Fietssport Magazine 6/2018
Rust roest niet in de decembereditie.
Nu met de VAR zou dat ongetwijfeld niet meer door de beugel kunnen. De hand van Matthieu van der Poel tijdens het NK wielrennen op de weg vorig jaar was nog mooier. Geen idee of het reglementair was, maar volgens mij is er geen protest ingediend. Ik denk dat het voor iedereen duidelijk was. Het handje op de rug van Sinkeldam was geen duw, maar een signaal: ‘Pas op!’ Een rustig, zorgzaam, bijna liefdevol gebaar. En dat in een volle finale! Sinkeldam had de-deur-dicht-kunnen-houden, maar reageerde op het zachte signaal met een zelfde vriendelijkheid.
Als racefietser op de openbare weg steek je wel eens over vóór een auto waar technisch gezien ruimte genoeg is, maar het toch krap kan aanvoelen voor de automobilist. Grote kans dat je getoeter krijgt. Als je bij het oversteken een vriendelijk ‘Bedankt’ seint, krijg je tien tegen één een positieve reactie.
'Verleiden tot vriendelijkheid, over en weer'
Er zit maar een fractie van een seconde tussen waarneming en respons. En daarin wordt bepaald of de reactie vriendelijk of vijandig is. Door dat handje ‘Bedankt!’ dwing je als het ware vriendelijkheid af. Of beter gezegd: je verleidt tot vriendelijkheid. Een beetje gluiperig, zou je kunnen zeggen, maar zo werkt het wel. Ook bij jezelf, als jij de ontvangende partij bent. En ach, hoe belangrijk was het gebeuren op zich nu eigenlijk? Belangrijker is het resultaat: veiligheid en vriendelijkheid over en weer.
De hand naar een mederijder in de eigen groep. Het gebaar ‘Ga maar voor’, het duwtje door linksvoor aan rechtsvoor, zodat er ‘van-het-gevaar- weg’ geritst kan worden. Het signaal ‘Ik ga hier in, geef een beetje ruimte’. Het duwen in een waaier om iemand strak in het wiel te houden.
Het vasthouden van degene die naast je rijdt, zodat je van twee één wordt en een halve meter minder breed, om tegenliggers makkelijker te laten passeren. Het tikje om te zeggen: ‘Goed gedaan!’ Het wijzen op obstakels. Het handen geven of tikken aan het begin of aan het einde van de rit. Enzovoorts. Handen; je doet er meer mee dan met de benen.
Amateurwielrenner, -schaatser en organisatieadviseur. Medeauteur van Slimmer Fietsen, een website met tips over veilig rijden in een groep.
Rust roest niet in de decembereditie.
Goed nieuws! Vanaf 2017 is jouw fiets ook verzekerd tijdens wedstrijden.
Volop avontuur in deze zomereditie!
Inspiratie, advies en voordeel voor PLUS-gebruikers.
Wat vind je in de najaarseditie van Fietssport Magazine?