• Materiaal
  • Gewijzigd op 8 oktober 2024

Test: Van Rysel RCR racefiets van Decathlon

Een licht frame, Zipp Firecrest-wielen en een elektronische SRAM Force groep mét vermogensmeter. En dat voor 4.999 euro. Niet goedkoop, maar wel scherp geprijsd voor een fiets met deze onderdelen. Bram de Vrind testte de Van Rysel RCR van Decathlon.
Test: Van Rysel RCR racefiets van Decathlon
Test: Van Rysel RCR racefiets van Decathlon
ls ik aankom bij het verzamelpunt van onze wekelijkse clubrit, trekt mijn Van Rysel RCR niet direct veel bekijks. Met zijn matzwarte kleur en ingetogen design is hij dan ook geen grote eyecatcher. Maar als het gesprek komt op de prijs-kwaliteit verhouding van de fiets, doet ‘ie de wenkbrauwen fronzen.

“Zo’n complete fiets voor die prijs? Hoe doen ze dat?!”

“Zo’n complete fiets voor die prijs? Hoe doen ze dat?!”, vraagt een fietsmaatje zich af. Fietsen van Decathlon, in het verleden werd er weleens meewarig over gedaan. De teneur: dat zijn fietsen voor beginners om hun eerste kilometers te maken. De instapfietsen van het merk B’twin zijn er nog steeds. Maar tegenwoordig schittert de Franse sportketen ook in het WorldTour-peloton. Decathlon AG2R La Mondiale rijdt op Van Rysel, het high-end merk van Decathlon. De naam verwijst naar de plek waar de fietsen vandaan komen: het Noord-Franse Lille, in het Vlaams bekend als Rijssel.

Handig foefje

Waar de keten vooral in het lagere segment zat, binden ze nu ook de strijd aan met de concurrentie in het hogere segment. Insteek: kwaliteit voor een scherpe prijs. Hoe ze dat voor elkaar krijgen? We vragen het ‘commercial leader mobility sports’ Dé van Es als we de fiets in ontvangst nemen. “Om te beginnen hebben we de hele keten in eigen hand. Van de ontwerpafdeling in Lille, tot de verkooppunten in de 21 vestigingen in Nederland. Zo gaan er dus geen marges verloren aan tussenpersonen, zoals groothandels of winkels.

We hebben daarnaast schaalvoordeel. Als keten met een omzet van bijna zestien miljard euro en in bijna 80 landen actief, kunnen we groot inkopen en tegen lage prijzen.” “We geven daarnaast selectief geld uit aan marketing. Los van de sponsoring van het profteam doen we niet voor iedere sport grote campagnes of televisiespots. Last but not least onze marges simpelweg lager. Daar staat dan weer tegenover dat klanten bij ons hun mandje voller laden. Ze kopen vaak ook een setje fietskleding, fietsbel of -schoenen bij hun nieuwe fiets.”

Van Rysel kleding

Om te bewijzen dat Van Rysel spullen van topkwaliteit maakt, is Decathlon sinds dit jaar dus actief als sponsor in de WorldTour. “Deze renners willen natuurlijk enkel het beste van het beste. Het daagt ons uit om fietsen te ontwerpen die op het hoogste niveau meekunnen”, zegt Van Es. De volgende stap is dat de mannen van de profploeg ook Van Rysel-kleding dragen.

“We zijn druk bezig met het testen en uitontwikkelen van de kleding. Volgend seizoen gaan het profteam over op Van Rysel, dus dan moeten en zullen we er klaar voor zijn.” Tijd om de RCR in de praktijk te testen! Het frame is niet 100 procent gelijk aan dat van het profteam. Decathlon AG2R La Mondiale rijdt met een RCR Pro frame, van iets andere carbonvezels, met Dura Ace-groep. Met een prijs van dik 9000 euro is dat racemonster nog altijd één van de scherpst geprijsde fietsen van het profpeloton. Ons karretje is uitgerust met elektronische SRAM Force eTap AXS-groep en Zipp 404 Firecrest wielen. Hij komt uit op 4.999 euro. Dat is nog altijd een flinke smak geld, maar voor eens fiets met zulke hoogwaardige onderdelen uitermate scherp geprijsd!
Test: Van Rysel RCR racefiets van Decathlon
Test: Van Rysel RCR racefiets van Decathlon

Als een raket

Ons testexemplaar komt met een mat zwart frame met daarop VAN RYSEL in glanzend zwarte letters. Het frame valt binnen de categorie ‘aero light’ en zou dus de gulden middenweg moeten vinden tussen een laag gewicht en geoptimaliseerde aerodynamica. Daartoe zijn de buizen zo ontworpen dat ze doeltreffend zijn in de belangrijkste windhoeken (min vijftien graden en plus vijftien graden). Om ervoor te zorgen dat de Van Rysel als een raket gaat, heeft Decathlon tests uitgevoerd bij het ‘Office national d’études et de recherches aérospatiales’ in Toulouse, ofwel het Franse nationale onderzoekscentrum voor lucht- en ruimtevaart.

"Om ervoor te zorgen dat de Van Rysel als een raket gaat, heeft Decathlon tests uitgevoerd bij het Franse nationale onderzoekscentrum voor lucht- en ruimtevaart"

De aanzet van de achtervork is laag voor extra stijfheid. De Zipp-wielen geven de fiets smoel met hun velghoogte van 58 millimeter. De banden zijn Michelin en het zadel is van fi’zi:k. Er is gekozen voor een losse stuurpen en aerodynamisch gevormd stuur van DEDA. Kabels verdwijnen zijn nauwelijks zichtbaar vanuit het stuur in de stuurpen. Voordeel van het ‘ouderwetse’ stuur is dat we er onze eigen fietscomputerhouder en fietsbel op kwijt kunnen.

Doekje eroverheen

We duiken de polders in. Ik zet mezelf op kop, schakel een tandje bij en ga in de aero-houding zitten. Het is heerlijk tempo maken op deze fiets. Hij voelt lekker steady aan, met een redelijk diepe zit. Supersnel of -vinnig is hij voor mijn gevoel niet; wat dat betreft geen ‘wauw-gevoel’. Maar de vraag is of je dat van een fiets in deze prijsklasse mag verwachten. Sturen door een serie bochten gaat soepel. Rechts, links over de brug heen en weer aansluiten bij de groep.

Na de rit wordt alvast duidelijk dat de matzwarte kleur als nadeel heeft dat je er alles op ziet; opgedroogde zweetdruppels maken vlekken op het frame. Doekje eroverheen dan maar. De weken erop trappen we lekker veel zomerse kilometers weg. In Nederland, maar ook daarbuiten. Tijdens een tripje naar de Franse Vogezen, ontdekken we dat de fiets ook zijn mannetje staat in de heuvels.

De Michelin Power Cup-banden die 28 millimeter breed zijn, maar met een duimstok 30 millimeter meten, geven extra demping op de Franse geitenpaadjes. De fiets (opgegeven gewicht 7,7 kilo) voelt lichtvoetig op beklimmingen en stuur doeltreffend in afdalingen. Maar pas op met zijwind, want de wielen met velghoogte van 58 millimeter zijn wat windgevoelig.

Conslusie

Ons verdict? Dit is een fiets waarmee je overal voor de dag kunt komen. Of het nu is tijdens een snelle clubrit, een uitdagende toertocht in de heuvels, of gewoon om lekker mee rond te peddelen. En voor deze prijs zijn nauwelijks andere fietsen te vinden met zulke hoogwaardige onderdelen. Wat dat betreft lijkt de Franse sportreus onverslaanbaar. Ben je op zoek naar je droomfiets? Een fiets die je een wauw-gevoel bezorgt en die overal bekijks trekt? Dan adviseren we je om verder te zoeken. En ook: om je budget te flink te verhogen, want voordeliger dan Van Rysel wordt het niet!

Pluspunten
  • Complete fiets, voor zeer scherpe prijs
  • Scoort goed op alle terreinen

Minpunten
  • Zipp-wielen wat windgevoelig
  • Geen eyecather
Trap snel naar Decathlon.nl voor uitgebreide informatie.
 
Bram de Vrind
Door Bram de Vrind

Gek van reizen én fietsen. Inspireert fietsers letterlijk hun grenzen te verleggen met reisverslagen op Fietssport.nl en in Fietssport Magazine.

Dit vind je misschien ook interessant