• Overig
  • Gewijzigd op 8 juni 2024

Jeroen van Eck op roadtrip langs Nederlandse MTB-routes

In zeven dagen 450 kilometer aan MTB-tracks in alle twaalf Nederlandse provinciën rijden. Professioneel MTB-rijder Jeroen van Eck deed het afgelopen april. Zijn inspiratie? Nieuwsgierigheid naar nieuwe routes.
Jeroen van Eck op roadtrip langs Nederlandse MTB-routes
Jeroen van Eck op roadtrip langs Nederlandse MTB-routes
Samen met Jeroen blikken we terug op de Grand Tour die hij tussen 22 en 28 april voltooid heeft. Doorgaans traint hij rondom Nijmegen: “Maar hoe mooi dat ook is, ook dat gaat vervelen. En als er dan toch zoveel mooie routes zijn, waarom dan niet een tour door heel Nederland?” Het zaadje was geplant.

Het uitgangspunt van de Grand Tour: een hele week fietsen én in die zeven dagen alle provincies aandoen. Jeroen lacht: “Zo begint het vaak: Jeroen heeft een idee, maar daarna moet er nog een hoop worden geregeld. Bij de voorbereidingen realiseerde ik me dat Nederland twaalf provinciën kent, twee per dag dus. Daarmee werd de tour ook een logistieke uitdaging. Toch wilde ik niet van het oorspronkelijke plan afwijken.” Met zijn bevlogenheid en passie ging hij aan de slag en na drie maanden had de Grand Tour de vorm die hij voor ogen had. 

MTB-routes uitzoeken

Nederland telt bijna 270 MTB-routes. Die rij je niet in zeven dagen, ook niet als je Jeroen van Eck heet. Welke tracks kies je dan? “Deels was het mijn persoonlijke voorkeur,” vertelt Jeroen, “Veel routes ken ik, maar ik liet me ook inspireren op mtbroutes.nl en de Facebookgroep ‘MTB praat’. Ik heb erover gedacht om mijn volgers de routes te laten kiezen, maar dat zou het logistieke proces teveel beïnvloeden.

Het leek me leuk dat mensen zouden meefietsen. Ik wil graag iedereen erbij betrekken, een goede gastheer zijn. Zo kwam het project tot leven op de socials met mooie respons van echte fietsliefhebbers.”  

Zeeuwse drie seconden

De MTB-prof kreeg tijdens de Grand Tour nog meer respect voor de trailcrews die de routes bouwen, zeker voor de crews die actief zijn op lastig terrein. “In Flevoland moeten ze creatiever omgaan met de mogelijkheden. De routebouwers daar moeten telkens op zoek naar oplossingen om tot mooie tracks te komen, ook al is de omgeving beperkt. Daar heb ik echt respect voor. Wanneer er locals meerijden, hoor je van alles over de achtergrond van het parcours.

Het parcours dat ik reed in Zeeland is kort met zes kilometer, maar er zit wel van alles in. Dat was een mooie dag, waarin veel jeugd meereed. Leuk om rustig met ze rond te fietsen en tips te geven.” Alleen maar rustig fietsen was niet het doel in Zeeland. Op de agenda stond om KOM-houder Milan Vader te verslaan. “Helaas was ik drie seconden te langzaam, wel jammer, maar de enthousiaste reacties van de kids maakten veel goed.” 

De mooiste

De mooiste route? “Iedere track heeft z’n eigen charme en uitdaging. De rollercoaster van Rijssen was genieten. In Lochem was het hard werken met een mooie afdaling als beloning. De combi met Vorden is een echte aanrader.” 

In het wiel

Op de track van Appelscha, mét poging om de KOM op de Bosberg te pakken, fietsen we met Jeroen mee. Alhoewel mee? Het duurt niet lang of de MTB-kunstenaar verdwijnt dansend op de fiets uit zicht en tikt en passant een takje met z’n voorwiel weg om het pad te plaveien. De Bosberg dient zich aan. Een korte maar technische track. Of de ondergrond met wat plasjes ideaal genoeg is voor een hotlap? De klok blijft steken op elf minuten en vijf seconden. Genoeg om de eerste plaats van het segment met ene Ruben te delen.

"De MTB-kunstenaar verdwijnt dansend uit zicht en tikt en passant een takje met z’n voorwiel weg"

Uitrusten is er niet bij, want hetzelfde rondje wordt met de e-MTB gedaan. “Gewoon leuk om te vergelijken of je met een e-bike harder kunt. De fysieke inspanning lijkt dan wel minder, maar je skills moeten op topniveau zijn anders zet je niet een snellere tijd”, grijnst Jeroen. De e-MTB blijkt ettelijke seconden sneller.  

Meer dan fietsen

Het klinkt als het ultieme MTB-droomleven: lekker met een camper door Nederland toeren en een beetje fietsen. “Dat is het ook. Maar het was ook soms uitdagend. We moesten ons houden aan een strakke planning en ik vind het vanzelfsprekend om de tijd te nemen voor iedereen die meefietst.

Van alle tracks maakte ik filmopnames die steeds dezelfde dag nog geëdit en online geplaatst moesten worden. Rond half zes waren we klaar en na het eten reden we door naar de bestemming van de volgende dag. Maar ik kreeg goede hulp van mijn vader en zusje.” Overnachten gebeurde veelal op de oprit van kennissen, waar de Van Ecks konden mee-eten en een wasje konden draaien. 

Vlonder op vuilnisbelt


In Zoetermeer werd een extra stop ingelast om de nieuwe route te openen. Het bestaande bikepark, gebouwd op een vuilnisbelt, kampte met langdurige wateroverlast. Er werd een houten vlonder van 30 meter aangelegd waardoor de route ook technisch uitdagender werd. Deze aanpassing werd mogelijk gemaakt met hulp van het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund. Dit fonds geeft trailcrews de kans hun route te verbeteren. Jeroen buigt zich samen met de NTFU en Bosch eBike Systems over de inzendingen. 

Feestje in Veenendaal

Saamhorigheid, samen fietsen met enthousiastelingen. Jeroen kijkt terug op een prachtige week. In de finaleplaats Veenendaal werd een mooi feestje gevierd.

"Het was gaaf om mensen te mogen motiveren. Voor mij de absolute kers op de taart"

“Het was zo gaaf om zoveel mensen te mogen motiveren. Voor mij de absolute kers op de taart. Of ik deze tour anderen zou aanbevelen? Zeker! Zorg voor een logische routing. Een camper is natuurlijk ideaal, maar Nederland heeft zoveel leuke B&B’s en andere overnachtingsmogelijkheden. Je kunt de tour natuurlijk ook opsplitsen in een aantal weekenden. Voor mij was het een onvergetelijke, ultieme roadtrip, ik zou het zo nog een keer doen.”

Wie is Jeroen van Eck?

Jeroen van Eck (31) is fabrieksrijder voor Ghost Bikes en rijdt voornamelijk e-MTB wedstrijden. Hij won onder andere de Worldcup e-MTB. Daarvoor hoorden hij tot de besten in de Cross Country Eliminator (XCE). In die klasse werd hij twee keer Europees kampioen, vier keer Nederlands kampioen en haalde twee keer de wereldbeker in het overall klassement.

Tekst: Astrid Olde Olthuis Beeld: Remco Smits

Redactie Fietssport
Door Redactie Fietssport

Redactie Fietssport

Dit vind je misschien ook interessant