• Materiaal
  • Gewijzigd op 25 april 2024

De funfactor van een e-mtb

Stel: je hebt geen lichamelijke beperkingen, bent beginneling af. Sterker nog, je houdt je fietsvrienden over het algemeen goed bij. Waarom zou je dan in hemelsnaam zwichten voor zo’n high-tech e-mtb? Christine Ros probeerde het uit in Oostenrijk.
De funfactor van een e-mtb

Een elektrische fiets voor woon-/werkverkeer is niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Het is geen teken van zwakte, het zorgt er juist voor dat meer mensen meer kilometers maken in het zadel. De e-mountainbike roept daarentegen nogal eens een sceptische houding op. Want waarom zou je als sporter in goede gezondheid kiezen voor trapondersteuning? Je wilt toch juist je spierkracht gebruiken én ontwikkelen?

Toch worden de gemotoriseerde bikes steeds populairder. Zo’n beetje alle fietsmerken brengen hun eigen modellen op de markt en de berijders ervan dragen tijdens de rit een grote, maar vooral ook voldane glimlach. Nog niet gesproken over de zweetdruppeltjes die aan het einde van een vette trail wel degelijk hun bovenlip sieren. 

Op naar Alpbach

Hoog tijd om zelf te onderzoeken wat de meerwaarde is van een motor. Hiervoor reizen we af naar het Oostenrijkse Alpbach, waar de nieuwste e-modellen van Cannondale in de startblokken staan voor een uitdagende rit. Wie een lijf vol skills heeft en het liefst alle up- én extreme dowhills verslaat, stapt op de Moterra, een enduro bike met maar liefst 160 mm veerweg. Zijn broertje, de trailfiets genaamd Habit Neo, is door Cannondale zo ontwikkelt dat zowel beginners als ervaren rijders zichzelf kunnen uitdagen in de Alpen, maar ook op de parcoursen in Nederland. 

“Om te beginnen, trekt de Habit meer mensen naar de sport’’, aldus Andreas Wildgrube, productmanager e-bikes bij Cannondale. ”En wie al mountainbiket, maar de overstap waagt, zal zich gauw afvragen of hij überhaupt nog een gewone mtb nodig heeft’’, besluit hij zelfverzekerd.

Want met meer power van de nieuwste Bosch Performance CX-moter, meer veerweg dan je wellicht bent gewend (130 mm achter, 140 mm veerweg voor) en een carbon frame die zo is ontworpen dat de rijkwaliteiten bij elke lichaamslengte gewaarborgd blijven, zit je altijd goed. 

 

Soepel en natuurgetrouw

Voormalig enduro-prof Jérôme Clementz heeft in het hart van Tirol een route uitgezet waarin de veelzijdigheid van de Habit Neo tot zijn recht moet komen. We starten met een off-road klim waarin we binnen een paar bochten al snel 500 hoogtemeters pakken. 

De angst dat de fiets vooruitschiet bij het activeren van de motor blijkt ongegrond. Soepel, haast natuurlijk, doet de geïntegreerde lift zijn werk. Zelfs staand klimmen vormt geen enkel probleem. Drop-ons zijn makkelijker dan ooit, waardoor je met veel plezier een uitdagende rij-lijn onder je 2.6 banden neemt. En afhankelijk van of je in Eco-stand rijdt, Tour of Turbo klim je met veel intensiteit of sjees je snel naar de top. Zelfs 30 procent is voor de Habit een stijgingspercentage van ik-kan-je-hebben. 

"We komen niet boven aan als een nat washandje"

Nee, we hebben nog altijd de volle concentratie voor de ‘loop’ die Jérôme ons voorschotelt. Technische segmenten wisselen af met stukjes flowtrail. Waar Jérôme als een ware pro in een stofwolk van snelheid en kunsten verdwijnt, is zo’n voor ons onbekende route een kwestie van aftasten, inschatten en achteraf concluderen dat je best sneller had kunnen rijden. Dat je die sprong prima had beheerst en was die wortelsectie toch niet een leukere rijlijn geweest dan het alternatief, een 'smooth' paadje? 

 

In een razend tempo

Afijn, we hoeven niet te overleggen wat we doen, stuk voor stuk trappen we de Habit direct weer omhoog. Dankzij de accu kunnen we deze rollercoaster tenslotte niet één keer, maar veel vaker rijden om onze skills te polijsten. In een razend tempo staan we weer bij de start van de trail. 

Het gewicht van de fiets lijk je niet mee te tillen omhoog en anders dan verwacht zorgt de tactisch geplaatste accu in de downhill en bij het nemen van de switchbacks voor veel stabiliteit. Ook de brede banden maken de fiets vergevingsgezind. Je kunt ruigere lijnen rijden, soepel door de bochten shredden. Aanzetten en laten rollen. Springen zelfs! 

 

Hoge funfactor

Na vier rondjes hebben we niet alleen een voldane glimlach, zweetdruppeltjes sieren ook nog eens onze bovenlip. Dus of je nou wel of geen lichamelijke beperking hebt, en ook al houd je je fietsvrienden prima bij; de e-mtb heeft bewezen naast functionaliteit ook een funfactor te hebben waar menig mountainbike niet aan kan tippen.

"Alleen maar voordelen dus? Nou dat willen we ook weer niet zeggen"

Maar door de innovatie van de laatste jaren zijn er geen echte nadelen meer te noemen. Hooguit aandachtspunten. Het is immers materiaal dat intensief gebruikt wordt. Zo is de kracht op de aandrijflijn bij een e-mtb groter dan bij een ongemotoriseerde versie. Je cassette en tandwielen krijgen dan ook iets meer te voortduren en moet je daardoor eerder vervangen.

Stevig prijskaartje

Daarnaast is een e-bike niet echt het type kerstcadeautje. Voor de Habit Neo betaal je, afhankelijk van de uitvoering, tussen de 4.499 tot 8.000 euro. Voordeel van deze fiets is wel dat er een Bosch-motor in zit. Dit is niet alleen gunstig vanwege de kwaliteit, het feit dat er overal servicepunten zijn, is eveneens een winst binnen je koop. 

Houdbaarheidsdatum

Verder heeft de accu weliswaar geen onderhoud nodig, maar hij kent wel een houdbaarheidsdatum. Bij oudere modellen zei men dat je ze na 5 tot 7 jaar kon afschrijven. Dit zal bij deze nieuwe modellen langer zijn, al moet in de praktijk nog blijken waar de scheiding tussen werkzaam en vervanging ligt. 

Actieradius

Wat de rijduur van je batterij betreft: dit hangt af van externe factoren. Hoe meer weerstand, hoe sneller die aan de beademing moet. Toch hebben alle rijders in Alpbach - ongeacht gewicht, steilte en rijterrein - een hele dag plezier gehad van de ondersteuning zonder deze tussendoor op te laden. Wil jij dat ook? Vergeet dan niet dat luchtvaartmaatschappijen een mtb-accu doorgaans niet accepteren. Niet getreurd, in Nederland op pad gaan, is minstens net zo speels. Ofwel: do try this at home!

Zie voor meer info over de Habit Neo, zoals specificaties, verschillende uitvoeringen, prijzen en dealers de Cannondale website.

 

Fietssport Magazine: inspiratie op je deurmat

Fietssport Magazine is hét tijdschrift voor fanatieke wielrenners en avontuurlijke mountainbikers. Ontvang inspiratie, persoonlijke verhalen, nieuws uit de fietsbranche, reisverhalen en tips over training, voeding en gezondheid, zo op je deurmat.

FietssportPLUS
Redactie Fietssport
Door Redactie Fietssport

Redactie Fietssport

Dit vind je misschien ook interessant