. Ten tweede kan het even duren voordat de band écht luchtdicht is. Hierdoor moet je regelmatig lucht bijpompen. Ook dicht de sealant tijdens het fietsen niet ieder gat; bij een scheur of snee kan latex alsnog uit de band lopen waardoor je (onderweg) een binnenbandje moet gebruiken om weer thuis te komen. Dit geeft een hoop geklieder. Tenslotte moet je de sealant regelmatig vernieuwen/bijvullen.
Als je iemand bent die het maximale uit zijn/haar materiaal wil halen en het niet erg vindt om hier tijd en geld aan te besteden, dan is tubeless wat voor jou. Ben je een (toer)fietser die weinig lek rijdt, niet per se met de allerlichtste spullen op pad hoeft en voor comfort iets bredere banden monteert? Dan ben je waarschijnlijk beter af met een binnenbandje. Aan jou de keuze.
Verslingerd aan mountainbiken en wielrennen. Is gek op singletracks, maar vindt het ook heerlijk om over kaarsrechte polderwegen te racen. Staat daarnaast regelmatig op zijn windsurfplank en hoopt iedere winter – tegen beter weten in – op de Elfstedentocht.
Duurzaam en strak design uit Arnhem.
"Niet voor niets is overachieve ons motto"
Op zoek naar een nieuwe helm? Lees dan verder.
Betrouwbare verlichting voor donkere ritten.
Goede investering in zichtbaarheid.
Strak en scherp geprijsd brilletje.
Puike prijsvechter.
"Het is fijn als je je niet over je materiaal hoeft te bekommeren"
Snelle crosscountry sloffen!
Een unieke, capabele én premium fietscomputer