Eerste indruk van de Absolute Cycling The One fietsnavigatie
Duurzaam design uit Arnhem.
Bij het kopen van je eerste racefiets zie je al gauw door de bomen het bos niet meer. Waarom is de ene fiets veel duurder dan de andere, terwijl die goedkope racefiets er net zo mooi uitziet? En wat betekent wielerjargon zoals 'afmontage', en 'full carbon'? Om je op weg te helpen 8 tips voor het kopen van je eerste racefiets.
Net als een broek of trui moet een racefiets goed passen. Een te klein of te groot frame kan oncomfortabel fietsen en fysieke klachten opleveren. De framelengte is onder meer afhankelijk van je lengte en binnenbeenlengte. Je kunt als vertrekpunt de framemaattabel en de rekenmethode nemen die je vindt op dit blog.
Bij twijfel geldt dat een (iets) te klein frame beter is dan een te groot frame. Overigens zijn niet alleen framemaat, maar ook stuurpen, stuurbreedte en uiteraard zadelpenlengte van invloed op de afstelling van je fiets. Overleg indien mogelijk met de verkoper. Als je exact wilt weten welke maatvoering bij je past, dan kun je een dynamische fietspositiemeting doen. Daaraan zijn echter wel kosten verbonden.
Als je je framemaat weet, kun je je budget vaststellen. Hoeveel wil of kun je voor een fiets uitgeven? Het zal je misschien verbazen dat een nieuwe middenklasse fiets al gauw 3000 euro kost en een high end model ('Tour de France-kwaliteit') richting de 10.000 euro gaat.
We raden het af om als beginner een dure fiets te kopen – tenzij je de loterij hebt gewonnen. High end modellen zijn vooral geschikt voor liefhebbers of gevorderden die met een snelle fiets een paar procentjes willen winnen tijdens zware tochten of wedstrijden.
“Als beginner kun je beter eerst een paar seizoenen ervaring opdoen om erachter te komen of je wielrennen echt leuk vindt”
Met een budget tussen 500 en 1500 euro kun je al een aardige instapfiets krijgen. In deze prijsrange zitten wel grote verschillen.
Een belangrijke keuze die je dient te maken is: ga je voor een aluminium frame of carbon? Carbonframes zijn door de bank genomen lichter en stijver dan aluminium frames. Dat merk je bij het aanzetten na een bocht: de fiets schiet vooruit. Nog een voordeel: je kunt je frame later upgraden met betere en/of lichtere onderdelen.
Carbon is echter wel duurder. Instap carbonfietsen zijn er voor een budget van grofweg 1200 euro. Zit je daaronder, dan kom je eerder op een degelijk en goedkoper aluminium frame uit. Wil je je aluminium fiets upgraden, dan kun je beter beginnen met het vervangen van het frame.
De afmontage is de 'groep' van onderdelen die in verband staan met het schakelwerk en de aandrijving van de fiets: de shifters waarmee je remt en schakelt, de remhoeven, het crankstel waaraan de trappers vastzitten, de derailleurs, ketting en cassette.
Een groep met een goede prijs-/kwaliteitverhouding is bijvoorbeeld de 105-groep van Shimano. Om kosten te besparen, monteren fietsenbouwers vaak (goedkopere) onderdelen van eigen merk of een instapgroep van Shimano.
Een fiets kan bijvoorbeeld zijn afgemonteerd met eigen merk of serieloze remmen en derailleurs van de lager geprijsde Shimano-groepen Tiagra of Sora. Soms worden duurdere Shimano onderdelen zoals Shimano 105 of Shimano Ultegra in combinatie met merkloze onderdelen gebruikt. Dat wordt dan aangeduid als Shimano 105 of Ultegra 'mix'.
Het is al lang niet meer zo dat serieloze onderdelen of instapgroepen slecht schakelen. In tegendeel, Shimano Tiagra heeft bijvoorbeeld goede kritieken ontvangen. Maar weet wat je koopt.
De wielen zijn van grote invloed op het rijgedrag en -gevoel van je fiets. Lichte en stijve wielen zorgen ervoor dat je sneller kunt accelereren. Er zijn wielen met hoge en lage velgen, waarbij hoge velgen aerodynamischer en vaak duurder zijn – en je fiets die echte prof-look geven. Maar opgepast: ze vangen ook meer wind!
"Merkwielen verhogen de waarde van je fiets"
De meeste instapfietsen hebben lage velgen. Ook bij de wielen geldt: fietsmerken gebruiken vaak eigen-merk-wielen om de kosten te drukken. Dat wil niet altijd zeggen dat deze slecht zijn. Soms worden ze in dezelfde fabriek als merkwielen gebouwd. Merkwielen verhogen echter wel de waarde van je fiets. Mavic en Fulcrum bouwen bijvoorbeeld wielen van goede kwaliteit.
Heb je een budget onder 1000 euro, dan kan het lonen om naar een tweedehands fiets te kijken. Voor dat budget is het namelijk lastig om een nieuwe carbonfiets met goede afmontage en -wielen te kopen, terwijl je er wel een gebruikte fiets met goede onderdelen voor kunt krijgen.
De aankoop van een tweedehands fiets is altijd een risico: je weet niet wat ermee is gebeurd en hoe de vorige eigenaar ervoor heeft gezorgd. Let bij de aankoop goed op slijtage van de bewegende delen. Check of er speling op de wielen zit en of de remranden niet hol zijn door slijtage (bij velgremmen). En kijk of de ketting, cassette of het voorblad zijn versleten (de tanden moeten er hoekig uit zien in plaats van scherp). Test ook even of de shifters goed schakelen. Het vervangen van wielen en shifters kan een duur grapje zijn.
Twijfel je of kun je nog geen cassette van een cranck onderscheiden? Kijk dan of je iemand mee kunt nemen met verstand van zaken.
Schijfremmen drukken de velgremmen in hoog tempo uit de markt. Niet vreemd: met 'disc brakes' rem je krachtiger en constanter. Waar velgremmen in de regen aan remkracht verliezen, blijven schijfremmen stabiel. Veel instapfietsen worden echter nog altijd met velgremmen afgemonteerd. Dat is een centenkwestie. Schijfremsystemen zijn complexer en nog altijd duurder, terwijl 'ouderwetse' velgremmen prima hun werk doen. Ga dus bij jezelf na: hoeveel is het je waard om voor een schijfremfiets te gaan?
Tot slot maakt het ook nog uit waar je fietst. Rijd je alleen maar rondjes in de polder? Dan kun je prima met (onderhoudvrije) velgremmen uit de voeten. Kom je veel in de heuvels en bergen? Dan ben je beter af met rkrachtige schijfremmen.
Je kunt prima scoren met de aanschaf van een velgremfiets. Vanwege de groeiende populariteit van schijfremmen, worden velgremmodellen steeds meer afgeprijsd. Let wel dat velgremfietsen minder waardevast zijn dan schijfremmodellen. Bepaal tot slot wat je het prettigst vindt: ga je voor goed advies en service, dan koop je een fiets bij de gespecialiseerde (lokale) wielerzaak. Ga je voor een bodemprijs, dan kun je bij een shop terecht die op voordeel focust. Succes!
Upgrade naar een FietssportPLUS-account! Je ontvangt dan 4x per jaar Fietssport Magazine, het grootste fietsmagazine van Nederland, boordevol tips, inspiratie en reviews.
UpgradeGek van reizen én fietsen. Inspireert fietsers letterlijk hun grenzen te verleggen met reisverslagen op Fietssport.nl en in Fietssport Magazine.
Duurzaam design uit Arnhem.
"Niet voor niets is overachieve ons motto"
Op zoek naar een nieuwe helm? Lees dan verder.
Betrouwbare verlichting voor donkere ritten.
Goede investering in zichtbaarheid.
Strak en scherp geprijsd brilletje.
Puike prijsvechter.
"Het is fijn als je je niet over je materiaal hoeft te bekommeren"
Snelle crosscountry sloffen!
Een unieke, capabele én premium fietscomputer