Laatst gewijzigd op 13 januari 2017
Laatst gewijzigd op 13 januari 2017

Klimmen en dalen op Corsica

Tijdens de 100ste editie van de Tour de France, toen Corsica voor het eerst in het parcours werd opgenomen, hebben we kunnen genieten van de prachtige tv-beelden van dit eiland. Wat heeft Corsica zoal te bieden voor de sportieve fietser?
Klimmen en dalen op Corsica

Sinds 1769 behoort het 300.00 inwoners tellende Corsica tot Frankrijk. Daarvoor werd het vijf eeuwen bezet door het Italiaanse Genua en was er ook nog een korte periode van onafhankelijkheid. Het is dan ook niet vreemd dat het Franse eiland is overgoten met een Italiaans sausje. Dat merk je zelfs tot in het eten. De bekende Morenkop symboliseert de Corsicaanse identiteit. Er zijn maar weinig doorgaande wegen op het eiland, wat betekent dat het op die wegen altijd druk is, vooral in de vakantiemaand augustus.

Serieus werk

Om aan de andere kant van het eiland te komen, moet er behoorlijk geklommen worden. De N193 verbindt de twee grootste steden Bastia en Ajaccio met elkaar. Hoog boven de havenstad Bastia ligt de ommuurde citadel Terra Nova, die tussen de 15e en 17e eeuw door de Genuezen werd gebouwd. Eenmaal afgeslagen richting Corte volgt de weg de rivier Golo. Hogerop op de bergflanken liggen kleine dorpjes die zo uit Italië lijken weggeplukt. Corte, de voormalige hoofdstad van het eiland, is zeker een bezoek waard. Hier heb je een prachtig uitzicht op de valleien rondom de stad. Het bij fietsers populaire hotel van ex-voetbalinternational Dominique Colonna, is prachtig gelegen in de Gorges de la Restonica, een eindje buiten de stad.

Na Corte volgen de beklimmingen elkaar snel op en worden de stijgingspercentages ook serieus. Onderweg passeren we de indrukwekkende door Gustave Eiffel ontworpen en tussen 1890 en 1894 gebouwde spoorwegbrug Pont du Vecchio. Een eindje verder start de klim naar de col de Vizzavona (1163 m), die grotendeels door een bos loopt. Het steilste stuk gaat naar 10%. Na de top dalen we de volgende 58 km af naar Ajaccio (Aiacciu), de geboorteplaats van Napoleon.

Klimmen en dalen op Corsica

Vulkanische rotsen

Het 400 meter hoog gelegen dorpje Piana is één van de twee ‘plus beaux villages de France’ op het eiland. Daarna volgt een adembenemende afdaling naar het aan zee gelegen Porto, door les Calanche. Deze rode vulkanische rotsformaties, die hoog uit zee oprijzen, maken deel uit van het werelderfgoed van Unesco. Een smalle kronkelende weg perst zich tussen de rotsen door. Weer op zeeniveau aangekomen, rijden we in de volgende 35 km over drie cols. De route gaat daarna verder het binnenland in, richting Calvi. Daarna begint de 12 km lange klim naar de 443 m hoge col de Marsolino. De laatste 2 km voor de top zijn meer dan 9%. Dan is het nog 13 km afdalen naar de havenstad Calvi (5.500 inwoners).

Kortom, het is klimmen en dalen op Corsica, maar je wordt veelvuldig getrakteerd op de mooiste vergezichten. Zie je je daar zelf al rijden? Dit jaar wordt van 24 tot 29 mei 2017 de eerste Explore Corsica georganiseerd, een cyclosportieve uitdaging van vier bergetappes; 420 km waarin je maar liefst 7500 hoogtemeters overwint.

Geschreven door Redactie Fietssport

Vlieginfo

Air France vliegt het hele jaar in slechts twee uur naar Corsica; vanaf Amsterdam naar Ajaccio, Bastia, Calvi en Figari.

Air France

Deel dit artikel