• Routes + Reizen
  • Gewijzigd op 8 juni 2024

LF Kustroute: op ontdekkingsreis langs de kust

De LF Kustroute strekt zich uit langs de Nederlandse kustlijn, van Zeeland tot Groningen. Met onderweg prachtige natuur, levendige stadsgezichten en de verfrissende geur van de zee. Merijn Heijne ging op een vijfdaagse ontdekkingsreis.
Ons avontuur begint op de grens van Nederland met België. En zal na ruim 600 kilometer eindigen in het Groningse Bad Nieuweschans, het oostelijkste punt van Nederland. De langeafstandsfietsroutes, beter be kend onder hun korte naam: LF-routes, bestaan al tien tallen jaren. Rond 2020 zijn vier LF-routes vernieuwd. Zo ook de LF Kustroute, die met bordjes is gemarkeerd.

Startpunt

De route begint officieel in Cadzand-Bad. Deze Zeeuw se badplaats is een paar pedaalslagen verwijderd van natuurgebied Het Zwin. We fietsen erlangs vanuit het wat zuidelijker gelegen Sint Anna ter Muiden. Daar zijn we vanochtend begonnen, op het meest westelijke puntje van Nederland. Na een klein stukje Belgisch binnenland fietsen we na een paar kilometer al langs de kust, de Zeeuwse kust.

We hadden nu graag willen zeggen dat de zon ons verwarmde en een zacht briesje onze fietsen relaxed naar het noorden duwde. Maar helaas, het miezert en er staat een frisse noordenwind. Echt kustweer. Toch genieten we op het fraaie fietspad langs het water van het weidse uitzicht.

Bijzondere fietsplek

Bij Breskens pakken we de Westerschelde Ferry naar Vlissingen. Deze veerdienst tussen Zeeuws-Vlaanderen en Walcheren is er speciaal voor fietsers en voetgangers. En handig: de boten varen het hele jaar door. Het zou voor ons niet de eerste keer zijn dat we in het voorjaar bij een pont aankomen, die nog niet blijkt te varen. Gelukkig wordt ver omfietsen ons dit keer bespaard.

Vanaf Vlissingen stoempen we verder. Het wordt wat droger en een waterig zonnetje staat op het punt van doorbreken. We komen langs Zoutelande, waar we een mislukte poging wagen om niet met het bekende nummer van BLØF mee te zingen. Maar waarschijnlijk doe jij dat nu ook bij het lezen, toch? Ons plan is om in vijf dagen de hele Kustroute te fietsen

”De route is ingedeeld in tien overzichtelijke etappes”

Op de handige website is de route ingedeeld in tien overzichtelijke etappes, kies dus vooral je eigen tempo. Wijzelf fietsen graag door, maar Domburg is zeker de moeite waard om even te stoppen. In deze oude kunstenaarskolonie vonden beroemde schilders als Piet Mondriaan hun inspiratie in de zilte zeelucht. Walcheren is ook de poort naar één van de meest bijzondere fietsplekken van Nederland: de indruk wekkende Oosterscheldekering, onderdeel van de Deltawerken. Over Neeltje Jans fietsen we verder, vol tegen de wind in.

Overweldigend

De Kustroute leidt ons door het heuvelachtige duin landschap van Westerschouwen, het grootste bos van Zeeland. Maar je kunt de route onderweg altijd aanpas sen naar eigen inzicht. Dan zou je ook langs De Plompe Toren kunnen fietsen, een kerktoren ten zuiden van Burgh-Haamstede. Deze toren van 23 meter hoog is het enige restant van het verdwenen dorp Koudekerke.

Graag gebruiken we hier nu een ‘disclaimer’. Want de Kustroute is te mooi en te lang om alle hoogtepunten te noemen. Om een opsomming te voorkomen van iedere prachtige plek onderweg, maken we af en toe een sprong in afstand en tijd. Vandaar onze welgemeende excuses aan onder meer de indrukwekkende Brouwersdam, het Zuid-Hollandse Goeree-Overflakkee en het fraaie duinlandschap van (schier)eiland Voorne-Putten.

“De volgende dag fietsen we alweer door een oase van rust en stilte”

De Kustroute kent vele contrasten, van natuurlijke rust tot industrieel spektakel. Zo fietsen we plots over de intrigerende Maasvlakte. Ondanks de overweldigende aanwezigheid van Rotterdam als één van ’s werelds grootste havens, blijft ook hier de schoonheid van de route fier overeind staan.
De volgende dag fietsen we alweer door een oase van rust en stilte in de buurt van Noordwijk. Ben je hier in het voorjaar, maak dan zeker een omweggetje langs de kleurrijke bollenvelden.

Afgesloten Afsluitdijk

Het is droog en de wind is gedraaid in ons voordeel. Het avontuur gaat maar door en we zijn nog niet eens hal verwege. Wat ons onderweg opvalt is hoeveel prachtige natuur er ligt in de drukke Randstad. Ingeklemd tussen de kust en drukke bebouwing liggen de Amsterdamse Waterleidingduinen en Nationaal Park Zuid-Kennemer land, een landschap van oude duinen, strandwallen en dichte bossen. Met onze tip voor IJmuiden: neem hier het fietspad over de enorme zeesluis en verbaas je over de industrie in dit gebied.

Langzaam maar zeker komen we aan het eind van het Noord-Hollandse vasteland. Onderweg genieten we van de rust in de duinen bij Schoorl. En na een heuse haarspeldbocht fietsen we magnifiek buitendijks rich ting Den Helder. Hier lijkt de tijd te vertragen, terwijl de wereld om ons heen verdwijnt in water en lucht.

We moeten kiezen: wordt het de boot naar Texel, daarna door naar Vlieland en komen we weer aan wal in het Friese Harlingen? Of fietsen we door in de richting van Den Oever? Wij kiezen voor deze tweede optie. Na het Amstelmeer, waar het water rustig rimpelt in de ochtendzon, doorkruist de Kustroute een bijzonder stukje Nederland. Wieringen, ooit een eiland in de Wadden zee, werd hier in 1930 verenigd met het vasteland door het inpolderen van de Wieringermeer.

“Niet getreurd, met de fietsbus worden we netjes afgezet in Kornwerderzand”

Vanaf Den Oever, ooit gelegen aan de woeste Zuiderzee, waren we graag over de Afsluitdijk gefietst. Helaas! Naar verwachting kan er pas op z’n vroegst in 2026 weer over deze mach tige dijk gefietst worden. Niet getreurd, met de fietsbus worden we netjes afgezet in Kornwerderzand.
Daarna fietsen we door naar Harlingen, de enige van de Friese elf steden die we aandoen op de Kustroute. We hebben er inmiddels 400 kilometer opzitten.

Buitendijks fietsen

De route kronkelt verder langs de Friese noordkust. In dit land van terpen en kwelders wordt de stilte slechts doorbroken door het geluid van vogels en de verras send zachte bries van de Waddenzee. Waar eens de slikwerkers hun ruggen kromden ligt nu Noard-Fryslân Bûtendyks.

“Dit unieke natuurgebied is een van de grootste kwelders in Europa"

Dit unieke natuurgebied tussen Zwarte Haan en de pier van Holwerd is een van de grootste kwelders in Europa. We verwonderen ons ter plekke opnieuw over het geweldige buitendijks fietsen. We merken wel dat de afgelopen dagen er stevig inhakken. Niet zozeer fysiek, het fietsen gaat prima. Maar wel mentaal door de voortdurende diversiteit aan in drukken.

En nog houdt het niet op, want na Nationaal Park Lauwersmeer wacht het verrassende Groningen nog om ons over te verbazen. Over het ‘halve fietspad’ in de buurt van Warffum bijvoorbeeld (waarvan letter lijk één helft is afgesloten omdat het over privéterrein loopt). Of het schattige zeehaventje bij Noordpolderzijl. En wat een geluk als een paar zeehonden nieuwsgierig opkijken vanuit het water.

Uithoek

Na Delfzijl laten we de historische Batterij Fiemel, het bijzondere landschap van de Punt van Reide en de stille wateren van de Dollard achter ons. Het einde van onze ontdekkingsreis langs de kust komt in zicht.

In deze uithoek van Nederland, waar de wind weer vrij spel heeft, stoppen we in Bad Nieuweschans, op de grens met Duitsland. We kunnen verder fietsen want de North Sea Cycle Route, waarvan de LF Kustroute deel uitmaakt, strekt zich uit langs de hele Noordzee. In zesduizend kilome ter door Duitsland, Denemarken, Zweden, Noorwegen, Schotland, Engeland, Frankrijk en België, terug naar het punt waar onze reis begon. Dus wat wordt het? Te rug naar huis vol met verhalen of op zoek naar nieuwe avonturen? De keuze is aan jou.

Meer informatie

De LF Kustroute is 620 km lang en strekt zich uit langs de Nederlandse kustlijn, van Zeeland tot Groningen. Met onderweg prachtige natuur, levendige stadsgezichten en de verfrissende geur van de zee. Op Nederland Fietsland vind je een schat aan informatie, niet alleen over de Kustoute maar ook over de andere LF-routes.

Download de route

Tekst: Merijn Heijne Beeld: Bram de Vrind

Redactie Fietssport
Door Redactie Fietssport

Dit vind je misschien ook interessant