Laatst gewijzigd op 1 mei 2020
Laatst gewijzigd op 1 mei 2020

Beginnen met wielrennen

Misschien staat er nog een racefiets in de schuur en denk je erover om te gaan fietsen. Top idee! Hoe pak je dat aan en zorg je ervoor dat je blijft genieten van jouw nieuwe hobby? Fietssport helpt je op weg.
Beginnen met wielrennen

Zomaar op een racefiets stappen en gaan fietsen is vragen om problemen. Grote kans dat je binnen de kortste keren last krijgt van nek, schouders, knieën en handen. ‘Flatten the curve’ is ook hier het toverwoord. Wij hebben een aantal tips voor jou verzameld, zodat je volop kunt blijven genieten van je nieuwe hobby.

1. Helm op!

Als je de fiets met een sportief doel gaat gebruiken, moet je een helm opzetten. Alle argumenten om geen helm op te zetten, kunnen de prullenbak in. Op de racefiets maak je al snel meer snelheid dan op de stadsfiets. Het is ook heel verleidelijk om steeds sneller te gaan fietsen. De helmen van tegenwoordig zijn superlicht en ventileren meer dan voldoende. Last van een helm heb je dus niet. Naast comfort is veiligheid natuurlijk het allerbelangrijkste.

2. Pedalen en schoenplaatjes

Koop je een nieuwe fiets, dan zitten daar vrijwel nooit pedalen op. Vreemd? Nou nee, eigenlijk niet. Pedalen zijn er in verschillende soorten. Op de racefiets wordt door de meeste fietsers met Shimano SPD-SL gereden. Bij het pedaal hoort ook een schoenplaatje. Shimano heeft die in drie varianten: geel, blauw en rood. De kleur staat voor de hoeveelheid bewegingsvrijheid van de voet als je vastgeklikt zit in de pedalen.

Begin je met fietsen, kies dan voor het schoenplaatje met de meeste speling (geel). Hiermee voorkom je blessures. Nog nooit met klikpedalen gereden? Oefen dan voordat je gaat fietsen: ga op de fiets zitten met een hand tegen de muur, of zorg dat er iemand is die je kan vasthouden, en oefen een aantal keer met in- en uitklikken.

3. De juiste framemaat

Fietsplezier staat of valt met de juiste maat van de fiets. Bij zowel een te kleine als een te grote fiets krijg je geheid last van je rug. Bepalend voor de juiste framemaat zijn jouw lichaamslengte en binnenbeenlengte. Beide maten kunnen je een indicatie geven van de juiste framemaat. Met de volgende stappen kun je de juiste maat bepalen:

  1. Ga zonder schoenen op de grond staan, voeten ongeveer 15 centimeter uit elkaar, met je hakken tegen de muur.
  2. Meet de afstand van de vloer tot aan het kruis om de binnenbeenlengte te bepalen.
  3. Vermenigvuldig de binnenbeenlengte met 0,68 voor de juiste framemaat.

4. Afstelling van de fiets

Als beginnend fietser wil je misschien niet direct al te veel uitgeven aan je nieuwe hobby. Eerst maar eens kijken of je het echt leuk vindt. Geef wat minder uit aan de nieuwe fiets, maar bespaar niet op een zogeheten bikefitting, een fietspositiemeting.

"Tijdens een bikefitting wordt er rekening gehouden met alle verhoudingen van je lichaam"

Zo wordt onder meer de juiste breedte en hoogte van het stuur, lengte van de stuurpen, zadelhoogte en lengte van de cranks bepaald. Fietsen hoeft geen pijn te doen. De enige pijn die je op een gegeven moment mag ervaren, is de pijn van afzien. Belangrijk is om op te merken dat je niet moet denken dat je de uitkomst van de bikefitting 1-op-1 kunt door vertalen naar een mountainbike. Op een mountainbike heb je een andere fietspositie. Dat vereist dus een nieuwe bikefitting.

5. Het juiste zadel

Schrik niet als je in het begin last hebt van een pijnlijk achterwerk. Zitvlees moet je kweken. Een goed zadel helpt je wel bij het comfortabel uitoefenen van de fietssport. Net als een goede zeem in de fietsbroek trouwens. Als je niet goed op het zadel zit, ontstaat er druk op delen van het zitvlak waar je dat niet wilt hebben.

"Welk zadel je goed bevalt, is heel persoonlijk en een kwestie van uitproberen"

Wat wel kan helpen is een zadeldrukmeting die je ook kunt laten doen bij de eerder genoemde bikefitting. Hierbij wordt onder meer de breedte van je zitbotjes gemeten. Veel zadels zijn namelijk in verschillende breedtjes verkrijgbaar. Het klinkt misschien gek, maar een harder zadel is uiteindelijk beter en comfortabeler dan een zacht zadel. Op een te zacht zadel beweegt het bekken meer dan op een hard zadel. Dat zorgt bij langere ritten (paar uur) voor klachten.

6. De perfecte fietshouding

Je hebt de juiste framemaat bepaald, kleding aangeschaft. Aan alles is gedacht, je kunt gaan fietsen. De bikefitting zou je moeten helpen om ontspannen op de fiets te zitten. Maar alles is nieuw voor je. Zeker in het begin zal het lastig zijn om ontspannen op de fiets te zitten. Dat betekent dat armen, schouders en nek aardig wat te verduren krijgen. 

"Voor een goede fietshouding horen je armen licht gebogen te zijn" 

Probeer daarnaast je armen en benen in lijn van je bovenlijf te houden, dus niet breeduit met je ellenbogen en knieën naar buiten fietsen. Ook is het belangrijk om regelmatig van houding te wisselen. De handen losjes op het stuur, dan bij de remgrepen en vervolgens in de beugels. Zo voorkom je stijve spieren in je rug en schouders. Ga af en toe even rechtop zitten en kom uit het zadel, want daarmee ontspan je ook je rug, schouders én je achterwerk. Let daarom goed op je houding en probeer jezelf elke 10 minuten eraan te herinneren dat je ontspannen blijft zitten. Ontspannen zitten betekent lekker fietsen en minder belasting voor je bovenlijf! 

Geschreven door Redactie Fietssport

Doe je mee met Start2Bike?

Ben je pas begonnen met wielrennen en wil je de juiste technieken leren? Doe dan mee met Start2Bike. In 4 trainingen leer jij de fijne kneepjes. In het najaar kun je terecht bij een startlocatie bij jou in de buurt.

Naar Start2Bike

Deel dit artikel