KEK Fietsclub wint de verkiezing Clubshirt van het Jaar 2024
Kleurrijke uitblinker.
Naast alle emoties van de schrik is het goed om die vragen te stellen. Daarvan kun je leren, zodat je de kans vergroot dat jij het in eenzelfde situatie ook redt. Meestal is er voor deze vragen niet veel aandacht. Het blijft bij roepen dat het pech is dat hij slipt en dat het mazzel is dat hij niet echt onderuit gaat.
Hij komt in een achterwielslip. Tien tegen één dat hij iets te hard remt met zijn achterwiel op een nat stuk weg. Het wiel draait even niet, de grip op het asfalt wordt veel minder, de zijwaartse kracht in de bocht doet het wiel naar buiten wegglijden. Zijn reactie, gok ik, is het direct loslaten van de achterrem. Het achterwiel gaat weer draaien en krijgt opnieuw grip, de fiets trekt zich recht. Zou hij de achterrem blijven vasthouden, bijvoorbeeld vanuit de schrik, zou dat niet gebeuren en het achterwiel verder wegglijden.
"Het uit een achterwielslip komen is een herstelvaardigheid"
Dat hij het goed deed, is geen zaak van geluk of pech alleen. Het is ook een vaardigheid. Dat loslaten kun je feitelijk en mentaal oefenen, zodat het een automatische reflex wordt. Misschien is het maar 10% van invloed, maar die 10% heb je wel zelf in de hand.
Het uit een achterwielslip komen is een herstelvaardigheid. Een vaardigheid die je normaal gesproken niet nodig hebt, maar soms even wel. Zoals het in de berm komen en er weer uit, een niet gezien groot gat in de weg ‘uitdempen’, het tegen elkaar aan komen of het ‘nadrukken’ in een bocht. Herstelvaardigheden heb je maar weinig nodig en daarom heb je niet de neiging om die te trainen.
Dezelfde vaardigheden die op de weg herstelvaardigheden zijn, kunnen in andere disciplines basisvaardigheden zijn. Bijvoorbeeld in het veldrijden of bij het mountainbiken, waar je je achterwiel soms bewust in een slip trekt om een bocht sneller en scherper te nemen. Daar kun je deze vaardigheid makkelijk leren, maar ook op de weg kan dat. Door bewust en gedoseerd te oefenen, totdat het een automatische reflex wordt. In het najaar met zijn nattigheid en gladheid zou je er nog eens goed gebruik van kunnen maken.
/imgTheo Heuzen is amateurwielrenner/-schaatser, organisatieadviseur en medeauteur van SlimmerFietsen. Meer weten over corrigeren en remmen?
Meer infoAmateurwielrenner, -schaatser en organisatieadviseur. Medeauteur van Slimmer Fietsen, een website met tips over veilig rijden in een groep.
Kleurrijke uitblinker.
Fietssport Magazine, hét magazine voor toerfietsers, is uit!
Leuke cadeaus voor onder de kerstboom.
"Ik heb vier keer de Alternatieve Elfstedentocht op de Weissensee geschaatst"
"Je moet iets haten om het lief te hebben"
Hoe vaak maak jij je fiets schoon?
Hoofdredacteur Bram de Vrind fietste een 'rustig' rondje met Tom Dumoulin.
'Veurzitter’ voor het leven.
Deze verrassende en interessante verhalen lees je in Fietssport magazine nr 3.
Vraag ook vrienden, familie, fietsmaatjes en clubgenoten om mee te doen.