Tinus (79) fietst 21.000 km per jaar: "Ik wil altijd verder, langer".
Dit lid van ATB-club Beilen is niet vies van een stukkie fietsen.
Als je op de crossfiets, mountainbike of gewoon op de stadsfiets zit, kun je ook je ‘voertuigvaardigheid’ verbeteren. Rijdend door bos of park leer je bijna vanzelfsprekend een slip te corrigeren. Met minder kans op ‘erg’ dan op asfalt.
Als het ergens glad zou kunnen zijn, maar dat is een meter rechtuit, leer je dat je vol kunt doortrappen. In een bocht is dat anders, maar een bocht kun je in rechte stukken opdelen, toch? Wie heeft je ooit verteld dat een bocht in één kromme moet? Eerst is het spannend, daarna valt het wel mee en wordt het zelfs leuk. Je begint meer te zien waar wat zou kunnen gebeuren: je leert het parkoers ‘lezen’. En hoe je daarmee kunt omgaan. Anticiperen dus.
"Wie heeft je ooit verteld dat een bocht in één kromme moet?"
Als je vaker slipt, leer je je natuurlijke reflexen om of uit te bouwen. Eerst hou je van de schrik je adem in en trek je je zwaartepunt omhoog en je remmen harder aan. Later leer je: remmen los(ser), zwaartepunt omlaag, tegensturen, ‘inknikken’ en ‘nadrukken’. Dit soort vaardigheid komt je op de weg goed van pas. In die zin kun je in de winter ‘off racefiets’ anticiperen op het wegseizoen.
Een wegseizoen dat lonkt. Op mooie zondagen zitten we weer op de racefiets. Meestal met een kleinere groep dan later in het seizoen en met minder ander verkeer op/in de weg. Nu is het nog niet druk en zit je nog niet vast in gewoontes. Een ideale gelegenheid om te kijken waar je je kunt verbeteren. Sturen. Op het kantje rijden. Met schouder/elleboog tegen elkaar. De bocht doortrappen. Achterom kijken en toch rechtuit rijden. Anticiperen en manoeuvreerruimte inbouwen. Elkaar coachen en helpen. In een groep rijden doe je samen beter, ook als je met elkaar ‘battelt’.
Ook in de omgang met andere verkeersdeelnemers kun je kijken wat je anders wilt doen. Misschien iets meer aandacht en vriendelijkheid? Ook al meen je het niet, het werkt wel, voor de anderen en voor je eigen humeur. Het hanteren van je adrenaline. Het schakelen in mindset, bijvoorbeeld in de bebouwde kom overschakelen op de ‘flaneermodus’. Ook wat betreft de andere weggebruikers geldt: samen gaat het beter, ook voor jezelf. Nu het nog rustig is, kan je makkelijker anticiperen op het nieuwe seizoen. Voordat je het weet, zit je er midden in.
/imgTheo Heuzen is amateurwielrenner/-schaatser, organisatieadviseur en medeauteur van SlimmerFietsen.
Meer over anticiperenAmateurwielrenner, -schaatser en organisatieadviseur. Medeauteur van Slimmer Fietsen, een website met tips over veilig rijden in een groep.
Dit lid van ATB-club Beilen is niet vies van een stukkie fietsen.
"Zelf zomaar iets bouwen is ongewenst"
Wat kunnen zij van elkaar leren?
Geduld is in MTB-routeland een schone zaak.
Tijd om je te laten inspireren, want het mooie weer schreeuwt om een fietstocht
24 vrouwen vertellen op de gravelbike over hun enthousiasme voor de sport
Wrijf de winterslaap uit je ogen.
Rijd 8 maart – Internationale Vrouwendag - mee met Fietssport en Fietsvrouwen.
Terug naar de bakermat.
Een ode aan wielrennen in de polder.